Livre II - Chapitre 2
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7r
[625]§Voyonſ (auant laiſser ce roy du tout) Comme la seur espousa de sa femme, Et comme il fist ung tour lasche et infame A ung Normand / dit. Gaultier D ivetout.
§ Chapitre. iie.
7v
Pourquoy Clotaire espousa Ragonde seur de sa femme Ingonde.8r TRoyſ femmeſ eut Clotaire /. Lune Ingonde [630]En pꝛopꝛe nom /. La seconde Ragonde, Lautre Consone /. Oyez quil pꝛoposa Pour quoy la seur de sa femme espousa. Ingonde, ung iour, deuerſ luy arriuee, Tenant maniere et parolle pꝛiuee, [635]Le supplia quil voulsist marier Sa seur Ragonde / et faire apparier Au pluſ puiſsant / pluſ noble / et pluſ riche homme De son royaulme /. Ouyz ceſ motz , ne chomme. Ragonde quiert /. et pour femme la pꝛend. [640]En quoy verſ Dieu et le monde mespꝛend, Quant son estat royal tant scandalise Sur loꝛdonnance et loy de saincte Eglise /. Vela que cest /. Plusieurſ compte / ne font Se leur honneur diminue et se fond . [645]§Luy retourne deuerſ ladicte Ingonde, Va racompter de sa femme seconde, Et dit /. Mamye /. il ne fault tesbahir De ce quay fait /. Te voulant obeyꝛ, En mainteſ partz ay ie tourne ma veue, [650] Affin de veoir la tienne seur pourueue Bien a son gꝛe / et selon ton desir. Maiſ ie nay sceu duc ny conte choysir, A beaucoup pꝛeſ, mappꝛouchant en nobleſse,
De la sainctete de Ragonde femme du roy Clotaire laiſsee8v Honneurſ et bienſ /. Par ainsi, ie ne bleſse [655] Le renom delle /. Et non faiſ ie le tien, Quant pꝛise lay a femme /. Ainsi le tien , Et si tu faiſ de ce caſ bonne enqueste, Bien trouueraſ quen suyuant ta requeste, Ie lay pourueue auecq le pluſ puiſsant [660]De mon royaulme /. Oꝛ cela congnoiſsant, Se en fut troublee / et eut tristeſse de ame, Non sanſ raison /. Maiſ ceste bonne dame Paciemment le poꝛta /. sanſ monstrer Semblant du dueil / dont pourroit femme oultrer. [665]De fier despit /. en voyant quon la laiſse Contre la loy dhonneur et gentilleſse, Ceste Ragonde /. Apꝛeſ le caſ, esleut La bonne part / en ce quelle voulut Pluſ se aſseruir a Dieu amer / et craindꝛe, [670]Que a homme nul se lier et abstraindꝛe. Et, au moyen de seſ feaulx amyſ, Tantost luy fut de Clotaire permyſ Estre, (selon sa voulente, foꝛmee ) Religieuse / en maison reffoꝛmee /. [675]La, si treſbien et sainctement vesquit, Que apꝛeſ sa vie / au bon bꝛvict quelle acquit, On la denomme et pꝛesche, par leſ pꝛosneſ, De gꝛand merite / entre saincteſ matroneſ.
La hayne du roy Clotaire par faulx rapportz contre Gaultier de D ivetout /.9r §Pour loꝛſ / encourt ung pꝛeudhomme y auoit, [680]De bonne soꝛte / et qui foꝛt bien viuoit, Homme tout plain de pꝛofonde science, De bon conseil et necte conscience. Cestoit Gaultier D yvetout /. que ay nomme Icy deſsuſ, homme bien renomme. [685]Le roy lamoit /. Car bien ſcauoit conduyꝛe Ung gꝛoſ affaire / et a poꝛt le reduyꝛe Dentier effect /. Il eut si bon credit Que apꝛeſ son mot, ny auoit autre edit Receu a gꝛe /. Maiſ soudain / dame enuie, [690]Qui ne peult veoir le bon heur de ame en vie, Encontre luy dꝛeſsa tant denuieux, Que a tout compter, en ieuneſ et en vieulx, Tel nombꝛe y eut de ceste faulse race Que, par rappoꝛtz, le mirent hoꝛſ de gꝛace. [695]Et si treſfoꝛt leut en hayne / le roy Que ung iour, iura le mectre en desarroy, Ou sont myſ ceulx quon accuse de crime. §Cest gꝛand pitie / quant faulx rappoꝛt impꝛime Dedanſ le cueur dun pꝛince / telz exceſ, [700]Dont sanſ figure et foꝛme de pꝛoceſ, Par moꝛt cruelle est la paine impartie A laccuſe, / sanſ escoutter partie /. Comme on eust fait de cestuy innoscent
Remonstrance denuie par laucteuʀ.9v Sil ne se fust bien tost rendu absent ? [705]§O faulse enuie /. Est-ce la foiſ pꝛemiere Que aſ fait de maulx sourdꝛe feu et fumiere ? Non /. En Genese / exemple y en a bel : Par toy / Cayn occist son frere Abel. Par toy Ioseph fut vendu en Egipte. [710]Par toy receut Absalon mauluaiſ giste. Par toy Saul perdit senſ et raison. Amasa fiſ occire en trahison. Par toy le filz de la uierge marie Pendit en croix /. Et, par toy, mal varie [715]La mauuaistie deſ enuieux en court. Quant verronſ nouſ, a pꝛendꝛe ung terme court, Enuie a fin ?/ Quant nouſ pourronſ congnoistre Religieux nauoir murmure en cloistre. Quant on verra loyaulte aux monnierſ, [720]Quant vzurierſ seront gꝛandz aulmonnierſ, Quant leſ chartierſ nauront fierte si haulte Et ne vouldꝛont iurer / que par sanſ faulte, Quant aduocatz seruiront poureſ gentz Pluſ par pitie / que richeſ pour argentz , [725]Quant on verra cloꝛre et fermer la bonde Deſ detracteurſ / dont tant de mal habonde. Il sera doncq bien tard quant ce sera. Ce sera loꝛſ que desir ceſsera
Lexil de Gaultier de d ivetout /.10r Toucher leſ cueurſ / pour amaſser finance, [730]Ou auronſ potz de terre a si fine ance, Que pour tumber ne seront ia caſsez. Cest trop resue / Nouſ nen parlonſ que aſsez, Maiſ a pꝛopoſ /. Ne pensonſ point que enuie, Tant que le monde aura son courſ / desuie [735]Ou pꝛeigne fin /. Enuie, a ung mot rond, Ia ne mourra /. Maiſ enuieux mourront / §Oꝛ repꝛenonſ /. Gaultier / affin que on voye Quel chemin tient /. et quel vent le conuoye, Le bon seigneur, voyant le mal talent [740]Du roy son maistre /. Ennuyeux et dolant, Se departit / esperant que foꝛtune Luy fust a tempſ / pluſ doulce et oppoꝛtune. Et, desirant seruir dieu et lamer, Sesuertua paſser oultre la mer. [745]Loꝛſ, charite / qui noble cueurſ excite Aux armeſ pꝛendꝛe encontre lexcercite Deſ maulditz tvrcz, a ung ost le ioignit De bonſ crestienſ / ou il ne se faignit Bien batailler / et donner maint alarme, [750]Car il estoit ung bien gaillard gendarme. La fut dix anſ, en couraige et vouloir Delibere de ce faire valloir, En trauaillant, pour la foy catholicque,
