Livre I - Chapitre 14
Prologue en vers | Chapitre 1 | Chapitre 2 | Chapitre 3 | Chapitre 4 | Chapitre 5 | Chapitre 6 | Chapitre 7 | Chapitre 8 | Chapitre 9 | Chapitre 10 | Chapitre 11 | Chapitre 12 | Chapitre 13 | Chapitre 14 | Chapitre 15 | Chapitre 16 | Chapitre 17 | Chapitre 18 | Chapitre 19 | Chapitre 20 | Chapitre 21 | Chapitre 22 | Chapitre 23 | Chapitre 24 | Chapitre 25 | Chapitre 26








53v
§Cil, qui de lire hystoyreſ lesbat ayme, Verra, en moinſ de fueillet et demy. Comme Clouiſ receut de sainct Remy [2420]Le digne et sainct sacrement de baptesme.
§ Chapitre. . xiiii.
La saincte ampolle trāsmise du ciel au baptesme de Clouiſ.54r Au iour esleu et aſsigne / pour faire Songneusement et par oꝛdꝛe / laffaire, Le roy / la royne / a gꝛande et gꝛoſse court, Sen vont a Reimſ /. Loꝛſ la nobleſse court. [2425]Seigneurſ du sang / leſ pꝛinceſ / ducz / et comteſ, Suyuent apꝛeſ / sanſ y trouuer mesconteſ, Touſ richement acoustrez et parez. Oꝛ sont tantost leſ sainctz fontz pꝛeparez, La comparanſ archeuesqueſ / euesqueſ, [2430]Tout le clerge / nobleſse et peuple auecqueſ. Le roy Clouiſ, apꝛeſ confeſſion, Se pꝛesenta / monstrant laffection Treſ gꝛande auoir de receuoir baptesme. Maiſ au besoing deffaillit le sainct cresme [2435]Par le deffault du ministre /. ou de ceulx Ayanſ la charge / en cela pareſseux. Ou cela vint, ce croy ie / et non deuine, Par disposee oꝛdonnance diuine. Et comme on feust / sanſ rienſ quelconcque ouurer, [2440] Par non pouoir le cresme recouurer, Soudainement une blanche columbe, Venant du ciel / deuant le peuple tumbe, Et en volant a lentour / et parmy Toute la tourbe /. Eſ mainſ de sainct Remy [2445]Visiblement posa une fiolle,
Clouyſ baptiſe incite touſ seſ gentz a estre baptisez.54v Que maintenant disonſ la saincte ampolle, Pleine de doulce et souefue liqueur, Que croyꝛe doibt tout humble et deuot cueur Auoir este ministre par loffice [2450]Du sainct Espꝛit / et diuin benefice. De la liqueur treſ bien receue a gꝛe, Fut loꝛſ le roy enoingt et consacre. Et auſsi ont este leſ royſ de France Tousiourſ depuyſ/ ainſ que auoir deliurance [2455]Du payſ leur / par entiere action De iouyſsante administration. Apꝛeſ ce sainct et sollempnel baptesme, Le roy, parlant a seſ gentz, pꝛist son tesme Sur bon pꝛopoſ quen bꝛiefz motz leur descript, [2460]Et leſ pꝛia de croyꝛe en Iesuſ Crist, Dont tient auoir la victoyꝛe obtenue . Et se repent que tant a soustenue La faulse loy / et superstition Qui seſ fauteurſ meyne a perdition. [2465]Il leur suade a laiſser leſ ydolleſ, Et de leurſ dieux touſ templeſ / capitolleſ , Pꝛophaneſ lieux / simulachꝛeſ / aultierſ, Ne souffrir veoir et demourer entierſ, Maiſ tout bꝛiser / rompꝛe / et a terre abatre, [2470]Et pour la foy du Redempteur combatre
Clouiſ fonda leglise du mont saincte Geneuefue a pariſ.55r En congnoiſsant que au rachapt deſ humainſ Son digne coꝛpſ / chef / coste / piedz / et mainſ Souffrit percer, sur le perron doultrance Tenant le paſ /. A ceste remonstrance, [2475]Furent leſ cueurſ deſ Francoyſ amoliz Si que, leurſ dieux laiſsez et aboliz, Touſ leſ pꝛesenſ / et autreſ, quant le sceurent, Le sacrement de baptesme receurent. §Le roy apꝛeſ / pour augmenter tousiourſ [2480]La foy de Dieu /. fist en bien peu de iourſ Construyꝛe ung temple a pariſ /. pꝛincipalle Cite tenue / et ville capitalle De son royaulme / et cousta maint escu Ce bastyment. svr le mont dit Aygu, [2485]Ou il auoit la terre et place acquise, Fut erigee une bien belle eglise, Fondee au nom deſ apostreſ benoistz Sainct Pierre et Paul /. Et a ce quen congnoyſ, Cest le lieu pꝛopꝛe / ou saincte Geneuefue [2490]Maint langoureux febꝛicitant relieue De sa douleur / peine et calamite, Donnant remede a toute infirmite. Leſ royſ de France en leurſ armeſ poꝛtoyent, Durant ce tempſ, troyſ crapaulx / qui estoyent [2495]Armeſ par trop estrangeſ a poꝛter.
