Livre I - Chapitre 25
Prologue en vers | Chapitre 1 | Chapitre 2 | Chapitre 3 | Chapitre 4 | Chapitre 5 | Chapitre 6 | Chapitre 7 | Chapitre 8 | Chapitre 9 | Chapitre 10 | Chapitre 11 | Chapitre 12 | Chapitre 13 | Chapitre 14 | Chapitre 15 | Chapitre 16 | Chapitre 17 | Chapitre 18 | Chapitre 19 | Chapitre 20 | Chapitre 21 | Chapitre 22 | Chapitre 23 | Chapitre 24 | Chapitre 25 | Chapitre 26





Theodebert et son oncle Childebert font guerre a Clotaire.97r
§Sensuyt comment Clotilde fist priere Deuotement a sainct martin de tourſ Pour seſ enfanſ / mectanſ par faulx destourſ, Guerre en auant / et concorde en arriere.
§ Chapitre. § xxue .[4505]Loncle et nepueu, dhostilleſ appareilz, Cōmunſ en foy / et de foꝛce pareilz, Foꝛt equippez / menacerent Clotaire, Par gꝛand furie / et felonnie austere. Luy, dautre part, congnoiſsant leur vouloir, [4510]Neut en ce caſ pareſseux nonchalloir, Maiſ renfoꝛca tellement son armee Quil tint contre eulx oppinion fermee Bien resister a la contention De leur peruerse et lasche intention. [4515]Se lun fut chault /. lautre eut bꝛvslant couraige ; Se lun ſesmeut / lautre ſenfla de raige ; Se lun mect suſ genſ darmeſ couraigeux, Lautre ne quist souldardz moinſ oultraigeux. Et par ainsi lun a lautre appareille [4520] Sert
Clotilde prie sainct martin pour seſ enfanſ.97v Dedanſ pariſ /. maiſ de feruent couraige, A tourſ, courut / imploꝛer le suffraige [4525]De sainct martin, gloꝛieux confeſseur, Pensant au sien merite / quon fait seur Peril doubteux / genoulx flechiz / mainſ ioincteſ, Leſ yeulx au ciel distillanſ larmeſ mainteſ, Et cueur plonge au gꝛand lac de soucy, [4530]Fit sa pꝛiere en ceste soꝛte icy : § Amy de Dieu. Ie te supply, regarde Celle qui soubz la tienne sauuegarde A tousiourſ quiſ secourſ / ayde et suppoꝛt. Helaſ, seigneur /. oꝛ me voy ie sur poꝛt [4535] Daffliction / pꝛeste dentrer au haure Treſangoiſseux / qui cueurſ contristez naure ! Ie veoy ceulx la que en meſ flanſ ay poꝛtez, Lun contre lautre oultre loy transpoꝛtez De fraternelle amoureuse nature ! [4540] Sang contre sang si foꝛt se desnature Que lun vouldꝛoit lautre a dur ply renger, Pire que nul ennemy estranger ! Ie, foꝛtunee, afflicte et triste mere, Veoy auiourdvy loꝛde et vile chimere [4545] Guerre sur piedz / pour rendꝛe ceulx deffaitz Que ay enfantez /. Oꝛ ſcay ie quilz ont faictz Plusieurſ gꝛandz maulx /. Par quoy dieu veult permectre
Oraison de Clotilde pour mectre paix entre seſ enfanſ.98r Moꝛtelle playe a eulx / celle part mectre. Laſ, chier seigneur / te plaise interceder [4550] Pour moy / verſ luy / que sanſ pluſ pꝛoceder Lun contre lautre a si cruelz oultraigeſ, Son plaisir soit amollir leurſ couraigeſ, Et demonstrer par signeſ euidentz Que pour leur crime