Gaultier de d ivetout a Romme compte son caſ au pape.10v Contre lerreur faulse et diabolicque [755]Deſ mescreanſ /. Exploictz de gꝛandz effectz Y exerca /. dont seſ gesteſ et faictz Font bonne foy / que armeſ victoꝛieuseſ Luy donnent loz de palmeſ gloꝛieuseſ. §Apꝛeſ dix anſ / disposa du retour, [760]Et voulut bien, a Romme, faire ung tour, Pour racompter sa raison au sainct pere Du deshonneur / faulx blasme et vitupere Quon luy auoit laschement impoſe Deuant le roy /. Cela pꝛeſsuppoſe, [765]Et le rappoꝛt ia fait de sa pꝛoueſse, Bonte / vertu / et gꝛande hardieſse, Le pape estant pour loꝛſ / luy fit recueil De foꝛt honneste et gꝛacieux accueil. Et, pour la sienne extreme diligence, [770]Obtint pardon et planiere indulgence De peine et coulpe. Auſsi, luy donna bꝛief Ou contenu estoit ce toꝛt et gꝛief Si exceſsif / faisant au roy pꝛiere Quen sa faueur mist ceste hayne arriere, [775]Et voulsist / quant aux accusationſ, Louyꝛ en seſ iustificationſ. §Le bon pꝛeudhomme, esiouy / et tout aise, Pꝛenant congie / leſ piedz du pape baise,
Gaultier de d ivetout occiſ par le roy Clotaire en leglise.11r Extimant tost, (le caſ bien entendu) [780] Rentrer au sien pꝛemier estat et deu. Et pour la haste / empꝛist gꝛandeſ iourneeſ, Ainsi que font personneſ adiourneeſ, Doubtanſ faillir au iour a eulx donne. Oꝛ luy auoit le sainct pere oꝛdonne [785]Ne pꝛesenter, (pour rien) au roy, sa lettre, Sil le ſcauoit en chambꝛe ou en salle estre, Maiſ en leglise /. et quil fust aduerty Ce faire / au iour du benoist vendꝛedy. §Ainsi fut fait /. Maiſ myeulx eust le poure homme [790] Gaigne auoir vze seſ iourſ a Romme, Car auſsi tost que le roy lapperceut, Fresche rancune en vieil couroux conceut. Si leut la lettre /. Et, apꝛeſ lauoir veue, Par cruaulte de fureur impourueue, [795]Tira lespee au pluſ pꝛouchain de luy Et la fourra dꝛoit au cueur dicelluy Poure Gaultier /. Ainsi fut separee Lame du coꝛpſ /. Deuant dieu soit paree De laureole oꝛdonnee au partir [800]A ung chascun catholicque martir, Puyſ quen ce monde ainsi fut aſseruie, A dieu seruir / elle la deſseruie. §De ceste chose, eut ennuyeux despit /
Le pape indigne contre Clotaire pour la mort de Gaultier de d Iuetout.11v Quant il le sceut / celluy pape Agapit, [805]Et a bon dꝛoit /. Car si, pour sa pꝛiere, Rienſ nen faisoit /. Raison bien dꝛoicturiere Ladmonnestoit /. et luy pouoit causer Craincte en son cueur / et matiere / que oser Ne deust vouloir / par telle angoiſse amere, [810]Meurdꝛir lenfant / au ventre de sa mere. Cest en leglise /. et si a sauluete Par ce / ne fut / au moinſ que eust fauf este, Considerant ceste iournee heureuse Ou Iesuſcrist souffrit moꝛt douloureuse. [815]§Pluſ dur que pierre est cueur qui namolit , A ce sainct iour /. et soubz pied nabolit Tout mal talent / diniure et impꝛopere. Le doulx saulueur (en croix) pꝛia son pere, Que du merite aux pecheurſ / part donnast [820]De sa moꝛt digne / et quil leur pardonnast. Meilleur escu ne pouonſ, pour deffenseſ Au monde auoir / se voulonſ noz offenseſ Maulx et pechez / estre de dieu remyſ, Que pardonner a touſ noz ennemyſ. [825]Le pape ayant au cueur ce caſ enoꝛme, Et non content que ainsi la chose doꝛme, Manda au roy ample rescription, Ladmonnestant auoir contriction,
La terre de D ivetout redigee en royaulme par le roy Clotaire.12r Et satisfaire enuerſ Dieu / et le monde [830] Du vilain crime / et homicide immunde ; Ou autrement / leſ clefz sur luy tendꝛoit, Et le pouoir de sainct pierre extendꝛoit, Laiguillonnant deſ pongnanteſ moꝛseureſ Et coupſ moꝛtelz daggꝛauanteſ censureſ. [835]§Tantost apꝛeſ auoir veu le rescript / Transmyſ de Romme / eut moult le cueur contrict, Et pensa bien / estre censureſ telleſ Pluſ a doubter / que autreſ playeſ moꝛtelleſ /. Faicte du caſ gꝛiefue comparaison, [840]Se offrit renger a iustice et raison Car il, ayant en gꝛande reuerence Le pere sainct /. loꝛſ, pꝛist gentz dapparence, Pꝛacticienſ / et subtilz aduocatz, Pour discuter / comme pourroit au caſ [845] Bien satisfaire /. Oꝛ fut dit, par leſ saigeſ, Que touſ leſ hoirſ du deffunct / et leſ aageſ Deulx /. leurſ enfanſ / ou autreſ succeſseurſ Venanſ apꝛeſ / paisibleſ poſseſseurſ De ceste terre / et toute lextendue, [850]Ne seroit chose a iamaiſ pꝛetendue De par leſ royſ de frāce / Maiſ auroit Liberte pure /. et tousiourſ demourroit Pour affranchie / en touſ reliefz de hommaigeſ .
Deſ franchiseſ de la terre de D ivetout.12v Et iceulx hoirſ , de coustz / miseſ / dommaigeſ, [855]Subuencionſ / et tout autre debuoir Que peuent vaſsaulx a leurſ seigneurſ debuoir, Sanſ nullement estre ditz redeuableſ, Seroient exemptz / quicteſ / et non soluableſ. Et dauantaige / auroient par pur octroy, [860]Loy de poꝛter nom et tiltre de roy. Chartreſ deſ loꝛſ / leur en furent bailleeſ En laz de soye / et cire verd seelleeſ /. De nostre tempſ, mesmeſ , dire ay ie ouy Que le seigneur d yvetout a iouy [865]Paisiblement du nom et royal tiltre. Et, pour tesmoing / Ie pꝛendz certain chapitre, Auquel ay veu ce caſ myſ et aſsiſ, En lan de gꝛace /. ou cinq centz trente six De anſ sont nombꝛez /. Cest aſsez longue datte [870] Pour alleguer iouyſsance audit acte /. Et quil soit vray /. On dit, de ce, iouyꝛ Ceulx de la terre /. et du nom ſesiouyꝛ.
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[625]§Voyons, avant laisser ce+se [BnFfr23146] roy du tout, Comme la seur espousa de sa femme, + 2 [BnFfr4965] Et comme il fist ung tour lasche et infame À ung Normand, dit GaultierGautier d’Yvetot ( — ) d' Ivetout.
§ Chapitre iie+om. [BnFfr4965, BnFfr23146]Chappitre iime [Cha515]
Pourquoy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
espousa RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde seur de sa femme IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs Troys femmes eut ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
: l'une IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs [630]En propre nom, la seconde RagondeAmbiguïtéAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegondeou bienRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde1, L'autre +
. Oyez qu'il proposa Pour quoy la seur de sa femme espousa. IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs, ung jour, devers luy arrivee, Tenant maniere et parolle privee, [635]Le supplia qu'il voulsist marïer Sa seur RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde, et faire apparïer Au+À [Aix419] plus puissant, plus noble et plus riche homme De son royaulme. Ouyz ces motz+
Ces
motz ouyz [BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515] ;
Ces motz ouys [BnFfr23146]
, ne chomme.
RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde quiert, et pour femme la prend. [640]En quoy vers DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et le monde mesprend, Quant son estat royal tant scandalise Sur l'ordonnance +
Reine des Francs, Va racompter de sa femme seconde, Et dit : « Ma mye, il ne fault t'esbahir De ce qu'ay fait. Te voulant obeyr, En maintes+maincte [BnFfr23146] partz ay je tourné ma veue, [650] Affin de veoir la tienne seur pourveue Bien à son gré et selon ton desir. Mais je n'ay sceu duc ny conte choysir, À beaucoup près, m'approuchant en noblesse,
De la saincteté de RagondeRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde femme du roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
laissee Honneurs et biens. Par ainsi, je ne blesse [655] Le renom d'elle, et non fais je le tien, Quant prise l'ay à femme. Ainsi le tien+tieng [BnFfr17274], Et si tu fais de ce cas bonne enqueste, Bien trouveras qu'en+que [BnFfr4965] suyvant ta requeste, Je l'ay pourveue avecq le plus puissant [660]De mon royaulme. » Or cela congnoissant, Se en fut troublee et eut tristesse de ame, Non sans raison. Mais ceste bonne dame Pacïemment le porta, sans monstrer Semblant du+de [BnFfr23146] dueil dont pourroit femme oultrer. [665]De fier despit, en voyant qu'on la laisse Contre la loy d'honneur et gentillesse, Ceste RagondeRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde, aprés le cas, esleut La bonne part, en ce qu'elle voulut Plus se asservir à DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme amer et craindre, [670]Que à homme nul se lïer et abstraindre. Et, au moyen de ses+ces [BnFfr23146] feaulx amys, Tantost luy fut de ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
permys Estre, selon sa voulenté, formee+fermee [Aix419] Religïeuse en maison refformee. [675]Là, si trés bien et sainctement vesquit, Que aprés sa vie, au bon bruict qu'elle acquit, On la denomme et presche, par les prosnes, De grand merite, entre sainctes matrones.
La hayne du roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
par faulx rapportz contre GaultierGautier d’Yvetot ( — ) [] d' Ivetout §Pour lors, en court ung preud'homme y avoit, [680]De bonne sorte, et qui fort bien vivoit, Homme tout plain de profonde scïence, De bon conseil et necte conscïence. C'estoit GaultierGautier d’Yvetot ( — ) d' Yvetout, que ay nommé Icy dessus, homme bien renommé. [685]Le roy l'amoit, car bien sçavoit conduyre Ung gros affaire, et à port le reduyre D'entier effect. Il eut si bon credit Que aprés son mot, n'y avoit autre edit Receu à gré. Mais soudain dame EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose2, [690]Qui ne peult veoir le bonheur de ame en vie, Encontre luy dressa tant d'envïeux, Que à tout compter, en jeunes et en vieulx, Tel nombre y eut de ceste faulse race Que, par rapportz, le mirent hors de grace. [695]Et si trés fort l'eut en hayne le roy Que ung jour, jura le mectre en+au [Aix419, BnFfr17274, Cha515] desarroy, Où sont mys ceulx+sus [Aix419] qu'on accuse de crime. §C'est grand pitié quant faulx rapport imprime Dedans le cueur d'un prince telz+tel [BnFfr23146] excés, [700]Dont sans figure et forme de procés, Par mort crüelle est la paine impartie À l'accusé,+
l'accuser [Aix419] ;
l'acuser [BnFfr23146]
sans escoutter partie !
Comme on eust fait de cestuy innoscent
Remonstrance d'Envie par l'aucteur S'il ne se fust bientost rendu absent ? [705]§O faulse EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose ! Est-ce+esse [BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515] la fois+foy [BnFfr23146] premiere Que as fait de maulx sourdre feu et fumiere ? Non. En Genese exemple y en a bel : Par toy CaynCaïn Personnage biblique occist son frere AbelAbel Personnage de la Genèse3, Par toy JosephJoseph Fils de Jacob ; prophète de la Bible et du Coran fut vendu en Egipte4, [710]Par toy receut AbsalonAbsalon Personnage de la Bible, troisième fils de David maulvais giste5, Par toy Saül+Sabel [Aix419]Saül Premier roi des Israélites en Terre d'Israël perdit sens+scens [BnFfr17274]sans [BnFfr23146] et raison6, AmasaAmasa Personnage biblique fis +
L'exil de GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d' Ivetout Toucher+Trancher [BnFfr23146] les cueurs pour amasser finance, [730]Ou +
que [BnFfr23146, Cha515] ;
que
[Aix419]
aurons+auront [BnFfr17274, BnFfr23146] potz de terre à si+assés [BnFfr17274] fine ance,
Que pour tumber ne seront ja+ja [BnFfr4964] cassez.
C'est trop resvé ! Nous n'en parlons que assez,
Mais à propos. Ne pensons point que
EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose,
Tant que le monde aura son cours,
desvie
[735]Ou preigne fin.
EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose, à ung mot rond,
Ja ne mourra. Mais envïeux mourront.
§Or reprenons.
GaultierGautier d’Yvetot ( — ), affin que on voye
Quel chemin tient et quel vent le convoye,
Le bon seigneur, voyant le mal talent
[740]Du roy son maistre,
ennuyeux et dolant,
Se departit, esperant que fortune
Luy fust à temps+tant [BnFfr17274, BnFfr23146] plus doulce et opportune.
Et, desirant servir
DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et l'amer,
S'esvertua passer oultre la mer.
[745]Lors, charité, qui noble+nobles [BnFfr17274, Cha515]
cueurs+cueur [BnFfr23146] excite
Aux armes prendre encontre l'excercite
Des maulditz+mauldict [BnFfr17274]
Turcz, à ung
ost le
joignit
De bons+om. [BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146]
crestiens, où il ne se faignit
Bien+De [BnFfr4965] batailler et donner maint alarme,
[750]Car il estoit ung bien gaillard gendarme.