Leſ troyſ fleurſ de liz enuoyeeſ du ciel au roy Clouyſ.55v Maiſ Dieu voulut leſ faire transpoꝛter, Quant a Clouiſ furent du ciel transmiseſ Fleurſ de liz doꝛ / pour estre en ce lieu miseſ. Sur champ dazur la celeste couleur [2500]Leſ fist aſseoir /. De ceste digne fleur, A Ioye en Val y a pꝛeuue certaine, Par une vifue et treſ clere fontaine Ou lon maintient que fut fait ce transpoꝛt A ung pꝛeudhomme hermite /. Et au rappoꝛt [2505]De luy /. pꝛenant dun tel tresoꝛ moult ioye, Fut pꝛiſ le nom du roy darmeſ : Montioye. La gist, a moinſ dun traict darc et demy, Le benoist coꝛpſ de sainct Barthelemy. La, pour tesmoing de ce diuin mistere [2510] Pꝛent ioye en val ce deuot monastere. Maiſ cest ung caſ bien sauuaige / et aſsez A repꝛimer /. que leſ royſ trespaſsez Nont eu ce lieu en pluſ gꝛand reuerence. Y trouuez vouſ pꝛopoſ ne apparence ? [2515]Deuſsent ilz paſ en ce ioyeux pourpꝛiſ Auoir basty quelque ouuraige de pꝛiſ ? Laiſser le lieu en si gꝛande ruyne, Ou vint la fleur / dont fut ceste bꝛuyne Deſ troyſ enflez et venimeux crapaulx [2520]Mise soubz piedz /. De touſ lieux pꝛincipaulx,
Du mal deſ escrouelleſ dont le roy de france guerist.56r Ce ioye en Val vault bien pour debuoir estre Pluſ extime que autre nul royal estre . Capable est il, voire entre ung milion, Dy bastir lautre et second Ylion . [2525]La deuroit on, sur blanc marbꝛe et poꝛphire, Faire entailler ymaigeſ a souffire Et beaulx escriptz / ou feuſsent contenuz Leſ excellentz faictz darmeſ que ont tenuz Touſ royſ francoyſ / pour en telz repertoyꝛeſ [2530]A lœil choysir leurſ heureuseſ victoyꝛeſ. O roy deſ royſ / et seigneur deſ seigneurſ, Quelz si gꝛandz bienſ / pꝛiuileigeſ / honneurſ, Quelz si beaux donſ / et gꝛaceſ si affecteſ Ont autreſ euz / que aux royſ francoyſ aſ faicteſ ? [2535]Certeſ il nest si gꝛande nation Qui de seſ dieux ayt eu donation Si appꝛouchante a lheur, dont cueur franc se ayse, Que a eu de toy la nation francoyse. Loue en soit ton sainct nom pꝛecieux, [2540]Et honnoꝛe en la terre et aux cieulx. Reste adiouxter, aux gꝛaceſ deſsuſ dicteſ, Entre autreſ / deux / qui ne sont paſ petiteſ. Lune et pluſ gꝛande est ceste /. Or la retien, Cest que le roy nomme treſ crestien [2545]Dun seul toucher guarist / sanſ doubter / croy le,
Deſ graceſ diuineſ que ont leſ royſ de france.56v La malladie appellee escrouelle /. Miracle gꝛand /. Est il place ou destour Ou soit celluy qui puist faire un tel tour ? On dit aſsez /. Maiſ cest le foꝛt du faire. [2550]Ie ne croyꝛay iamaiſ en cest affaire Que filz septiesme a ce bien espꝛouue . Soit ia de luy ung seul guary trouue ! Lautre gꝛace est / et tien ou que ie soye, Auoir este ung dꝛap de rouge soye [2555]Transmyſ du ciel / iadiſ, resplendiſsant Au desployer / comme soleil naiſsant Verſ le matin / sanſ ce que noyꝛe nue De sa clarte en rienſ luy diminue. Ce dꝛap de soye / en la facon, estoit [2560]Dun estandart / et deſ royſ se poꝛtoit Quant on fondoit querelleſ deſ batailleſ, Ioindꝛe sur l ost de vileſ truendailleſ, Turcz / mescreanſ / ennemyſ de la foy. On dit auſsi que a este fait lenuoy [2565]De ceste enseigne appellee auriflamme A Charlemaigne / ardant comme la flamme, Et en son cueur / ayant le zele escript A soustenir la foy de Iesuſ Crist Et obseruer dꝛoit iuste et canonicque, [2570]Comme verronſ en cueillant sa cronicque.
De lauriflamme enuoyee du ciel a Clouiſ57r Ceste auriflamme auoit telle vertu Que, quant ung ost ſen trouuoit reuestu, Et desployee au vent estoit singlee , Partie aduerse en venoit aueuglee. [2575]Elle a este gardee bien longtempſ A Sainct Denyſ en France /. Maiſ ientendz, Ainsi que vent va souflant en ouye, Que du lieu ſest pieca esuanouye. Et la raison /. pource que aucunſ deſ royſ [2580]Sur crestienſ, par impourueuz desroyſ, Contre le vueil de Dieu, mal en vserent Et du diuin pꝛiuileige abuserent. Autre parolle icy tenir nen puyſ Foꝛſ seullement que ay entendu : depuyſ, [2585]A la semblance une a este beneyste Et est dedanſ leglise deſsuſ dicte Mise et gardee aupꝛeſ du benoist coꝛpſ De sainct Denyſ /. Qui ne croyt meſ recoꝛdz, Lœil en fera (ſil y va ) seure pꝛeuue. [2590]Dire ne puyſ sinon ce que ien treuue.
Afficher les surlignagesMasquer les surlignagesAfficher les appels de collationsMasquer les appels de collationsAfficher les appels de notesMasquer les appels de notes
§Cil, qui de lire hystoyres+histoire [BnFfr23145] l'esbat ayme, Verra, en moins+moindz [BnFfr17274] de fueillet et demy, Comme ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
receut de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique [2420]Le digne et sainct sacrement de baptesme.