Miracle en lost deſ deux royſ Childebert et Theodebert.98v En laer y eut gꝛandz alterationſ , Car eoluſ / leſ choꝛvscationſ [4575]De Aquarivſ soufloit a la trauerse, Que oncqueſ ne fut tempeste pluſ diuerse. Gꝛesle a monceaulx, foꝛte et dure, singloit, Qui tellement genſdarmeſ aueugloit Que plusieurſ deulx / (comme paour gentz atterre, [4580]Furent contrainctz mectre le nez a terre. Harnoiſ rompuz / cheuaulx effarouchez Donnerent loꝛſ telle frayeur aux chiefz Que leurſ subiectz, voyanſ feu du ciel fondꝛe, Cuyderent touſ abismer et confondꝛe. [4585]Ce fut gꝛand caſ /. Car sur leſ ostz deſ deux Oncle et nepueu / fist tempſ si treſ hideux, Trouble et obscur / que a peine on voyoit goutte, Et sur celluy de Clotaire / oncqueſ goutte Nen degoutta /. Cela rendit paoureux [4590]Iceulx, pensanſ dieu nestre paſ pour eulx, Et veyꝛent bien en la signifiance Que a leur gꝛand toꝛt fut ceste deffiance, Par quoy sanſ pluſ autre terme querir, Pꝛindꝛent aduiſ la paix loꝛſ requerir. [4595]A ceſ moyenſ, verſ Clotaire enuoyerent Ambaſsadeurſ / qui ne se foꝛvoyerent, Car tout ainsi quilz sceurent recoꝛder,
Paix entre Theodebert / Childebert et Clotaire.99r Par leur demande / il voulut accoꝛder. En lieu de hayne et fiere violance [4600]Signe monstra dhumble begniuolance. Ce, doibt on croyꝛe, a la petition, Saincte pꝛiere et interceſſion De ceste bonne et catholicque dame Auoir este /. Par une deuote ame, [4605]Souuentesfoiſ Dieu amolist leſ cueurſ Et en doulceur mue touteſ rigueurſ. Doncqueſ / apꝛeſ ceste guerre odieuse, Paix leur donna chanson melodieuse ; Apꝛeſ debat de fiere austerite, [4610]Amour entra en plaine auctoꝛite ; Vraye union chaſsa toute rancune, Et ſen alla chascun en sa chascune.
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TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
et son oncle ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
font guerre à ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
§S'ensuyt comment ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
fist prïere Devotement à sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe de Tours Pour ses enfans, mectans par faulx destours, Guerre en avant et concorde en arriere.
§ Chapitre § xxve +om. [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.vingt.ve. [Cha514][4505]L'oncle et nepveu, d'hostilles appareilz, Communs en foy et de force pareilz, Fort equippez,+me [BnFfr4967] menacerent ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
, Par grand furie+fierté [BnFfr17274] et felonnie austere. Luy, d'autre part, congnoissant leur vouloir, [4510]N'eut en ce cas paresseux nonchalloir, Mais renforça tellement son armee Qu'il tint contre eulx oppinïon fermee+fromee [Aix419] Bien resister à la contentïon De leur perverse et lasche intentïon. [4515]Se l'un fut chault, l'autre eut bruslant+
bouillant [BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
boullant [BnFfr17274]
couraige ;
Se+Le [BnFfr4967] l'un s'esmeut, l'autre s'enfla de raige ;
Se l'un mect+
myct [Aix419, Vat966, Cha514] ;
mist [BnFfr17274, BnFfr5299] ;
mit [BnFfr23145]
sus gens d'armes couraigeux,
L'autre ne quist souldardz moins+mains [Aix419] oultraigeux.
Et par ainsi l'un à+
et [BnFfr17274, Cha514] ;
et
[Aix419]
l'autre appareille
[4520]Sert+Sorte [BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514]Secte [BnFfr23145]Serte [BnFfr4967] de metz esgal pour la pareille.