Là fut dix ans, en couraige et vouloir+GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d' Ivetout à Romme compte son cas au pape Contre l'erreur faulse et dïabolicque [755]Des mescrëans. Exploictz de grandz effectz+grand effaict [BnFfr23146] Y exerça, dont ses+ces [BnFfr23146] gestes et faictz Font bonne foy que armes victorïeuses Luy donnent loz de palmes glorïeuses. §Aprés dix ans disposa du retour, [760]Et voulut bien, à Romme, faire ung tour, Pour racompter sa raison au Sainct Pere Du deshonneur, faulx blasme et vitupere Qu'on luy avoit laschement imposé Devant le roy. Cela pressupposé, [765]Et le rapport ja+desja
GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d' Ivetout occis par le roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
en l'eglise Extimant tost, le cas bien entendu, [780]Rentrer au sien premier estat et+et [BnFfr4964] deu. Et pour la haste emprist grandes journees, Ainsi que font personnes adjournees, Doubtans faillir au jour à eulx donné. Or luy avoit le Sainct Pere ordonné [785]Ne presenter, pour rien, au roy, sa lettre, S'il le sçavoit en chambre ou en salle estre, Mais en l'eglise, et qu'il fust adverty Ce faire au jour du benoist vendredy. §Ainsi fut fait. Mais myeulx eust le povre homme [790]Gaigné avoir uzé+user [BnFfr23146] ses jours à Romme, Car aussitost que le roy l'apperceut, Fresche rancune en vieil couroux conceut. Si leut la lettre et, aprés l'avoir veue, Par cruaulté de fureur impourveue, [795]Tira l'espee au plus prouchain de luy Et la fourra droit au cueur d'icelluy+de celluy [BnFfr23146] Povre GaultierGautier d’Yvetot ( — ). Ainsi fut separee L'ame du +du [BnFfr17274]corps. Devant DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme soit paree De l'aureole ordonnee au partir [800]À ung chascun catholicque martir, Puysqu'en ce+se [BnFfr23146] monde ainsi fut asservie, À DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme servir elle l'a desservie. §De ceste chose, eut ennuyeux despit,
Le pape indigné contre ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
pour la mort de GaultierGautier d’Yvetot ( — ) [] d' Ivetout Quant il le sceut, celluy pape AgapitAgapet Ier ( — ?) Pape de l’Église catholique romaine, [805]Et à bon droit. Car si, pour+par [BnFfr4965] sa prïere, Riens+Rien [BnFfr23146] n'en faisoit, Raison bien droicturiere L'admonnestoit, et luy pouoit causer Craincte en son cueur et matiere que oser Ne deust vouloir, par telle angoisse amere, [810]Meurdrir l'enfant au ventre de sa mere. C'est en l'eglise, et si a saulveté Par ce, ne fut au moins+moinds [BnFfr17274] que eust [s]auf+sauf [Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515]8 esté, Considerant ceste journee heureuse Où Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens souffrit mort douloureuse.9 [815]§Plus dur que pierre est cueur qui n'amolit+n'a mollit [BnFfr4965], À ce sainct jour+jour sainct [BnFfr17274], et soubz pied n'abolit Tout mal talent d'injure et impropere10. Le doulx Saulveur en croix pria+cria [BnFfr23146] son PereDieu Concept de Dieu dans le christianisme, Que du merite aux pecheurs part donnast [820]De sa mort digne+deuue [BnFfr23146], et qu'il leur pardonnast. Meilleur escu ne pouons, pour deffenses Au monde avoir, se voulons noz offenses Maulx et pechez estre de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme remys, Que pardonner à tous noz ennemys11. [825]Le pape ayant au+à [BnFfr4964, BnFfr4965, Cha515] cueur ce cas enorme, Et non content que ainsi la chose dorme, Manda au roy ample rescriptïon, L'admonnestant avoir contrictïon,
La terre de d' Ivetout redigee en royaulme par le roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
Et satisfaire envers DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et le monde [830]Du+De [BnFfr23146] vilain crime et homicide immunde ; Ou autrement les clefz sur luy tendroit, Et le pouoir+pouuer pouair [BnFfr23146] de sainct PierrePierre, saint (Ier siècle avant J.C. — entre 64 et 68) Apôtre du Christ et premier pape de l'Église catholique extendroit, L'aiguillonnant des+de [BnFfr17274] pongnantes morseures Et coups mortelz d'aggravantes censures. [835]§Tantost aprés avoir veu le rescript Transmys de Romme, eut moult le cueur contrict, Et pensa bien+bien pensa [Aix419, BnFfr17274, Cha515]penssa [BnFfr23146] estre censures telles Plus à doubter que autres playes mortelles. Faicte du cas griefve comparaison12, [840]Se offrit renger à justice et raison Car il, ayant+
Des franchises de la terre de d' Ivetout Et iceulx hoirs+hors [Cha515], de coustz+coupz [BnFfr23146], mises, dommaiges, [855]Subvencïons et tout autre debvoir Que peuent vassaulx à leurs seigneurs+peult vassal à son seigneur [BnFfr4965] debvoir,+ Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir [BnFfr23146] Sans nullement estre ditz+dictz estre [BnFfr17274] redevables, Seroient exemptz+francz [BnFfr4965], quictes et non solvables. Et davantaige auroient par pur+peur [BnFfr23146] octroy, [860]Loy de porter nom et tiltre de+de tiltre et de [BnFfr23146] roy. Chartres dès lors leur+leurs [BnFfr23146] en furent baillees En laz de soye et cire verd seellees. De nostre temps, mesmes+mesme [BnFfr17274, BnFfr23146], dire ay je ouy Que le seigneur d' YvetoutGautier d’Yvetot ( — ) a jouy [865]Paisiblement du nom et royal tiltre. Et, pour tesmoing, je+j'en [BnFfr17274] prendz certain chapitre, Auquel ay veu ce+se [BnFfr23146] cas mys et assis, En l'an de grace où+
Note n°1
Cretin superpose en Ragonde
deux personnages historiques : Arégonde, soeur d'Ingonde, qui fut la
troisième épouse de Clotaire, ainsi que Radegonde, quatrième épouse
du roi, qui se fit religieuse à Poitiers.
Note n°2
La rime entre « envie » et
« en vie » apparaissait cinq fois dans le livre I (vers 73-74,
1587-1588, 1705-1706, 2323-2324 et 4313-4314). L'importance de ce
thème est pourtant accru au livre II, car Cretin en fait ici une
allégorie et redouble la rime féminine « Envie/en vie » par une rime
masculine «envïeux/en vïeulx ». Il en fait également une remontrance
en bonne et due forme à partir du vers 707 du livre II mise en
valeur par le titre courant du recto du feuillet IX : « Remonstrance
d'Envie par l'aucteur ».
Note n°3
Genèse 4.
Note n°4
Genèse 37.
Note n°5
Deuxième Livre de Samuel.
Note n°6
Premier Livre de Samuel.
Note n°7
Deuxième Livre de
Samuel.
Note n°8
Les autres manuscrits donnent bien la leçon
"sauf".
Note n°9
Cela s'est passé dans une église, et s'il y a un
motif de salut dans cette affaire, c'est seulement parce que cela
s'est produit le jour du sacrifice du Christ.
Note n°10
Déshonneur.
Note n°11
Reformulation
de la prière du Notre-Père : Pardonne-nous nos offenses, comme nous
pardonnons aussi à ceux qui nous ont offensés.
Note n°12
Construction en ablatif absolu,
fréquente chez Cretin, caractéristique de la prose
latine.
BnFfr23146 se
Non num.
BnFfr4965
2
Non num.
BnFfr4965, BnFfr23146 om.
Cha515 Chappitre iime
BnFfr4965 con
Aix419 À
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515 Ces
motz ouyz ;
BnFfr23146 Ces motz ouys
BnFfr4964 de
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 Voy là
BnFfr23146 comment
BnFfr23146 finit
BnFfr23146 maincte
BnFfr17274 tieng
BnFfr4965 que
BnFfr23146 de
BnFfr23146 ces
Aix419 fermee
Aix419, BnFfr17274, Cha515 au
Aix419 sus
BnFfr23146 tel
Aix419 l'accuser ;
BnFfr23146 l'acuser
BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 esse
BnFfr23146 foy
Aix419 Sabel
BnFfr4965 ocup
BnFfr17274, BnFfr23146 au
BnFfr23146 grant
BnFfr17274 vauldront
BnFfr23146 pour
BnFfr23146 argent
BnFfr23146 Trancher
BnFfr23146, Cha515 que ;
Aix419
que
BnFfr17274, BnFfr23146 auront
BnFfr17274 assés
BnFfr4964 ja
BnFfr17274, BnFfr23146 tant
BnFfr17274, Cha515 nobles
BnFfr23146 cueur
BnFfr17274 mauldict
BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146 om.
BnFfr4965 De
BnFfr23146 valeur valoir
Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 se
BnFfr23146 grand effaict
BnFfr23146 ces
BnFfr17274 desjay
BnFfr17274 om.
BnFfr23146 faict
BnFfr23146 se
BnFfr4964 et
BnFfr23146 user
BnFfr23146 de celluy
BnFfr17274 du
BnFfr23146 se
BnFfr4965 par
BnFfr23146 Rien
BnFfr17274 moinds
Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 sauf
BnFfr4965 n'a mollit
BnFfr17274 jour sainct
BnFfr23146 cria
BnFfr23146 deuue
BnFfr4964, BnFfr4965, Cha515 à
BnFfr23146 De
BnFfr23146 pouuer pouair
BnFfr17274 de
BnFfr4965 du
BnFfr4965 à toujours seroit
BnFfr4965 à franchir
BnFfr17274 relief
BnFfr23146 hommage
Cha515 hors
BnFfr23146 coupz
BnFfr23146
Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir
BnFfr4965 peult vassal à son seigneur
BnFfr17274 dictz estre
BnFfr4965 francz
BnFfr23146 peur
BnFfr23146 de tiltre et de
BnFfr23146 leurs
BnFfr17274, BnFfr23146 mesme
BnFfr17274 j'en
BnFfr23146 se
BnFfr17274 et












7r
[625]§Voyonſ (auant laiſser ce roy du tout) Comme la seur espousa de sa femme, Et comme il fist ung tour lasche et infame A ung Normand / dit. Gaultier D ivetout.
