Livre I - Chapitre 14
Prologue en vers | Chapitre 1 | Chapitre 2 | Chapitre 3 | Chapitre 4 | Chapitre 5 | Chapitre 6 | Chapitre 7 | Chapitre 8 | Chapitre 9 | Chapitre 10 | Chapitre 11 | Chapitre 12 | Chapitre 13 | Chapitre 14 | Chapitre 15 | Chapitre 16 | Chapitre 17 | Chapitre 18 | Chapitre 19 | Chapitre 20 | Chapitre 21 | Chapitre 22 | Chapitre 23 | Chapitre 24 | Chapitre 25 | Chapitre 26








53v
§Cil, qui de lire hyſtoyres leſbat ayme, Verra, en moins de fueillet et demy. Comme Clouis receut de ſainct Remy [2420]Le digne et ſainct ſacrement de bapteſme.
§ Chapitre. . xiiii.
La ſaincte ampolle trāſmiſe du ciel au bapteſme de Clouis.54r Au iour eſleu et aſſigne / pour faire Songneuſement et par oꝛdꝛe / laffaire, Le roy / la royne / a gꝛande et gꝛoſſe court, Sen vont a Reims /. Loꝛs la nobleſſe court. [2425]Seigneurs du ſang / les pꝛinces / ducz / et comtes, Suyuent apꝛes / ſans y trouuer meſcontes, Tous richement acouſtrez et parez. Oꝛ ſont tantoſt les ſainctz fontz pꝛeparez, La comparans archeueſques / eueſques, [2430]Tout le clerge / nobleſſe et peuple auecques. Le roy Clouis, apꝛes confeſſion, Se pꝛeſenta / monſtrant laffection Tres gꝛande auoir de receuoir bapteſme. Mais au beſoing deffaillit le ſainct creſme [2435]Par le deffault du miniſtre /. ou de ceulx Ayans la charge / en cela pareſſeux. Ou cela vint, ce croy ie / et non deuine, Par diſpoſee oꝛdonnance diuine. Et comme on feuſt / ſans riens quelconcque ouurer, [2440] Par non pouoir le creſme recouurer, Soudainement une blanche columbe, Venant du ciel / deuant le peuple tumbe, Et en volant a lentour / et parmy Toute la tourbe /. Es mains de ſainct Remy [2445]Viſiblement poſa une fiolle,
Clouys baptiſe incite tous ſes gentz a eſtre baptiſez.54v Que maintenant diſons la ſaincte ampolle, Pleine de doulce et ſouefue liqueur, Que croyꝛe doibt tout humble et deuot cueur Auoir eſte miniſtre par loffice [2450]Du ſainct Eſpꝛit / et diuin benefice. De la liqueur tres bien receue a gꝛe, Fut loꝛs le roy enoingt et conſacre. Et auſſi ont eſte les roys de France Touſiours depuys/ ains que auoir deliurance [2455]Du pays leur / par entiere action De iouyſſante adminiſtration. Apꝛes ce ſainct et ſollempnel bapteſme, Le roy, parlant a ſes gentz, pꝛiſt ſon teſme Sur bon pꝛopos quen bꝛiefz motz leur deſcript, [2460]Et les pꝛia de croyꝛe en Ieſus Criſt, Dont tient auoir la victoyꝛe obtenue . Et ſe repent que tant a ſouſtenue La faulſe loy / et ſuperſtition Qui ſes fauteurs meyne a perdition. [2465]Il leur ſuade a laiſſer les ydolles, Et de leurs dieux tous temples / capitolles , Pꝛophanes lieux / ſimulachꝛes / aultiers, Ne ſouffrir veoir et demourer entiers, Mais tout bꝛiſer / rompꝛe / et a terre abatre, [2470]Et pour la foy du Redempteur combatre
Clouis fonda legliſe du mont saincte Geneuefue a paris.55r En congnoiſſant que au rachapt des humains Son digne coꝛps / chef / coſte / piedz / et mains Souffrit percer, ſur le perron doultrance Tenant le pas /. A ceſte remonſtrance, [2475]Furent les cueurs des Francoys amoliz Si que, leurs dieux laiſſez et aboliz, Tous les pꝛeſens / et autres, quant le ſceurent, Le ſacrement de bapteſme receurent. §Le roy apꝛes / pour augmenter touſiours [2480]La foy de Dieu /. fiſt en bien peu de iours Conſtruyꝛe ung temple a paris /. pꝛincipalle Cite tenue / et ville capitalle De ſon royaulme / et couſta maint eſcu Ce baſtyment. svr le mont dit Aygu, [2485]Ou il auoit la terre et place acquiſe, Fut erigee une bien belle egliſe, Fondee au nom des apoſtres benoiſtz Sainct Pierre et Paul /. Et a ce quen congnoys, Ceſt le lieu pꝛopꝛe / ou ſaincte Geneuefue [2490]Maint langoureux febꝛicitant relieue De ſa douleur / peine et calamite, Donnant remede a toute infirmite. Les roys de France en leurs armes poꝛtoyent, Durant ce temps, troys crapaulx / qui eſtoyent [2495]Armes par trop eſtranges a poꝛter.