Or, au plus tost que
ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)Reine des Francs (493-511)
entendit Ceste nouvelle, une heure n'actendit
ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
prie sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe pour ses enfans Dedans Paris, mais de fervent couraige, À Tours, courut implorer le suffraige+fuffraige [BnFfr17274] [4525]De sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe, glorïeux confesseur, Pensant au sien merite, qu'on fait seur Peril doubteux. Genoulx flechiz, mains joinctes, Les yeulx au ciel distillans larmes maintes, Et cueur plongé au+à [BnFfr17274] grand lac de soucy, [4530]Fit sa prïere en ceste sorte icy : § « Amy de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, je te supply, regarde Celle qui soubz la tienne sauvegarde A tousjours quis+qu'ilz [BnFfr4967] secours, ayde et support. Helas, Seigneur, or me+ne [Aix419] voy je sur port [4535] D'afflictïon, preste d'entrer au havre Trés angoisseux qui cueurs contristez navre+contrictz navre [BnFfr23145] ! Je veoy ceulx là que en mes flans ay portez, L'un contre l'autre oultre loy transportez De fraternelle amoureuse nature ! [4540] Sang contre sang si fort se desnature Que l'un vouldroit l'autre à dur ply renger, Pire que nul ennemy estranger ! Je, fortunee, afflicte et triste mere, Veoy aujourd'uy l'orde et vile chimere [4545] Guerre sur piedz+pied [BnFfr17274], pour rendre ceulx deffaitz Que ay enfantez ! Or sçay je qu'ilz ont faictz Plusieurs grandz maulx. Par quoy DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme veult permectre
Oraison de ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
pour mectre paix entre ses enfans Mortelle playe à eulx celle part mectre. Las, chier seigneur, te plaise interceder [4550] Pour moy, vers luy, que sans plus proceder L'un contre l'autre à+ et [Aix419]et [BnFfr4967] si +om. [BnFfr17274] cruelz oultraiges, Son plaisir soit amollir leurs couraiges, Et demonstrer par signes evidentz Que pour leur crime ont ces lourdz accidentz. [4555] Luy plaise aussi, à ta prïere, duyre2 Hayne en amour, et si bien les reduyre À bonne paix de conjoincte unité, Que desormais la leur fraternité Ne soit par dol enuieux separee, [4560] Mais d'amytié loyalle soit paree. » §Croyre debvons que la sienne oraison Fut exaulcee, et à bonne raison, Quant DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme monstra telz signes et miracles Sur pavillons, tentes et tabernacles, [4565]C'est assavoir en l' ost de ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Et du nepveu aussi+Et à celluy du nepveu [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299] +
dit [Cha514] ;
dict [BnFfr17274]
TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548). Car tout soudain, en icelle journee Que ja estoit la bataille ordonnee, Quoyque le temps feust coy, paisible et cler, [4570]Fouldre du ciel, tonnerre et fort escler Si asprement tumberent et tonnerrent Que les chevaulx et gentz fort estonnerent.
Miracle en l'ost des deux roys ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
et TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
En l'aer y eut grandz alteratïons+altercatïons [Cha514], Car EolusÉole Personnage de la mythologie grecque, fils d'Hippotès et maître des vents les choruscatïons [4575]De AquarïusAquarius Divinité marine soufloit à la traverse, Que oncques ne fut tempeste plus+sy [BnFfr17274, Cha514]si [Aix419] diverse. Gresle à monceaulx, forte et dure, singloit, Qui tellement gens d'armes aveugloit Que plusieurs d'eulx, comme paour+pour [Vat966] gentz atterre, [4580]Furent contrainctz mectre le nez à terre. Harnois rompuz, chevaulx effarouchez Donnerent lors telle frayeur aux chiefz Que leurs subjectz, voyans feu du ciel fondre, Cuyderent tous abismer et confondre. [4585]Ce fut grand cas, car+ca
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
, oncques goutte N'en degoutta. Cela rendit paoureux [4590]Iceulx, pensans DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme n'estre pas pour eulx, Et veyrent bien en la signifïance Que à leur grand tort fut ceste deffïance, Par quoy sans plus autre terme querir, Prindrent advis la paix lors requerir. [4595]À ces moyens, vers ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
envoyerent Ambassadeurs qui ne se forvoyerent, Car tout ainsi qu'ilz sceurent recorder,
Paix entre TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
, ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
et ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
Par leur demande, il voulut accorder. En lieu de+et à [BnFfr4967] hayne et fiere vïolance [4600]Signe monstra d'humble begnivolance. Ce, doibt on croyre, à+en [Vat966] la petitïon, Saincte prïere et intercessïon De ceste bonne et catholicque dame Avoir esté. Par une devote ame, [4605]Souventesfois DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme amolist les cueurs Et en doulceur mue toutes rigueurs. Doncques, aprés ceste guerre odïeuse, Paix leur donna+sonna [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514] chanson melodïeuse ; Aprés debat de fiere austerité, [4610]Amour entra+rentra [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514] en plaine auctorité ; Vraye unïon chassa toute rancune, Et s'en alla chascun en sa chascune.