§ Chapitre. iie.
7v
Pourquoy Clotaire espousa Ragonde seur de sa femme Ingonde.8r TRoyſ femmeſ eut Clotaire /. Lune Ingonde [630]En pꝛopꝛe nom /. La seconde Ragonde, Lautre Consone /. Oyez quil pꝛoposa Pour quoy la seur de sa femme espousa. Ingonde, ung iour, deuerſ luy arriuee, Tenant maniere et parolle pꝛiuee, [635]Le supplia quil voulsist marier Sa seur Ragonde / et faire apparier Au pluſ puiſsant / pluſ noble / et pluſ riche homme De son royaulme /. Ouyz ceſ motz , ne chomme. Ragonde quiert /. et pour femme la pꝛend. [640]En quoy verſ Dieu et le monde mespꝛend, Quant son estat royal tant scandalise Sur loꝛdonnance et loy de saincte Eglise /. Vela que cest /. Plusieurſ compte / ne font Se leur honneur diminue et se fond . [645]§Luy retourne deuerſ ladicte Ingonde, Va racompter de sa femme seconde, Et dit /. Mamye /. il ne fault tesbahir De ce quay fait /. Te voulant obeyꝛ, En mainteſ partz ay ie tourne ma veue, [650] Affin de veoir la tienne seur pourueue Bien a son gꝛe / et selon ton desir. Maiſ ie nay sceu duc ny conte choysir, A beaucoup pꝛeſ, mappꝛouchant en nobleſse,
De la sainctete de Ragonde femme du roy Clotaire laiſsee8v Honneurſ et bienſ /. Par ainsi, ie ne bleſse [655] Le renom delle /. Et non faiſ ie le tien, Quant pꝛise lay a femme /. Ainsi le tien , Et si tu faiſ de ce caſ bonne enqueste, Bien trouueraſ quen suyuant ta requeste, Ie lay pourueue auecq le pluſ puiſsant [660]De mon royaulme /. Oꝛ cela congnoiſsant, Se en fut troublee / et eut tristeſse de ame, Non sanſ raison /. Maiſ ceste bonne dame Paciemment le poꝛta /. sanſ monstrer Semblant du dueil / dont pourroit femme oultrer. [665]De fier despit /. en voyant quon la laiſse Contre la loy dhonneur et gentilleſse, Ceste Ragonde /. Apꝛeſ le caſ, esleut La bonne part / en ce quelle voulut Pluſ se aſseruir a Dieu amer / et craindꝛe, [670]Que a homme nul se lier et abstraindꝛe. Et, au moyen de seſ feaulx amyſ, Tantost luy fut de Clotaire permyſ Estre, (selon sa voulente, foꝛmee ) Religieuse / en maison reffoꝛmee /. [675]La, si treſbien et sainctement vesquit, Que apꝛeſ sa vie / au bon bꝛvict quelle acquit, On la denomme et pꝛesche, par leſ pꝛosneſ, De gꝛand merite / entre saincteſ matroneſ.
La hayne du roy Clotaire par faulx rapportz contre Gaultier de D ivetout /.9r §Pour loꝛſ / encourt ung pꝛeudhomme y auoit, [680]De bonne soꝛte / et qui foꝛt bien viuoit, Homme tout plain de pꝛofonde science, De bon conseil et necte conscience. Cestoit Gaultier D yvetout /. que ay nomme Icy deſsuſ, homme bien renomme. [685]Le roy lamoit /. Car bien ſcauoit conduyꝛe Ung gꝛoſ affaire / et a poꝛt le reduyꝛe Dentier effect /. Il eut si bon credit Que apꝛeſ son mot, ny auoit autre edit Receu a gꝛe /. Maiſ soudain / dame enuie, [690]Qui ne peult veoir le bon heur de ame en vie, Encontre luy dꝛeſsa tant denuieux, Que a tout compter, en ieuneſ et en vieulx, Tel nombꝛe y eut de ceste faulse race Que, par rappoꝛtz, le mirent hoꝛſ de gꝛace. [695]Et si treſfoꝛt leut en hayne / le roy Que ung iour, iura le mectre en desarroy, Ou sont myſ ceulx quon accuse de crime. §Cest gꝛand pitie / quant faulx rappoꝛt impꝛime Dedanſ le cueur dun pꝛince / telz exceſ, [700]Dont sanſ figure et foꝛme de pꝛoceſ, Par moꝛt cruelle est la paine impartie A laccuſe, / sanſ escoutter partie /. Comme on eust fait de cestuy innoscent
Remonstrance denuie par laucteuʀ.9v Sil ne se fust bien tost rendu absent ? [705]§O faulse enuie /. Est-ce la foiſ pꝛemiere Que aſ fait de maulx sourdꝛe feu et fumiere ? Non /. En Genese / exemple y en a bel : Par toy / Cayn occist son frere Abel. Par toy Ioseph fut vendu en Egipte. [710]Par toy receut Absalon mauluaiſ giste. Par toy Saul perdit senſ et raison. Amasa fiſ occire en trahison. Par toy le filz de la uierge marie Pendit en croix /. Et, par toy, mal varie [715]La mauuaistie deſ enuieux en court. Quant verronſ nouſ, a pꝛendꝛe ung terme court, Enuie a fin ?/ Quant nouſ pourronſ congnoistre Religieux nauoir murmure en cloistre. Quant on verra loyaulte aux monnierſ, [720]Quant vzurierſ seront gꝛandz aulmonnierſ, Quant leſ chartierſ nauront fierte si haulte Et ne vouldꝛont iurer / que par sanſ faulte, Quant aduocatz seruiront poureſ gentz Pluſ par pitie / que richeſ pour argentz , [725]Quant on verra cloꝛre et fermer la bonde Deſ detracteurſ / dont tant de mal habonde. Il sera doncq bien tard quant ce sera. Ce sera loꝛſ que desir ceſsera
Lexil de Gaultier de d ivetout /.10r Toucher leſ cueurſ / pour amaſser finance, [730]Ou auronſ potz de terre a si fine ance, Que pour tumber ne seront ia caſsez. Cest trop resue / Nouſ nen parlonſ que aſsez, Maiſ a pꝛopoſ /. Ne pensonſ point que enuie, Tant que le monde aura son courſ / desuie [735]Ou pꝛeigne fin /. Enuie, a ung mot rond, Ia ne mourra /. Maiſ enuieux mourront / §Oꝛ repꝛenonſ /. Gaultier / affin que on voye Quel chemin tient /. et quel vent le conuoye, Le bon seigneur, voyant le mal talent [740]Du roy son maistre /. Ennuyeux et dolant, Se departit / esperant que foꝛtune Luy fust a tempſ / pluſ doulce et oppoꝛtune. Et, desirant seruir dieu et lamer, Sesuertua paſser oultre la mer. [745]Loꝛſ, charite / qui noble cueurſ excite Aux armeſ pꝛendꝛe encontre lexcercite Deſ maulditz tvrcz, a ung ost le ioignit De bonſ crestienſ / ou il ne se faignit Bien batailler / et donner maint alarme, [750]Car il estoit ung bien gaillard gendarme. La fut dix anſ, en couraige et vouloir Delibere de ce faire valloir, En trauaillant, pour la foy catholicque,
Gaultier de d ivetout a Romme compte son caſ au pape.10v Contre lerreur faulse et diabolicque [755]Deſ mescreanſ /. Exploictz de gꝛandz effectz Y exerca /. dont seſ gesteſ et faictz Font bonne foy / que armeſ victoꝛieuseſ Luy donnent loz de palmeſ gloꝛieuseſ. §Apꝛeſ dix anſ / disposa du retour, [760]Et voulut bien, a Romme, faire ung tour, Pour racompter sa raison au sainct pere Du deshonneur / faulx blasme et vitupere Quon luy auoit laschement impoſe Deuant le roy /. Cela pꝛeſsuppoſe, [765]Et le rappoꝛt ia fait de sa pꝛoueſse, Bonte / vertu / et gꝛande hardieſse, Le pape estant pour loꝛſ / luy fit recueil De foꝛt honneste et gꝛacieux accueil. Et, pour la sienne extreme diligence, [770]Obtint pardon et planiere indulgence De peine et coulpe. Auſsi, luy donna bꝛief Ou contenu estoit ce toꝛt et gꝛief Si exceſsif / faisant au roy pꝛiere Quen sa faueur mist ceste hayne arriere, [775]Et voulsist / quant aux accusationſ, Louyꝛ en seſ iustificationſ. §Le bon pꝛeudhomme, esiouy / et tout aise, Pꝛenant congie / leſ piedz du pape baise,