§ Chapitre xiiii+om. [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.quatorziesme. [Cha514]
La saincte ampolle transmise du ciel au baptesme de ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Au jour esleu et assigné pour faire Songneusement et par ordre l'affaire, Le roy, la+et
, aprés confessïon, Se presenta, monstrant l'affectïon+affection [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] Trés grande avoir de recevoir baptesme. Mais au besoing deffaillit+deffault [BnFfr23145] le sainct cresme [2435]Par le deffault du ministre, ou de ceulx Ayans la charge, en cela paresseux. Ou cela vint, ce croy je et non devine, Par disposee ordonnance divine. Et comme on feust sans riens quelconcque+ quelzconques [BnFfr23145] ouvrer, [2440]Par+Pour [BnFfr23145] non pouoir le cresme recouvrer, Soudainement une blanche columbe, Venant du ciel, devant le peuple tumbe, Et en volant à l'entour+enlentour [Vat966] et parmy Toute la tourbe, es mains de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique [2445]Visiblement posa une fïolle,
ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
baptisé incite tous ses gentz à estre baptisez Que maintenant disons la saincte ampolle, Pleine de doulce et souefve liqueur, Que croyre doibt tout humble et devot cueur Avoir esté ministré par l'office [2450]Du sainct Esprit+Esperit [BnFfr23145]Saint-Esprit Concept de Dieu dans de nombreuses religions et divin benefice. De la liqueur trés bien receue à gré, Fut lors le roy enoingt et consacré. Et aussi ont esté les roys de France Tousjours depuys, ains que avoir delivrance [2455]Du paÿs leur, par entiere actïon De jouÿssante administratïon. Aprés ce sainct et sollempnel baptesme, Le roy, parlant à ses gentz, prist son tesme Sur bon propos qu'en briefz motz+mot [Aix419] leur descript, [2460]Et les pria de croyre en Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens, Dont tient avoir la victoyre obtenue. Et se repent que tant a soustenue La faulse loy et superstitïon Qui ses fauteurs meyne à perditïon. [2465]Il leur+leurs [Aix419] suade à laisser les ydolles, Et de leurs dieux tous temples, capitolles+
temples et capitolles [BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
temples et capitoles [BnFfr23145] ;
temples et cappitolles [Aix419]
,
Prophanes lieux, simulachres aultiers,
Ne souffrir veoir et demourer entiers,
Mais tout briser, rompre et à terre abatre,
[2470]Et pour la foy du
RedempteurJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens combatre
ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
fonda l'eglise du mont Saincte Genevefve à Paris En congnoissant que au+le [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299] rachapt des humains Son digne corps, chef, costé, piedz+piedz [BnFfr4967] et mains Souffrit percer, sur le perron d'oultrance Tenant le pas1. À ceste remonstrance, [2475]Furent les cueurs des Françoys amoliz Si que, leurs dieux laissez et aboliz, Tous les presens et autres, quant le sceurent, Le sacrement de baptesme receurent. §Le roy aprés, pour augmenter tousjours [2480]La foy de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, fist en bien peu de jours Construyre ung +peud
Les troys fleurs de liz envoyees du ciel au roy ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Mais DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme voulut les faire transporter, Quant à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
furent du ciel transmises Fleurs de liz d'or, pour estre en ce lieu +et [BnFfr4967]mises. Sur champ d'azur la celeste couleur [2500]Les fist asseoir. De ceste digne fleur, À Joye en Val y a preuve certaine, Par une vifve et trés clere fontaine Où l'on maintient que fut fait ce transport À ung preud'homme hermite. Et au rapport [2505]De luy, prenant d'un tel tresor moult joye, Fut pris+puis [BnFfr17274] le nom du roy d'armes : Montjoye. Là gist, à moins d'un+en moindz du [BnFfr17274]en moins d'ung [Aix419, Cha514] traict d'arc et demy, Le benoist corps de sainct BarthelemyBarthélemy, saint (Ier siècle avant J.C. — Ier siècle) Apôtre du Christ. Là, pour tesmoing de ce divin mistere [2510]Prent+Prens [BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514] joye en val ce+le [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514] devot monastere. Mais c'est ung cas bien sauvaige et assez À reprimer+reprouver [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514], que les roys trespassez N'ont eu ce lieu en plus grand reverence. Y+Il [BnFfr17274] trouvez vous propos ne+ny [BnFfr17274] apparence ? [2515]Deussent ilz pas en ce joyeux pourpris Avoir basty quelque ouvraige de pris ? Laisser le lieu en si grande rüyne, Où vint la fleur dont fut ceste brüyne Des+De [Vat966] troys enflez et venimeux crapaulx [2520]Mise soubz piedz ! De tous lieux principaulx,
Du mal des escrouelles dont le roy de France guerist Ce Joye en Val vault bien pour debvoir estre Plus extimé que autre nul royal estre+aistre [BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514]. Capable est il, voire entre ung milïon, D'y bastir l'autre et second Ylïon 2. [2525]Là devroit on, sur blanc marbre et porphire, Faire entailler ymaiges à souffire Et beaulx escriptz où feussent contenuz Les excellentz faictz d'armes que ont tenuz Tous roys françoys, pour en telz repertoyres [2530]À l'œil choysir leurs heureuses victoyres. O roy des roys et seigneur des seigneurs, Quelz si grandz biens, privileiges, honneurs, Quelz si beaux dons+dont [BnFfr4967] et graces si affectes Ont autres euz, que aux roys françoys as faictes ? [2535]Certes il n'est si grande natïon Qui de ses+des [BnFfr4967] dieux ayt eu donatïon Si approuchante à l'heur, dont cueur franc+franc cueur [BnFfr23145] se ayse, Que a eu de toy la natïon françoyse. Loué+Lout [BnFfr4967] en soit ton sainct nom precïeux, [2540]Et honnoré en la terre et aux cieulx. Reste adjouxter, aux graces dessus dictes, Entre autres deux qui ne sont pas petites. L'une et+om. [BnFfr17274]est [Vat966] plus grande est ceste, or la retien, C'est que le roy nommé trés crestïen [2545]D'un seul toucher guarist, sans doubter croy le,
Des graces divines que ont les roys de France La malladie appellee escrouelle3. Miracle grand ! Est il place ou destour Où soit celluy qui puist+peult [BnFfr17274]peust [Aix419] faire un tel tour ? On dit assez, mais c'est le fort du+de [BnFfr23145]à [BnFfr4967] faire. [2550]Je ne croyray jamais en cest+ceste [BnFfr17274] affaire Que filz septiesme a ce bien esprouvé+approuvé [BnFfr4967]4. Soit ja de luy ung seul guary trouvé ! L'autre grace est, et tien où que je soye, Avoir esté ung drap de rouge soye [2555]Transmys du ciel, jadis, resplendissant Au desployer comme soleil naissant Vers le matin, sans ce que noyre nue De sa clarté en riens luy diminue. Ce drap de soye, en la façon, estoit [2560]D'un estandart, et des roys se portoit Quant on fondoit querelles des+de [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514] batailles, Joindre sur l' ost de viles+villes [Aix419] truendailles, Turcz, mescrëans, ennemys de la foy. On dit+tient [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] aussi que a esté fait l'envoy [2565]De ceste enseigne appellee auriflamme À CharlemaigneCharlemagne (entre 06/04/742 et 06/04/748 — 01/02/814) Roi des Francs (13/10/768-01/02/814)
Roi des Lombards (14/07/774-01/02/814)
Empereur d'Occident (29/12/800-01/02/814)
Duc de Bavière (?-?)