Note n°1
Du verbe quérir.
Note n°2
Mener.
Note n°3
Nous lisons « enuieux » et non pas « envïeux »
; même si Guillaume Cretin utilise habituellement
l'orthographe « ennuyeux », il emploie par contre
systématiquent envieux comme un substantif et jamais comme
un adjectif. Or, ici le terme sert d'adjectif pour dol. Il
nous semble donc plus pertinent de lire « enuieux ».
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.vingt.ve.
BnFfr4967 me
BnFfr17274 fierté
Aix419 fromee
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 bouillant ;
BnFfr17274 boullant
BnFfr4967 Le
Aix419, Vat966, Cha514 myct ;
BnFfr17274, BnFfr5299 mist ;
BnFfr23145 mit
Aix419 mains
BnFfr17274, Cha514 et ;
Aix419
et
BnFfr17274 fuffraige
BnFfr17274 à
Aix419 ne
BnFfr17274 pied
BnFfr17274 om.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 Et à celluy du
nepveu
Cha514 dit ;
BnFfr17274 dict
Cha514 altercatïons
Vat966 car
BnFfr4967 et à
Vat966 en
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514 sonna
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514 rentra





Theodebert et son oncle Childebert font guerre a Clotaire.97r
§Sensuyt comment Clotilde fist priere Deuotement a sainct martin de tourſ Pour seſ enfanſ / mectanſ par faulx destourſ, Guerre en auant / et concorde en arriere.
§ Chapitre. § xxue .[4505]Loncle et nepueu, dhostilleſ appareilz, Cōmunſ en foy / et de foꝛce pareilz, Foꝛt equippez / menacerent Clotaire, Par gꝛand furie / et felonnie austere. Luy, dautre part, congnoiſsant leur vouloir, [4510]Neut en ce caſ pareſseux nonchalloir, Maiſ renfoꝛca tellement son armee Quil tint contre eulx oppinion fermee Bien resister a la contention De leur peruerse et lasche intention. [4515]Se lun fut chault /. lautre eut bꝛvslant couraige ; Se lun ſesmeut / lautre ſenfla de raige ; Se lun mect suſ genſ darmeſ couraigeux, Lautre ne quist souldardz moinſ oultraigeux. Et par ainsi lun a lautre appareille [4520] Sert
Clotilde prie sainct martin pour seſ enfanſ.97v Dedanſ pariſ /. maiſ de feruent couraige, A tourſ, courut / imploꝛer le suffraige [4525]De sainct martin, gloꝛieux confeſseur, Pensant au sien merite / quon fait seur Peril doubteux / genoulx flechiz / mainſ ioincteſ, Leſ yeulx au ciel distillanſ larmeſ mainteſ, Et cueur plonge au gꝛand lac de soucy, [4530]Fit sa pꝛiere en ceste soꝛte icy : § Amy de Dieu. Ie te supply, regarde Celle qui soubz la tienne sauuegarde A tousiourſ quiſ secourſ / ayde et suppoꝛt. Helaſ, seigneur /. oꝛ me voy ie sur poꝛt [4535] Daffliction / pꝛeste dentrer au haure Treſangoiſseux / qui cueurſ contristez naure ! Ie veoy ceulx la que en meſ flanſ ay poꝛtez, Lun contre lautre oultre loy transpoꝛtez De fraternelle amoureuse nature ! [4540] Sang contre sang si foꝛt se desnature Que lun vouldꝛoit lautre a dur ply renger, Pire que nul ennemy estranger ! Ie, foꝛtunee, afflicte et triste mere, Veoy auiourdvy loꝛde et vile chimere [4545] Guerre sur piedz / pour rendꝛe ceulx deffaitz Que ay enfantez /. Oꝛ ſcay ie quilz ont faictz Plusieurſ gꝛandz maulx /. Par quoy dieu veult permectre