Gaultier de d ivetout occiſ par le roy Clotaire en leglise.11r Extimant tost, (le caſ bien entendu) [780] Rentrer au sien pꝛemier estat et deu. Et pour la haste / empꝛist gꝛandeſ iourneeſ, Ainsi que font personneſ adiourneeſ, Doubtanſ faillir au iour a eulx donne. Oꝛ luy auoit le sainct pere oꝛdonne [785]Ne pꝛesenter, (pour rien) au roy, sa lettre, Sil le ſcauoit en chambꝛe ou en salle estre, Maiſ en leglise /. et quil fust aduerty Ce faire / au iour du benoist vendꝛedy. §Ainsi fut fait /. Maiſ myeulx eust le poure homme [790] Gaigne auoir vze seſ iourſ a Romme, Car auſsi tost que le roy lapperceut, Fresche rancune en vieil couroux conceut. Si leut la lettre /. Et, apꝛeſ lauoir veue, Par cruaulte de fureur impourueue, [795]Tira lespee au pluſ pꝛouchain de luy Et la fourra dꝛoit au cueur dicelluy Poure Gaultier /. Ainsi fut separee Lame du coꝛpſ /. Deuant dieu soit paree De laureole oꝛdonnee au partir [800]A ung chascun catholicque martir, Puyſ quen ce monde ainsi fut aſseruie, A dieu seruir / elle la deſseruie. §De ceste chose, eut ennuyeux despit /
Le pape indigne contre Clotaire pour la mort de Gaultier de d Iuetout.11v Quant il le sceut / celluy pape Agapit, [805]Et a bon dꝛoit /. Car si, pour sa pꝛiere, Rienſ nen faisoit /. Raison bien dꝛoicturiere Ladmonnestoit /. et luy pouoit causer Craincte en son cueur / et matiere / que oser Ne deust vouloir / par telle angoiſse amere, [810]Meurdꝛir lenfant / au ventre de sa mere. Cest en leglise /. et si a sauluete Par ce / ne fut / au moinſ que eust fauf este, Considerant ceste iournee heureuse Ou Iesuſcrist souffrit moꝛt douloureuse. [815]§Pluſ dur que pierre est cueur qui namolit , A ce sainct iour /. et soubz pied nabolit Tout mal talent / diniure et impꝛopere. Le doulx saulueur (en croix) pꝛia son pere, Que du merite aux pecheurſ / part donnast [820]De sa moꝛt digne / et quil leur pardonnast. Meilleur escu ne pouonſ, pour deffenseſ Au monde auoir / se voulonſ noz offenseſ Maulx et pechez / estre de dieu remyſ, Que pardonner a touſ noz ennemyſ. [825]Le pape ayant au cueur ce caſ enoꝛme, Et non content que ainsi la chose doꝛme, Manda au roy ample rescription, Ladmonnestant auoir contriction,
La terre de D ivetout redigee en royaulme par le roy Clotaire.12r Et satisfaire enuerſ Dieu / et le monde [830] Du vilain crime / et homicide immunde ; Ou autrement / leſ clefz sur luy tendꝛoit, Et le pouoir de sainct pierre extendꝛoit, Laiguillonnant deſ pongnanteſ moꝛseureſ Et coupſ moꝛtelz daggꝛauanteſ censureſ. [835]§Tantost apꝛeſ auoir veu le rescript / Transmyſ de Romme / eut moult le cueur contrict, Et pensa bien / estre censureſ telleſ Pluſ a doubter / que autreſ playeſ moꝛtelleſ /. Faicte du caſ gꝛiefue comparaison, [840]Se offrit renger a iustice et raison Car il, ayant en gꝛande reuerence Le pere sainct /. loꝛſ, pꝛist gentz dapparence, Pꝛacticienſ / et subtilz aduocatz, Pour discuter / comme pourroit au caſ [845] Bien satisfaire /. Oꝛ fut dit, par leſ saigeſ, Que touſ leſ hoirſ du deffunct / et leſ aageſ Deulx /. leurſ enfanſ / ou autreſ succeſseurſ Venanſ apꝛeſ / paisibleſ poſseſseurſ De ceste terre / et toute lextendue, [850]Ne seroit chose a iamaiſ pꝛetendue De par leſ royſ de frāce / Maiſ auroit Liberte pure /. et tousiourſ demourroit Pour affranchie / en touſ reliefz de hommaigeſ .
Deſ franchiseſ de la terre de D ivetout.12v Et iceulx hoirſ , de coustz / miseſ / dommaigeſ, [855]Subuencionſ / et tout autre debuoir Que peuent vaſsaulx a leurſ seigneurſ debuoir, Sanſ nullement estre ditz redeuableſ, Seroient exemptz / quicteſ / et non soluableſ. Et dauantaige / auroient par pur octroy, [860]Loy de poꝛter nom et tiltre de roy. Chartreſ deſ loꝛſ / leur en furent bailleeſ En laz de soye / et cire verd seelleeſ /. De nostre tempſ, mesmeſ , dire ay ie ouy Que le seigneur d yvetout a iouy [865]Paisiblement du nom et royal tiltre. Et, pour tesmoing / Ie pꝛendz certain chapitre, Auquel ay veu ce caſ myſ et aſsiſ, En lan de gꝛace /. ou cinq centz trente six De anſ sont nombꝛez /. Cest aſsez longue datte [870] Pour alleguer iouyſsance audit acte /. Et quil soit vray /. On dit, de ce, iouyꝛ Ceulx de la terre /. et du nom ſesiouyꝛ.
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[625]§Voyons, avant laisser ce+se [BnFfr23146] roy du tout, Comme la seur espousa de sa femme, + 2 [BnFfr4965] Et comme il fist ung tour lasche et infame À ung Normand, dit GaultierGautier d’Yvetot ( — ) d' Ivetout.
§ Chapitre iie+om. [BnFfr4965, BnFfr23146]Chappitre iime [Cha515]
Pourquoy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
espousa RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde seur de sa femme IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs Troys femmes eut ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
: l'une IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs [630]En propre nom, la seconde RagondeAmbiguïtéAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegondeou bienRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde1, L'autre +
. Oyez qu'il proposa Pour quoy la seur de sa femme espousa. IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs, ung jour, devers luy arrivee, Tenant maniere et parolle privee, [635]Le supplia qu'il voulsist marïer Sa seur RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde, et faire apparïer Au+À [Aix419] plus puissant, plus noble et plus riche homme De son royaulme. Ouyz ces motz+
Ces
motz ouyz [BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515] ;
Ces motz ouys [BnFfr23146]
, ne chomme.
RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde quiert, et pour femme la prend. [640]En quoy vers DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et le monde mesprend, Quant son estat royal tant scandalise Sur l'ordonnance +
Reine des Francs, Va racompter de sa femme seconde, Et dit : « Ma mye, il ne fault t'esbahir De ce qu'ay fait. Te voulant obeyr, En maintes+maincte [BnFfr23146] partz ay je tourné ma veue, [650] Affin de veoir la tienne seur pourveue Bien à son gré et selon ton desir. Mais je n'ay sceu duc ny conte choysir, À beaucoup près, m'approuchant en noblesse,
De la saincteté de RagondeRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde femme du roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
laissee Honneurs et biens. Par ainsi, je ne blesse [655] Le renom d'elle, et non fais je le tien, Quant prise l'ay à femme. Ainsi le tien+tieng [BnFfr17274], Et si tu fais de ce cas bonne enqueste, Bien trouveras qu'en+que [BnFfr4965] suyvant ta requeste, Je l'ay pourveue avecq le plus puissant [660]De mon royaulme. » Or cela congnoissant, Se en fut troublee et eut tristesse de ame, Non sans raison. Mais ceste bonne dame Pacïemment le porta, sans monstrer Semblant du+de [BnFfr23146] dueil dont pourroit femme oultrer. [665]De fier despit, en voyant qu'on la laisse Contre la loy d'honneur et gentillesse, Ceste RagondeRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde, aprés le cas, esleut La bonne part, en ce qu'elle voulut Plus se asservir à DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme amer et craindre, [670]Que à homme nul se lïer et abstraindre. Et, au moyen de ses+ces [BnFfr23146] feaulx amys, Tantost luy fut de ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
permys Estre, selon sa voulenté, formee+fermee [Aix419] Religïeuse en maison refformee. [675]Là, si trés bien et sainctement vesquit, Que aprés sa vie, au bon bruict qu'elle acquit, On la denomme et presche, par les prosnes, De grand merite, entre sainctes matrones.
La hayne du roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
par faulx rapportz contre GaultierGautier d’Yvetot ( — ) [] d' Ivetout §Pour lors, en court ung preud'homme y avoit, [680]De bonne sorte, et qui fort bien vivoit, Homme tout plain de profonde scïence, De bon conseil et necte conscïence. C'estoit GaultierGautier d’Yvetot ( — ) d' Yvetout, que ay nommé Icy dessus, homme bien renommé. [685]Le roy l'amoit, car bien sçavoit conduyre Ung gros affaire, et à port le reduyre D'entier effect. Il eut si bon credit Que aprés son mot, n'y avoit autre edit Receu à gré. Mais soudain dame EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose2, [690]Qui ne peult veoir le bonheur de ame en vie, Encontre luy dressa tant d'envïeux, Que à tout compter, en jeunes et en vieulx, Tel nombre y eut de ceste faulse race Que, par rapportz, le mirent hors de grace. [695]Et si trés fort l'eut en hayne le roy Que ung jour, jura le mectre en+au [Aix419, BnFfr17274, Cha515] desarroy, Où sont mys ceulx+sus [Aix419] qu'on accuse de crime. §C'est grand pitié quant faulx rapport imprime Dedans le cueur d'un prince telz+tel [BnFfr23146] excés, [700]Dont sans figure et forme de procés, Par mort crüelle est la paine impartie À l'accusé,+
l'accuser [Aix419] ;
l'acuser [BnFfr23146]
sans escoutter partie !
Comme on eust fait de cestuy innoscent
Remonstrance d'Envie par l'aucteur S'il ne se fust bientost rendu absent ? [705]§O faulse EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose ! Est-ce+esse [BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515] la fois+foy [BnFfr23146] premiere Que as fait de maulx sourdre feu et fumiere ? Non. En Genese exemple y en a bel : Par toy CaynCaïn Personnage biblique occist son frere AbelAbel Personnage de la Genèse3, Par toy JosephJoseph Fils de Jacob ; prophète de la Bible et du Coran fut vendu en Egipte4, [710]Par toy receut AbsalonAbsalon Personnage de la Bible, troisième fils de David maulvais giste5, Par toy Saül+Sabel [Aix419]Saül Premier roi des Israélites en Terre d'Israël perdit sens+scens [BnFfr17274]sans [BnFfr23146] et raison6, AmasaAmasa Personnage biblique fis +
L'exil de GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d' Ivetout Toucher+Trancher [BnFfr23146] les cueurs pour amasser finance, [730]Ou +
que [BnFfr23146, Cha515] ;
que
[Aix419]
aurons+auront [BnFfr17274, BnFfr23146] potz de terre à si+assés [BnFfr17274] fine ance,
Que pour tumber ne seront ja+ja [BnFfr4964] cassez.
C'est trop resvé ! Nous n'en parlons que assez,
Mais à propos. Ne pensons point que
EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose,
Tant que le monde aura son cours,
desvie
[735]Ou preigne fin.
EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose, à ung mot rond,
Ja ne mourra. Mais envïeux mourront.
§Or reprenons.
GaultierGautier d’Yvetot ( — ), affin que on voye
Quel chemin tient et quel vent le convoye,
Le bon seigneur, voyant le mal talent
[740]Du roy son maistre,
ennuyeux et dolant,
Se departit, esperant que fortune
Luy fust à temps+tant [BnFfr17274, BnFfr23146] plus doulce et opportune.
Et, desirant servir
DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et l'amer,
S'esvertua passer oultre la mer.
[745]Lors, charité, qui noble+nobles [BnFfr17274, Cha515]
cueurs+cueur [BnFfr23146] excite
Aux armes prendre encontre l'excercite
Des maulditz+mauldict [BnFfr17274]
Turcz, à ung
ost le
joignit
De bons+om. [BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146]
crestiens, où il ne se faignit
Bien+De [BnFfr4965] batailler et donner maint alarme,
[750]Car il estoit ung bien gaillard gendarme.