ardant comme la flamme, Et en son cueur ayant le zele escript À soustenir la foy de Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens Et observer+En observant [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] droit juste et canonicque, [2570]Comme verrons en cueillant sa cronicque.
De l'auriflamme envoyee du ciel à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Ceste auriflamme avoit telle vertu Que, quant ung ost s'en trouvoit revestu, Et desployee+
desployé [Aix419] ;
desploié [BnFfr17274]
au vent estoit+estoit au vent [BnFfr23145]
singlee+sanglee [Aix419],
Partie adverse en venoit aveuglee.
[2575]Elle a esté gardee bien longtemps
À
Sainct Denys en
France,
mais j'entendz,
Ainsi que vent va souflant en ouÿe,
Que du lieu s'est
pieça
esvanouÿe.
Et la raison : pour ce que aucuns+
aucune
[BnFfr17274]aucun [Aix419] des roys
[2580]Sur crestiens, par impourveuz desroys,
Contre le vueil de
DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, mal en
userent
Et du divin privileige abuserent.
Autre parolle icy tenir n'en puys
Fors seullement que ay entendu : depuys5,
[2585]À la semblance une a esté beneyste
Et est dedans l'eglise dessus dicte
Mise et+en [BnFfr4967] gardee auprés du benoist corps
De sainct
DenysDenis, saint (IIIe siècle — 250) Saint catholique et orthodoxe. Qui ne croyt mes
recordz,
L'œil en fera, s'il y va, seure preuve.
[2590]Dire ne puys sinon ce que j'en treuve.
Note n°1
L'expression évoque le
Pas du Perron Fée, le récit d'un tournoi qui
s'est tenu à Bruges en 1463 (Le Pas du Perron fée. Édition
des manuscrits Paris, BnF fr. 5739 et Lille, BU 104, éd.
Chloé Horn, Anne Rochebouet et Michelle Szkilnik. Les classiques
français du Moyen Âge 169. Paris, Champion, 2013). Même si Cretin ne
renvoie peut-être pas explicitement à ce texte ici, il associe
volontairement une expression relevant du domaine de la chevalerie à
la description de la Passion.
Note n°2
Rime riche mais convenue. Pierre de Ronsard fera
encore rimer ces deux mêmes mots dans la Franciade,
liv. 1, vers 35-36.
Note n°3
La rime entre «
escrouelle » et « croy le » confirme que le "e" final comptait bien
comme une syllabe surnuméraire à la fin du vers.
Note n°4
Référence à la croyance populaire selon
laquelle un septième fils a le pouvoir de guérir des écrouelles.
Voir Marc Bloch, "Une contamination des croyances: Les rois de
France, guérisseurs d'écrouelles, saint Marcoul et les septièmes
fils", Compte rendu du Ve Congrès international des sciences
historiques, éd. Guillaume Des Marez et François-Louis
Ganshof, Bruxelles, Weissenbruch, 1923, p. 315-316.
Note n°5
Une
autre lecture possible de ce vers ferait de l'adverbe "depuys" un
commentaire de Cretin sur sa propre composition de la
Chronique, plutôt que sur la bénédiction d'un
nouvel étendart. Une telle interprétation, cependant, suggère que
Cretin aurait ajouté ces vers a posteriori, après avoir écrit le
livre IV de sa Chronique, qui traite de Charlemagne.
Or Cretin semble avoir offert ses livres au roi à mesure qu'il les
écrivait, ce qu'indiquent les liminaires dans lesquels il témoigne
de son engagement à produire douze livres, entravé par sa fatigue.
Voir en particulier le livre II, BnF fr. 2818, f. Ar et
CXIVr.
BnFfr23145 histoire
BnFfr17274 moindz
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.quatorziesme.
BnFfr17274 et la
BnFfr23145 Les
BnFfr17274 et
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 affection
BnFfr23145 deffault
BnFfr23145
quelzconques
BnFfr23145 Pour
Vat966 enlentour
BnFfr23145 Esperit
Aix419 mot
Aix419 leurs
BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 temples et capitolles ;
BnFfr23145 temples et capitoles ;
Aix419 temples et cappitolles
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 le
BnFfr4967 piedz
BnFfr4967 peud peuple
Aix419 Cest
Aix419, Cha514 Sainctz
Aix419
que
Vat966 om.
BnFfr4967 sainct
Aix419 subricitant
BnFfr4967 et
BnFfr17274 puis
BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514 Prens
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 le
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514 reprouver
BnFfr17274 Il
BnFfr17274 ny
Vat966 De
BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 aistre
BnFfr4967 dont
BnFfr4967 des
BnFfr23145 franc cueur
BnFfr4967 Lout
BnFfr17274 ceste
BnFfr4967 approuvé
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514 de
Aix419 villes
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 tient
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 En observant
Aix419 desployé ;
BnFfr17274 desploié
BnFfr23145 estoit au vent
Aix419 sanglee
BnFfr4967 en








53v
§Cil, qui de lire hystoyreſ lesbat ayme, Verra, en moinſ de fueillet et demy. Comme Clouiſ receut de sainct Remy [2420]Le digne et sainct sacrement de baptesme.
§ Chapitre. . xiiii.