Oraison de Clotilde pour mectre paix entre seſ enfanſ.98r Moꝛtelle playe a eulx / celle part mectre. Laſ, chier seigneur / te plaise interceder [4550] Pour moy / verſ luy / que sanſ pluſ pꝛoceder Lun contre lautre a si cruelz oultraigeſ, Son plaisir soit amollir leurſ couraigeſ, Et demonstrer par signeſ euidentz Que pour leur crime
Miracle en lost deſ deux royſ Childebert et Theodebert.98v En laer y eut gꝛandz alterationſ , Car eoluſ / leſ choꝛvscationſ [4575]De Aquarivſ soufloit a la trauerse, Que oncqueſ ne fut tempeste pluſ diuerse. Gꝛesle a monceaulx, foꝛte et dure, singloit, Qui tellement genſdarmeſ aueugloit Que plusieurſ deulx / (comme paour gentz atterre, [4580]Furent contrainctz mectre le nez a terre. Harnoiſ rompuz / cheuaulx effarouchez Donnerent loꝛſ telle frayeur aux chiefz Que leurſ subiectz, voyanſ feu du ciel fondꝛe, Cuyderent touſ abismer et confondꝛe. [4585]Ce fut gꝛand caſ /. Car sur leſ ostz deſ deux Oncle et nepueu / fist tempſ si treſ hideux, Trouble et obscur / que a peine on voyoit goutte, Et sur celluy de Clotaire / oncqueſ goutte Nen degoutta /. Cela rendit paoureux [4590]Iceulx, pensanſ dieu nestre paſ pour eulx, Et veyꝛent bien en la signifiance Que a leur gꝛand toꝛt fut ceste deffiance, Par quoy sanſ pluſ autre terme querir, Pꝛindꝛent aduiſ la paix loꝛſ requerir. [4595]A ceſ moyenſ, verſ Clotaire enuoyerent Ambaſsadeurſ / qui ne se foꝛvoyerent, Car tout ainsi quilz sceurent recoꝛder,
Paix entre Theodebert / Childebert et Clotaire.99r Par leur demande / il voulut accoꝛder. En lieu de hayne et fiere violance [4600]Signe monstra dhumble begniuolance. Ce, doibt on croyꝛe, a la petition, Saincte pꝛiere et interceſſion De ceste bonne et catholicque dame Auoir este /. Par une deuote ame, [4605]Souuentesfoiſ Dieu amolist leſ cueurſ Et en doulceur mue touteſ rigueurſ. Doncqueſ / apꝛeſ ceste guerre odieuse, Paix leur donna chanson melodieuse ; Apꝛeſ debat de fiere austerite, [4610]Amour entra en plaine auctoꝛite ; Vraye union chaſsa toute rancune, Et ſen alla chascun en sa chascune.
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TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
et son oncle ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
font guerre à ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
§S'ensuyt comment ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
fist prïere Devotement à sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe de Tours Pour ses enfans, mectans par faulx destours, Guerre en avant et concorde en arriere.