Là fut dix ans, en couraige et vouloir+GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d' Ivetout à Romme compte son cas au pape Contre l'erreur faulse et dïabolicque [755]Des mescrëans. Exploictz de grandz effectz+grand effaict [BnFfr23146] Y exerça, dont ses+ces [BnFfr23146] gestes et faictz Font bonne foy que armes victorïeuses Luy donnent loz de palmes glorïeuses. §Aprés dix ans disposa du retour, [760]Et voulut bien, à Romme, faire ung tour, Pour racompter sa raison au Sainct Pere Du deshonneur, faulx blasme et vitupere Qu'on luy avoit laschement imposé Devant le roy. Cela pressupposé, [765]Et le rapport ja+desja
GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d' Ivetout occis par le roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
en l'eglise Extimant tost, le cas bien entendu, [780]Rentrer au sien premier estat et+et [BnFfr4964] deu. Et pour la haste emprist grandes journees, Ainsi que font personnes adjournees, Doubtans faillir au jour à eulx donné. Or luy avoit le Sainct Pere ordonné [785]Ne presenter, pour rien, au roy, sa lettre, S'il le sçavoit en chambre ou en salle estre, Mais en l'eglise, et qu'il fust adverty Ce faire au jour du benoist vendredy. §Ainsi fut fait. Mais myeulx eust le povre homme [790]Gaigné avoir uzé+user [BnFfr23146] ses jours à Romme, Car aussitost que le roy l'apperceut, Fresche rancune en vieil couroux conceut. Si leut la lettre et, aprés l'avoir veue, Par cruaulté de fureur impourveue, [795]Tira l'espee au plus prouchain de luy Et la fourra droit au cueur d'icelluy+de celluy [BnFfr23146] Povre GaultierGautier d’Yvetot ( — ). Ainsi fut separee L'ame du +du [BnFfr17274]corps. Devant DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme soit paree De l'aureole ordonnee au partir [800]À ung chascun catholicque martir, Puysqu'en ce+se [BnFfr23146] monde ainsi fut asservie, À DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme servir elle l'a desservie. §De ceste chose, eut ennuyeux despit,
Le pape indigné contre ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
pour la mort de GaultierGautier d’Yvetot ( — ) [] d' Ivetout Quant il le sceut, celluy pape AgapitAgapet Ier ( — ?) Pape de l’Église catholique romaine, [805]Et à bon droit. Car si, pour+par [BnFfr4965] sa prïere, Riens+Rien [BnFfr23146] n'en faisoit, Raison bien droicturiere L'admonnestoit, et luy pouoit causer Craincte en son cueur et matiere que oser Ne deust vouloir, par telle angoisse amere, [810]Meurdrir l'enfant au ventre de sa mere. C'est en l'eglise, et si a saulveté Par ce, ne fut au moins+moinds [BnFfr17274] que eust [s]auf+sauf [Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515]8 esté, Considerant ceste journee heureuse Où Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens souffrit mort douloureuse.9 [815]§Plus dur que pierre est cueur qui n'amolit+n'a mollit [BnFfr4965], À ce sainct jour+jour sainct [BnFfr17274], et soubz pied n'abolit Tout mal talent d'injure et impropere10. Le doulx Saulveur en croix pria+cria [BnFfr23146] son PereDieu Concept de Dieu dans le christianisme, Que du merite aux pecheurs part donnast [820]De sa mort digne+deuue [BnFfr23146], et qu'il leur pardonnast. Meilleur escu ne pouons, pour deffenses Au monde avoir, se voulons noz offenses Maulx et pechez estre de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme remys, Que pardonner à tous noz ennemys11. [825]Le pape ayant au+à [BnFfr4964, BnFfr4965, Cha515] cueur ce cas enorme, Et non content que ainsi la chose dorme, Manda au roy ample rescriptïon, L'admonnestant avoir contrictïon,
La terre de d' Ivetout redigee en royaulme par le roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
Et satisfaire envers DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et le monde [830]Du+De [BnFfr23146] vilain crime et homicide immunde ; Ou autrement les clefz sur luy tendroit, Et le pouoir+pouuer pouair [BnFfr23146] de sainct PierrePierre, saint (Ier siècle avant J.C. — entre 64 et 68) Apôtre du Christ et premier pape de l'Église catholique extendroit, L'aiguillonnant des+de [BnFfr17274] pongnantes morseures Et coups mortelz d'aggravantes censures. [835]§Tantost aprés avoir veu le rescript Transmys de Romme, eut moult le cueur contrict, Et pensa bien+bien pensa [Aix419, BnFfr17274, Cha515]penssa [BnFfr23146] estre censures telles Plus à doubter que autres playes mortelles. Faicte du cas griefve comparaison12, [840]Se offrit renger à justice et raison Car il, ayant+
Des franchises de la terre de d' Ivetout Et iceulx hoirs+hors [Cha515], de coustz+coupz [BnFfr23146], mises, dommaiges, [855]Subvencïons et tout autre debvoir Que peuent vassaulx à leurs seigneurs+peult vassal à son seigneur [BnFfr4965] debvoir,+ Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir [BnFfr23146] Sans nullement estre ditz+dictz estre [BnFfr17274] redevables, Seroient exemptz+francz [BnFfr4965], quictes et non solvables. Et davantaige auroient par pur+peur [BnFfr23146] octroy, [860]Loy de porter nom et tiltre de+de tiltre et de [BnFfr23146] roy. Chartres dès lors leur+leurs [BnFfr23146] en furent baillees En laz de soye et cire verd seellees. De nostre temps, mesmes+mesme [BnFfr17274, BnFfr23146], dire ay je ouy Que le seigneur d' YvetoutGautier d’Yvetot ( — ) a jouy [865]Paisiblement du nom et royal tiltre. Et, pour tesmoing, je+j'en [BnFfr17274] prendz certain chapitre, Auquel ay veu ce+se [BnFfr23146] cas mys et assis, En l'an de grace où+
Note n°1
Cretin superpose en Ragonde
deux personnages historiques : Arégonde, soeur d'Ingonde, qui fut la
troisième épouse de Clotaire, ainsi que Radegonde, quatrième épouse
du roi, qui se fit religieuse à Poitiers.
Note n°2
La rime entre « envie » et
« en vie » apparaissait cinq fois dans le livre I (vers 73-74,
1587-1588, 1705-1706, 2323-2324 et 4313-4314). L'importance de ce
thème est pourtant accru au livre II, car Cretin en fait ici une
allégorie et redouble la rime féminine « Envie/en vie » par une rime
masculine «envïeux/en vïeulx ». Il en fait également une remontrance
en bonne et due forme à partir du vers 707 du livre II mise en
valeur par le titre courant du recto du feuillet IX : « Remonstrance
d'Envie par l'aucteur ».
Note n°3
Genèse 4.
Note n°4
Genèse 37.
Note n°5
Deuxième Livre de Samuel.
Note n°6
Premier Livre de Samuel.
Note n°7
Deuxième Livre de
Samuel.
Note n°8
Les autres manuscrits donnent bien la leçon
"sauf".
Note n°9
Cela s'est passé dans une église, et s'il y a un
motif de salut dans cette affaire, c'est seulement parce que cela
s'est produit le jour du sacrifice du Christ.
Note n°10
Déshonneur.
Note n°11
Reformulation
de la prière du Notre-Père : Pardonne-nous nos offenses, comme nous
pardonnons aussi à ceux qui nous ont offensés.
Note n°12
Construction en ablatif absolu,
fréquente chez Cretin, caractéristique de la prose
latine.
BnFfr23146 se
Non num.
BnFfr4965
2
Non num.
BnFfr4965, BnFfr23146 om.
Cha515 Chappitre iime
BnFfr4965 con
Aix419 À
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515 Ces
motz ouyz ;
BnFfr23146 Ces motz ouys
BnFfr4964 de
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 Voy là
BnFfr23146 comment
BnFfr23146 finit
BnFfr23146 maincte
BnFfr17274 tieng
BnFfr4965 que
BnFfr23146 de
BnFfr23146 ces
Aix419 fermee
Aix419, BnFfr17274, Cha515 au
Aix419 sus
BnFfr23146 tel
Aix419 l'accuser ;
BnFfr23146 l'acuser
BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 esse
BnFfr23146 foy
Aix419 Sabel
BnFfr4965 ocup
BnFfr17274, BnFfr23146 au
BnFfr23146 grant
BnFfr17274 vauldront
BnFfr23146 pour
BnFfr23146 argent
BnFfr23146 Trancher
BnFfr23146, Cha515 que ;
Aix419
que
BnFfr17274, BnFfr23146 auront
BnFfr17274 assés
BnFfr4964 ja
BnFfr17274, BnFfr23146 tant
BnFfr17274, Cha515 nobles
BnFfr23146 cueur
BnFfr17274 mauldict
BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146 om.
BnFfr4965 De
BnFfr23146 valeur valoir
Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 se
BnFfr23146 grand effaict
BnFfr23146 ces
BnFfr17274 desjay
BnFfr17274 om.
BnFfr23146 faict
BnFfr23146 se
BnFfr4964 et
BnFfr23146 user
BnFfr23146 de celluy
BnFfr17274 du
BnFfr23146 se
BnFfr4965 par
BnFfr23146 Rien
BnFfr17274 moinds
Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 sauf
BnFfr4965 n'a mollit
BnFfr17274 jour sainct
BnFfr23146 cria
BnFfr23146 deuue
BnFfr4964, BnFfr4965, Cha515 à
BnFfr23146 De
BnFfr23146 pouuer pouair
BnFfr17274 de
BnFfr4965 du
BnFfr4965 à toujours seroit
BnFfr4965 à franchir
BnFfr17274 relief
BnFfr23146 hommage
Cha515 hors
BnFfr23146 coupz
BnFfr23146
Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir
BnFfr4965 peult vassal à son seigneur
BnFfr17274 dictz estre
BnFfr4965 francz
BnFfr23146 peur
BnFfr23146 de tiltre et de
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