La saincte ampolle trāsmise du ciel au baptesme de Clouiſ.54r Au iour esleu et aſsigne / pour faire Songneusement et par oꝛdꝛe / laffaire, Le roy / la royne / a gꝛande et gꝛoſse court, Sen vont a Reimſ /. Loꝛſ la nobleſse court. [2425]Seigneurſ du sang / leſ pꝛinceſ / ducz / et comteſ, Suyuent apꝛeſ / sanſ y trouuer mesconteſ, Touſ richement acoustrez et parez. Oꝛ sont tantost leſ sainctz fontz pꝛeparez, La comparanſ archeuesqueſ / euesqueſ, [2430]Tout le clerge / nobleſse et peuple auecqueſ. Le roy Clouiſ, apꝛeſ confeſſion, Se pꝛesenta / monstrant laffection Treſ gꝛande auoir de receuoir baptesme. Maiſ au besoing deffaillit le sainct cresme [2435]Par le deffault du ministre /. ou de ceulx Ayanſ la charge / en cela pareſseux. Ou cela vint, ce croy ie / et non deuine, Par disposee oꝛdonnance diuine. Et comme on feust / sanſ rienſ quelconcque ouurer, [2440] Par non pouoir le cresme recouurer, Soudainement une blanche columbe, Venant du ciel / deuant le peuple tumbe, Et en volant a lentour / et parmy Toute la tourbe /. Eſ mainſ de sainct Remy [2445]Visiblement posa une fiolle,
Clouyſ baptiſe incite touſ seſ gentz a estre baptisez.54v Que maintenant disonſ la saincte ampolle, Pleine de doulce et souefue liqueur, Que croyꝛe doibt tout humble et deuot cueur Auoir este ministre par loffice [2450]Du sainct Espꝛit / et diuin benefice. De la liqueur treſ bien receue a gꝛe, Fut loꝛſ le roy enoingt et consacre. Et auſsi ont este leſ royſ de France Tousiourſ depuyſ/ ainſ que auoir deliurance [2455]Du payſ leur / par entiere action De iouyſsante administration. Apꝛeſ ce sainct et sollempnel baptesme, Le roy, parlant a seſ gentz, pꝛist son tesme Sur bon pꝛopoſ quen bꝛiefz motz leur descript, [2460]Et leſ pꝛia de croyꝛe en Iesuſ Crist, Dont tient auoir la victoyꝛe obtenue . Et se repent que tant a soustenue La faulse loy / et superstition Qui seſ fauteurſ meyne a perdition. [2465]Il leur suade a laiſser leſ ydolleſ, Et de leurſ dieux touſ templeſ / capitolleſ , Pꝛophaneſ lieux / simulachꝛeſ / aultierſ, Ne souffrir veoir et demourer entierſ, Maiſ tout bꝛiser / rompꝛe / et a terre abatre, [2470]Et pour la foy du Redempteur combatre
Clouiſ fonda leglise du mont saincte Geneuefue a pariſ.55r En congnoiſsant que au rachapt deſ humainſ Son digne coꝛpſ / chef / coste / piedz / et mainſ Souffrit percer, sur le perron doultrance Tenant le paſ /. A ceste remonstrance, [2475]Furent leſ cueurſ deſ Francoyſ amoliz Si que, leurſ dieux laiſsez et aboliz, Touſ leſ pꝛesenſ / et autreſ, quant le sceurent, Le sacrement de baptesme receurent. §Le roy apꝛeſ / pour augmenter tousiourſ [2480]La foy de Dieu /. fist en bien peu de iourſ Construyꝛe ung temple a pariſ /. pꝛincipalle Cite tenue / et ville capitalle De son royaulme / et cousta maint escu Ce bastyment. svr le mont dit Aygu, [2485]Ou il auoit la terre et place acquise, Fut erigee une bien belle eglise, Fondee au nom deſ apostreſ benoistz Sainct Pierre et Paul /. Et a ce quen congnoyſ, Cest le lieu pꝛopꝛe / ou saincte Geneuefue [2490]Maint langoureux febꝛicitant relieue De sa douleur / peine et calamite, Donnant remede a toute infirmite. Leſ royſ de France en leurſ armeſ poꝛtoyent, Durant ce tempſ, troyſ crapaulx / qui estoyent [2495]Armeſ par trop estrangeſ a poꝛter.