§ Chapitre § xxve +om. [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.vingt.ve. [Cha514][4505]L'oncle et nepveu, d'hostilles appareilz, Communs en foy et de force pareilz, Fort equippez,+me [BnFfr4967] menacerent ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
, Par grand furie+fierté [BnFfr17274] et felonnie austere. Luy, d'autre part, congnoissant leur vouloir, [4510]N'eut en ce cas paresseux nonchalloir, Mais renforça tellement son armee Qu'il tint contre eulx oppinïon fermee+fromee [Aix419] Bien resister à la contentïon De leur perverse et lasche intentïon. [4515]Se l'un fut chault, l'autre eut bruslant+
bouillant [BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
boullant [BnFfr17274]
couraige ;
Se+Le [BnFfr4967] l'un s'esmeut, l'autre s'enfla de raige ;
Se l'un mect+
myct [Aix419, Vat966, Cha514] ;
mist [BnFfr17274, BnFfr5299] ;
mit [BnFfr23145]
sus gens d'armes couraigeux,
L'autre ne quist souldardz moins+mains [Aix419] oultraigeux.
Et par ainsi l'un à+
et [BnFfr17274, Cha514] ;
et
[Aix419]
l'autre appareille
[4520]Sert+Sorte [BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514]Secte [BnFfr23145]Serte [BnFfr4967] de metz esgal pour la pareille.
Or, au plus tost que
ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)Reine des Francs (493-511)
entendit Ceste nouvelle, une heure n'actendit
ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
prie sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe pour ses enfans Dedans Paris, mais de fervent couraige, À Tours, courut implorer le suffraige+fuffraige [BnFfr17274] [4525]De sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe, glorïeux confesseur, Pensant au sien merite, qu'on fait seur Peril doubteux. Genoulx flechiz, mains joinctes, Les yeulx au ciel distillans larmes maintes, Et cueur plongé au+à [BnFfr17274] grand lac de soucy, [4530]Fit sa prïere en ceste sorte icy : § « Amy de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, je te supply, regarde Celle qui soubz la tienne sauvegarde A tousjours quis+qu'ilz [BnFfr4967] secours, ayde et support. Helas, Seigneur, or me+ne [Aix419] voy je sur port [4535] D'afflictïon, preste d'entrer au havre Trés angoisseux qui cueurs contristez navre+contrictz navre [BnFfr23145] ! Je veoy ceulx là que en mes flans ay portez, L'un contre l'autre oultre loy transportez De fraternelle amoureuse nature ! [4540] Sang contre sang si fort se desnature Que l'un vouldroit l'autre à dur ply renger, Pire que nul ennemy estranger ! Je, fortunee, afflicte et triste mere, Veoy aujourd'uy l'orde et vile chimere [4545] Guerre sur piedz+pied [BnFfr17274], pour rendre ceulx deffaitz Que ay enfantez ! Or sçay je qu'ilz ont faictz Plusieurs grandz maulx. Par quoy DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme veult permectre
Oraison de ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
pour mectre paix entre ses enfans Mortelle playe à eulx celle part mectre. Las, chier seigneur, te plaise interceder [4550] Pour moy, vers luy, que sans plus proceder L'un contre l'autre à+ et [Aix419]et [BnFfr4967] si +om. [BnFfr17274] cruelz oultraiges, Son plaisir soit amollir leurs couraiges, Et demonstrer par signes evidentz Que pour leur crime ont ces lourdz accidentz. [4555] Luy plaise aussi, à ta prïere, duyre2 Hayne en amour, et si bien les reduyre À bonne paix de conjoincte unité, Que desormais la leur fraternité Ne soit par dol enuieux separee, [4560] Mais d'amytié loyalle soit paree. » §Croyre debvons que la sienne oraison Fut exaulcee, et à bonne raison, Quant DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme monstra telz signes et miracles Sur pavillons, tentes et tabernacles, [4565]C'est assavoir en l' ost de ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Et du nepveu aussi+Et à celluy du nepveu [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299] +
dit [Cha514] ;
dict [BnFfr17274]
TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548). Car tout soudain, en icelle journee Que ja estoit la bataille ordonnee, Quoyque le temps feust coy, paisible et cler, [4570]Fouldre du ciel, tonnerre et fort escler Si asprement tumberent et tonnerrent Que les chevaulx et gentz fort estonnerent.