Leſ troyſ fleurſ de liz enuoyeeſ du ciel au roy Clouyſ.55v Maiſ Dieu voulut leſ faire transpoꝛter, Quant a Clouiſ furent du ciel transmiseſ Fleurſ de liz doꝛ / pour estre en ce lieu miseſ. Sur champ dazur la celeste couleur [2500]Leſ fist aſseoir /. De ceste digne fleur, A Ioye en Val y a pꝛeuue certaine, Par une vifue et treſ clere fontaine Ou lon maintient que fut fait ce transpoꝛt A ung pꝛeudhomme hermite /. Et au rappoꝛt [2505]De luy /. pꝛenant dun tel tresoꝛ moult ioye, Fut pꝛiſ le nom du roy darmeſ : Montioye. La gist, a moinſ dun traict darc et demy, Le benoist coꝛpſ de sainct Barthelemy. La, pour tesmoing de ce diuin mistere [2510] Pꝛent ioye en val ce deuot monastere. Maiſ cest ung caſ bien sauuaige / et aſsez A repꝛimer /. que leſ royſ trespaſsez Nont eu ce lieu en pluſ gꝛand reuerence. Y trouuez vouſ pꝛopoſ ne apparence ? [2515]Deuſsent ilz paſ en ce ioyeux pourpꝛiſ Auoir basty quelque ouuraige de pꝛiſ ? Laiſser le lieu en si gꝛande ruyne, Ou vint la fleur / dont fut ceste bꝛuyne Deſ troyſ enflez et venimeux crapaulx [2520]Mise soubz piedz /. De touſ lieux pꝛincipaulx,
Du mal deſ escrouelleſ dont le roy de france guerist.56r Ce ioye en Val vault bien pour debuoir estre Pluſ extime que autre nul royal estre . Capable est il, voire entre ung milion, Dy bastir lautre et second Ylion . [2525]La deuroit on, sur blanc marbꝛe et poꝛphire, Faire entailler ymaigeſ a souffire Et beaulx escriptz / ou feuſsent contenuz Leſ excellentz faictz darmeſ que ont tenuz Touſ royſ francoyſ / pour en telz repertoyꝛeſ [2530]A lœil choysir leurſ heureuseſ victoyꝛeſ. O roy deſ royſ / et seigneur deſ seigneurſ, Quelz si gꝛandz bienſ / pꝛiuileigeſ / honneurſ, Quelz si beaux donſ / et gꝛaceſ si affecteſ Ont autreſ euz / que aux royſ francoyſ aſ faicteſ ? [2535]Certeſ il nest si gꝛande nation Qui de seſ dieux ayt eu donation Si appꝛouchante a lheur, dont cueur franc se ayse, Que a eu de toy la nation francoyse. Loue en soit ton sainct nom pꝛecieux, [2540]Et honnoꝛe en la terre et aux cieulx. Reste adiouxter, aux gꝛaceſ deſsuſ dicteſ, Entre autreſ / deux / qui ne sont paſ petiteſ. Lune et pluſ gꝛande est ceste /. Or la retien, Cest que le roy nomme treſ crestien [2545]Dun seul toucher guarist / sanſ doubter / croy le,
Deſ graceſ diuineſ que ont leſ royſ de france.56v La malladie appellee escrouelle /. Miracle gꝛand /. Est il place ou destour Ou soit celluy qui puist faire un tel tour ? On dit aſsez /. Maiſ cest le foꝛt du faire. [2550]Ie ne croyꝛay iamaiſ en cest affaire Que filz septiesme a ce bien espꝛouue . Soit ia de luy ung seul guary trouue ! Lautre gꝛace est / et tien ou que ie soye, Auoir este ung dꝛap de rouge soye [2555]Transmyſ du ciel / iadiſ, resplendiſsant Au desployer / comme soleil naiſsant Verſ le matin / sanſ ce que noyꝛe nue De sa clarte en rienſ luy diminue. Ce dꝛap de soye / en la facon, estoit [2560]Dun estandart / et deſ royſ se poꝛtoit Quant on fondoit querelleſ deſ batailleſ, Ioindꝛe sur l ost de vileſ truendailleſ, Turcz / mescreanſ / ennemyſ de la foy. On dit auſsi que a este fait lenuoy [2565]De ceste enseigne appellee auriflamme A Charlemaigne / ardant comme la flamme, Et en son cueur / ayant le zele escript A soustenir la foy de Iesuſ Crist Et obseruer dꝛoit iuste et canonicque, [2570]Comme verronſ en cueillant sa cronicque.
De lauriflamme enuoyee du ciel a Clouiſ57r Ceste auriflamme auoit telle vertu Que, quant ung ost ſen trouuoit reuestu, Et desployee au vent estoit singlee , Partie aduerse en venoit aueuglee. [2575]Elle a este gardee bien longtempſ A Sainct Denyſ en France /. Maiſ ientendz, Ainsi que vent va souflant en ouye, Que du lieu ſest pieca esuanouye. Et la raison /. pource que aucunſ deſ royſ [2580]Sur crestienſ, par impourueuz desroyſ, Contre le vueil de Dieu, mal en vserent Et du diuin pꝛiuileige abuserent. Autre parolle icy tenir nen puyſ Foꝛſ seullement que ay entendu : depuyſ, [2585]A la semblance une a este beneyste Et est dedanſ leglise deſsuſ dicte Mise et gardee aupꝛeſ du benoist coꝛpſ De sainct Denyſ /. Qui ne croyt meſ recoꝛdz, Lœil en fera (ſil y va ) seure pꝛeuue. [2590]Dire ne puyſ sinon ce que ien treuue.
Afficher les surlignagesMasquer les surlignagesAfficher les appels de collationsMasquer les appels de collationsAfficher les appels de notesMasquer les appels de notes
§Cil, qui de lire hystoyres+histoire [BnFfr23145] l'esbat ayme, Verra, en moins+moindz [BnFfr17274] de fueillet et demy, Comme ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
receut de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique [2420]Le digne et sainct sacrement de baptesme.
§ Chapitre xiiii+om. [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.quatorziesme. [Cha514]
La saincte ampolle transmise du ciel au baptesme de ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Au jour esleu et assigné pour faire Songneusement et par ordre l'affaire, Le roy, la+et
, aprés confessïon, Se presenta, monstrant l'affectïon+affection [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] Trés grande avoir de recevoir baptesme. Mais au besoing deffaillit+deffault [BnFfr23145] le sainct cresme [2435]Par le deffault du ministre, ou de ceulx Ayans la charge, en cela paresseux. Ou cela vint, ce croy je et non devine, Par disposee ordonnance divine. Et comme on feust sans riens quelconcque+ quelzconques [BnFfr23145] ouvrer, [2440]Par+Pour [BnFfr23145] non pouoir le cresme recouvrer, Soudainement une blanche columbe, Venant du ciel, devant le peuple tumbe, Et en volant à l'entour+enlentour [Vat966] et parmy Toute la tourbe, es mains de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique [2445]Visiblement posa une fïolle,
ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
baptisé incite tous ses gentz à estre baptisez Que maintenant disons la saincte ampolle, Pleine de doulce et souefve liqueur, Que croyre doibt tout humble et devot cueur Avoir esté ministré par l'office [2450]Du sainct Esprit+Esperit [BnFfr23145]Saint-Esprit Concept de Dieu dans de nombreuses religions et divin benefice. De la liqueur trés bien receue à gré, Fut lors le roy enoingt et consacré. Et aussi ont esté les roys de France Tousjours depuys, ains que avoir delivrance [2455]Du paÿs leur, par entiere actïon De jouÿssante administratïon. Aprés ce sainct et sollempnel baptesme, Le roy, parlant à ses gentz, prist son tesme Sur bon propos qu'en briefz motz+mot [Aix419] leur descript, [2460]Et les pria de croyre en Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens, Dont tient avoir la victoyre obtenue. Et se repent que tant a soustenue La faulse loy et superstitïon Qui ses fauteurs meyne à perditïon. [2465]Il leur+leurs [Aix419] suade à laisser les ydolles, Et de leurs dieux tous temples, capitolles+
temples et capitolles [BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
temples et capitoles [BnFfr23145] ;
temples et cappitolles [Aix419]
,
Prophanes lieux, simulachres aultiers,
Ne souffrir veoir et demourer entiers,
Mais tout briser, rompre et à terre abatre,
[2470]Et pour la foy du
RedempteurJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens combatre
ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
fonda l'eglise du mont Saincte Genevefve à Paris En congnoissant que au+le [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299] rachapt des humains Son digne corps, chef, costé, piedz+piedz [BnFfr4967] et mains Souffrit percer, sur le perron d'oultrance Tenant le pas1. À ceste remonstrance, [2475]Furent les cueurs des Françoys amoliz Si que, leurs dieux laissez et aboliz, Tous les presens et autres, quant le sceurent, Le sacrement de baptesme receurent. §Le roy aprés, pour augmenter tousjours [2480]La foy de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, fist en bien peu de jours Construyre ung +peud
Les troys fleurs de liz envoyees du ciel au roy ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Mais DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme voulut les faire transporter, Quant à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
furent du ciel transmises Fleurs de liz d'or, pour estre en ce lieu +et [BnFfr4967]mises. Sur champ d'azur la celeste couleur [2500]Les fist asseoir. De ceste digne fleur, À Joye en Val y a preuve certaine, Par une vifve et trés clere fontaine Où l'on maintient que fut fait ce transport À ung preud'homme hermite. Et au rapport [2505]De luy, prenant d'un tel tresor moult joye, Fut pris+puis [BnFfr17274] le nom du roy d'armes : Montjoye. Là gist, à moins d'un+en moindz du [BnFfr17274]en moins d'ung [Aix419, Cha514] traict d'arc et demy, Le benoist corps de sainct BarthelemyBarthélemy, saint (Ier siècle avant J.C. — Ier siècle) Apôtre du Christ. Là, pour tesmoing de ce divin mistere [2510]Prent+Prens [BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514] joye en val ce+le [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514] devot monastere. Mais c'est ung cas bien sauvaige et assez À reprimer+reprouver [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514], que les roys trespassez N'ont eu ce lieu en plus grand reverence. Y+Il [BnFfr17274] trouvez vous propos ne+ny [BnFfr17274] apparence ? [2515]Deussent ilz pas en ce joyeux pourpris Avoir basty quelque ouvraige de pris ? Laisser le lieu en si grande rüyne, Où vint la fleur dont fut ceste brüyne Des+De [Vat966] troys enflez et venimeux crapaulx [2520]Mise soubz piedz ! De tous lieux principaulx,
Du mal des escrouelles dont le roy de France guerist Ce Joye en Val vault bien pour debvoir estre Plus extimé que autre nul royal estre+aistre [BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514]. Capable est il, voire entre ung milïon, D'y bastir l'autre et second Ylïon 2. [2525]Là devroit on, sur blanc marbre et porphire, Faire entailler ymaiges à souffire Et beaulx escriptz où feussent contenuz Les excellentz faictz d'armes que ont tenuz Tous roys françoys, pour en telz repertoyres [2530]À l'œil choysir leurs heureuses victoyres. O roy des roys et seigneur des seigneurs, Quelz si grandz biens, privileiges, honneurs, Quelz si beaux dons+dont [BnFfr4967] et graces si affectes Ont autres euz, que aux roys françoys as faictes ? [2535]Certes il n'est si grande natïon Qui de ses+des [BnFfr4967] dieux ayt eu donatïon Si approuchante à l'heur, dont cueur franc+franc cueur [BnFfr23145] se ayse, Que a eu de toy la natïon françoyse. Loué+Lout [BnFfr4967] en soit ton sainct nom precïeux, [2540]Et honnoré en la terre et aux cieulx. Reste adjouxter, aux graces dessus dictes, Entre autres deux qui ne sont pas petites. L'une et+om. [BnFfr17274]est [Vat966] plus grande est ceste, or la retien, C'est que le roy nommé trés crestïen [2545]D'un seul toucher guarist, sans doubter croy le,
Des graces divines que ont les roys de France La malladie appellee escrouelle3. Miracle grand ! Est il place ou destour Où soit celluy qui puist+peult [BnFfr17274]peust [Aix419] faire un tel tour ? On dit assez, mais c'est le fort du+de [BnFfr23145]à [BnFfr4967] faire. [2550]Je ne croyray jamais en cest+ceste [BnFfr17274] affaire Que filz septiesme a ce bien esprouvé+approuvé [BnFfr4967]4. Soit ja de luy ung seul guary trouvé ! L'autre grace est, et tien où que je soye, Avoir esté ung drap de rouge soye [2555]Transmys du ciel, jadis, resplendissant Au desployer comme soleil naissant Vers le matin, sans ce que noyre nue De sa clarté en riens luy diminue. Ce drap de soye, en la façon, estoit [2560]D'un estandart, et des roys se portoit Quant on fondoit querelles des+de [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514] batailles, Joindre sur l' ost de viles+villes [Aix419] truendailles, Turcz, mescrëans, ennemys de la foy. On dit+tient [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] aussi que a esté fait l'envoy [2565]De ceste enseigne appellee auriflamme À CharlemaigneCharlemagne (entre 06/04/742 et 06/04/748 — 01/02/814) Roi des Francs (13/10/768-01/02/814)
Roi des Lombards (14/07/774-01/02/814)
Empereur d'Occident (29/12/800-01/02/814)
Duc de Bavière (?-?)
ardant comme la flamme, Et en son cueur ayant le zele escript À soustenir la foy de Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens Et observer+En observant [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] droit juste et canonicque, [2570]Comme verrons en cueillant sa cronicque.