Miracle en l'ost des deux roys ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
et TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
En l'aer y eut grandz alteratïons+altercatïons [Cha514], Car EolusÉole Personnage de la mythologie grecque, fils d'Hippotès et maître des vents les choruscatïons [4575]De AquarïusAquarius Divinité marine soufloit à la traverse, Que oncques ne fut tempeste plus+sy [BnFfr17274, Cha514]si [Aix419] diverse. Gresle à monceaulx, forte et dure, singloit, Qui tellement gens d'armes aveugloit Que plusieurs d'eulx, comme paour+pour [Vat966] gentz atterre, [4580]Furent contrainctz mectre le nez à terre. Harnois rompuz, chevaulx effarouchez Donnerent lors telle frayeur aux chiefz Que leurs subjectz, voyans feu du ciel fondre, Cuyderent tous abismer et confondre. [4585]Ce fut grand cas, car+ca
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
, oncques goutte N'en degoutta. Cela rendit paoureux [4590]Iceulx, pensans DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme n'estre pas pour eulx, Et veyrent bien en la signifïance Que à leur grand tort fut ceste deffïance, Par quoy sans plus autre terme querir, Prindrent advis la paix lors requerir. [4595]À ces moyens, vers ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
envoyerent Ambassadeurs qui ne se forvoyerent, Car tout ainsi qu'ilz sceurent recorder,
Paix entre TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
, ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
et ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
Par leur demande, il voulut accorder. En lieu de+et à [BnFfr4967] hayne et fiere vïolance [4600]Signe monstra d'humble begnivolance. Ce, doibt on croyre, à+en [Vat966] la petitïon, Saincte prïere et intercessïon De ceste bonne et catholicque dame Avoir esté. Par une devote ame, [4605]Souventesfois DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme amolist les cueurs Et en doulceur mue toutes rigueurs. Doncques, aprés ceste guerre odïeuse, Paix leur donna+sonna [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514] chanson melodïeuse ; Aprés debat de fiere austerité, [4610]Amour entra+rentra [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514] en plaine auctorité ; Vraye unïon chassa toute rancune, Et s'en alla chascun en sa chascune.
Note n°1
Du verbe quérir.
Note n°2
Mener.
Note n°3
Nous lisons « enuieux » et non pas « envïeux »
; même si Guillaume Cretin utilise habituellement
l'orthographe « ennuyeux », il emploie par contre
systématiquent envieux comme un substantif et jamais comme
un adjectif. Or, ici le terme sert d'adjectif pour dol. Il
nous semble donc plus pertinent de lire « enuieux ».
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.vingt.ve.
BnFfr4967 me
BnFfr17274 fierté
Aix419 fromee
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 bouillant ;
BnFfr17274 boullant
BnFfr4967 Le
Aix419, Vat966, Cha514 myct ;
BnFfr17274, BnFfr5299 mist ;
BnFfr23145 mit
Aix419 mains
BnFfr17274, Cha514 et ;
Aix419
et
BnFfr17274 fuffraige
BnFfr17274 à
Aix419 ne
BnFfr17274 pied
BnFfr17274 om.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 Et à celluy du
nepveu
Cha514 dit ;
BnFfr17274 dict
Cha514 altercatïons
Vat966 car
BnFfr4967 et à
Vat966 en
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514 sonna
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514 rentra
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.vingt.ve.
BnFfr4967 me
BnFfr17274 fierté
Aix419 fromee
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 bouillant ;
BnFfr17274 boullant
BnFfr4967 Le
Aix419, Vat966, Cha514 myct ;
BnFfr17274, BnFfr5299 mist ;
BnFfr23145 mit
Aix419 mains
BnFfr17274, Cha514 et ;
Aix419
et
BnFfr17274 fuffraige
BnFfr17274 à
Aix419 ne
BnFfr17274 pied
BnFfr17274 om.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 Et à celluy du
nepveu
Cha514 dit ;
BnFfr17274 dict
Cha514 altercatïons
Vat966 car
BnFfr4967 et à
Vat966 en
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514 sonna
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514 rentra