De l'auriflamme envoyee du ciel à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Ceste auriflamme avoit telle vertu Que, quant ung ost s'en trouvoit revestu, Et desployee+
desployé [Aix419] ;
desploié [BnFfr17274]
au vent estoit+estoit au vent [BnFfr23145]
singlee+sanglee [Aix419],
Partie adverse en venoit aveuglee.
[2575]Elle a esté gardee bien longtemps
À
Sainct Denys en
France,
mais j'entendz,
Ainsi que vent va souflant en ouÿe,
Que du lieu s'est
pieça
esvanouÿe.
Et la raison : pour ce que aucuns+
aucune
[BnFfr17274]aucun [Aix419] des roys
[2580]Sur crestiens, par impourveuz desroys,
Contre le vueil de
DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, mal en
userent
Et du divin privileige abuserent.
Autre parolle icy tenir n'en puys
Fors seullement que ay entendu : depuys5,
[2585]À la semblance une a esté beneyste
Et est dedans l'eglise dessus dicte
Mise et+en [BnFfr4967] gardee auprés du benoist corps
De sainct
DenysDenis, saint (IIIe siècle — 250) Saint catholique et orthodoxe. Qui ne croyt mes
recordz,
L'œil en fera, s'il y va, seure preuve.
[2590]Dire ne puys sinon ce que j'en treuve.
Note n°1
L'expression évoque le
Pas du Perron Fée, le récit d'un tournoi qui
s'est tenu à Bruges en 1463 (Le Pas du Perron fée. Édition
des manuscrits Paris, BnF fr. 5739 et Lille, BU 104, éd.
Chloé Horn, Anne Rochebouet et Michelle Szkilnik. Les classiques
français du Moyen Âge 169. Paris, Champion, 2013). Même si Cretin ne
renvoie peut-être pas explicitement à ce texte ici, il associe
volontairement une expression relevant du domaine de la chevalerie à
la description de la Passion.
Note n°2
Rime riche mais convenue. Pierre de Ronsard fera
encore rimer ces deux mêmes mots dans la Franciade,
liv. 1, vers 35-36.
Note n°3
La rime entre «
escrouelle » et « croy le » confirme que le "e" final comptait bien
comme une syllabe surnuméraire à la fin du vers.
Note n°4
Référence à la croyance populaire selon
laquelle un septième fils a le pouvoir de guérir des écrouelles.
Voir Marc Bloch, "Une contamination des croyances: Les rois de
France, guérisseurs d'écrouelles, saint Marcoul et les septièmes
fils", Compte rendu du Ve Congrès international des sciences
historiques, éd. Guillaume Des Marez et François-Louis
Ganshof, Bruxelles, Weissenbruch, 1923, p. 315-316.
Note n°5
Une
autre lecture possible de ce vers ferait de l'adverbe "depuys" un
commentaire de Cretin sur sa propre composition de la
Chronique, plutôt que sur la bénédiction d'un
nouvel étendart. Une telle interprétation, cependant, suggère que
Cretin aurait ajouté ces vers a posteriori, après avoir écrit le
livre IV de sa Chronique, qui traite de Charlemagne.
Or Cretin semble avoir offert ses livres au roi à mesure qu'il les
écrivait, ce qu'indiquent les liminaires dans lesquels il témoigne
de son engagement à produire douze livres, entravé par sa fatigue.
Voir en particulier le livre II, BnF fr. 2818, f. Ar et
CXIVr.
BnFfr23145 histoire
BnFfr17274 moindz
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.quatorziesme.
BnFfr17274 et la
BnFfr23145 Les
BnFfr17274 et
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 affection
BnFfr23145 deffault
BnFfr23145
quelzconques
BnFfr23145 Pour
Vat966 enlentour
BnFfr23145 Esperit
Aix419 mot
Aix419 leurs
BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 temples et capitolles ;
BnFfr23145 temples et capitoles ;
Aix419 temples et cappitolles
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 le
BnFfr4967 piedz
BnFfr4967 peud peuple
Aix419 Cest
Aix419, Cha514 Sainctz
Aix419
que
Vat966 om.
BnFfr4967 sainct
Aix419 subricitant
BnFfr4967 et
BnFfr17274 puis
BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514 Prens
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 le
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514 reprouver
BnFfr17274 Il
BnFfr17274 ny
Vat966 De
BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 aistre
BnFfr4967 dont
BnFfr4967 des
BnFfr23145 franc cueur
BnFfr4967 Lout
BnFfr17274 ceste
BnFfr4967 approuvé
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514 de
Aix419 villes
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 tient
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 En observant
Aix419 desployé ;
BnFfr17274 desploié
BnFfr23145 estoit au vent
Aix419 sanglee
BnFfr4967 en
BnFfr23145 histoire
BnFfr17274 moindz
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.quatorziesme.
BnFfr17274 et la
BnFfr23145 Les
BnFfr17274 et
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 affection
BnFfr23145 deffault
BnFfr23145
quelzconques
BnFfr23145 Pour
Vat966 enlentour
BnFfr23145 Esperit
Aix419 mot
Aix419 leurs
BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 temples et capitolles ;
BnFfr23145 temples et capitoles ;
Aix419 temples et cappitolles
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 le
BnFfr4967 piedz
BnFfr4967 peud peuple
Aix419 Cest
Aix419, Cha514 Sainctz
Aix419
que
Vat966 om.
BnFfr4967 sainct
Aix419 subricitant
BnFfr4967 et
BnFfr17274 puis
BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514 Prens
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 le
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514 reprouver
BnFfr17274 Il
BnFfr17274 ny
Vat966 De
BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 aistre
BnFfr4967 dont
BnFfr4967 des
BnFfr23145 franc cueur
BnFfr4967 Lout
BnFfr17274 ceste
BnFfr4967 approuvé
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514 de
Aix419 villes
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 tient
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 En observant
Aix419 desployé ;
BnFfr17274 desploié
BnFfr23145 estoit au vent
Aix419 sanglee
BnFfr4967 en