Les troys fleurs de liz enuoyees du ciel au roy Clouys.55v Mais Dieu voulut les faire tranſpoꝛter, Quant a Clouis furent du ciel tranſmiſes Fleurs de liz doꝛ / pour eſtre en ce lieu miſes. Sur champ dazur la celeſte couleur [2500]Les fiſt aſſeoir /. De ceſte digne fleur, A Ioye en Val y a pꝛeuue certaine, Par une vifue et tres clere fontaine Ou lon maintient que fut fait ce tranſpoꝛt A ung pꝛeudhomme hermite /. Et au rappoꝛt [2505]De luy /. pꝛenant dun tel treſoꝛ moult ioye, Fut pꝛis le nom du roy darmes : Montioye. La giſt, a moins dun traict darc et demy, Le benoiſt coꝛps de ſainct Barthelemy. La, pour teſmoing de ce diuin miſtere [2510] Pꝛent ioye en val ce deuot monaſtere. Mais ceſt ung cas bien ſauuaige / et aſſez A repꝛimer /. que les roys treſpaſſez Nont eu ce lieu en plus gꝛand reuerence. Y trouuez vous pꝛopos ne apparence ? [2515]Deuſſent ilz pas en ce ioyeux pourpꝛis Auoir baſty quelque ouuraige de pꝛis ? Laiſſer le lieu en ſi gꝛande ruyne, Ou vint la fleur / dont fut ceſte bꝛuyne Des troys enflez et venimeux crapaulx [2520]Miſe ſoubz piedz /. De tous lieux pꝛincipaulx,
Du mal des eſcrouelles dont le roy de france gueriſt.56r Ce ioye en Val vault bien pour debuoir eſtre Plus extime que autre nul royal eſtre . Capable eſt il, voire entre ung milion, Dy baſtir lautre et ſecond Ylion . [2525]La deuroit on, ſur blanc marbꝛe et poꝛphire, Faire entailler ymaiges a ſouffire Et beaulx eſcriptz / ou feuſſent contenuz Les excellentz faictz darmes que ont tenuz Tous roys francoys / pour en telz repertoyꝛes [2530]A lœil choyſir leurs heureuſes victoyꝛes. O roy des roys / et ſeigneur des ſeigneurs, Quelz ſi gꝛandz biens / pꝛiuileiges / honneurs, Quelz ſi beaux dons / et gꝛaces ſi affectes Ont autres euz / que aux roys francoys as faictes ? [2535]Certes il neſt ſi gꝛande nation Qui de ſes dieux ayt eu donation Si appꝛouchante a lheur, dont cueur franc ſe ayſe, Que a eu de toy la nation francoyſe. Loue en ſoit ton ſainct nom pꝛecieux, [2540]Et honnoꝛe en la terre et aux cieulx. Reſte adiouxter, aux gꝛaces deſſus dictes, Entre autres / deux / qui ne ſont pas petites. Lune et plus gꝛande eſt ceſte /. Or la retien, Ceſt que le roy nomme tres creſtien [2545]Dun ſeul toucher guariſt / ſans doubter / croy le,
Des graces diuines que ont les roys de france.56v La malladie appellee eſcrouelle /. Miracle gꝛand /. Eſt il place ou deſtour Ou ſoit celluy qui puiſt faire un tel tour ? On dit aſſez /. Mais ceſt le foꝛt du faire. [2550]Ie ne croyꝛay iamais en ceſt affaire Que filz ſeptieſme a ce bien eſpꝛouue . Soit ia de luy ung ſeul guary trouue ! Lautre gꝛace eſt / et tien ou que ie ſoye, Auoir eſte ung dꝛap de rouge ſoye [2555]Tranſmys du ciel / iadis, reſplendiſſant Au deſployer / comme ſoleil naiſſant Vers le matin / ſans ce que noyꝛe nue De ſa clarte en riens luy diminue. Ce dꝛap de ſoye / en la facon, eſtoit [2560]Dun eſtandart / et des roys ſe poꝛtoit Quant on fondoit querelles des batailles, Ioindꝛe ſur loſt de viles truendailles, Turcz / meſcreans / ennemys de la foy. On dit auſſi que a eſte fait lenuoy [2565]De ceſte enſeigne appellee auriflamme A Charlemaigne / ardant comme la flamme, Et en ſon cueur / ayant le zele eſcript A ſouſtenir la foy de Ieſus Criſt Et obſeruer dꝛoit iuſte et canonicque, [2570]Comme verrons en cueillant ſa cronicque.
De lauriflamme enuoyee du ciel a Clouis57r Ceſte auriflamme auoit telle vertu Que, quant ung oſt ſen trouuoit reueſtu, Et deſployee au vent eſtoit ſinglee , Partie aduerſe en venoit aueuglee. [2575]Elle a eſte gardee bien longtemps A Sainct Denys en France /. Mais ientendz, Ainſi que vent va ſouflant en ouye, Que du lieu ſeſt pieca eſuanouye. Et la raiſon /. pource que aucuns des roys [2580]Sur creſtiens, par impourueuz deſroys, Contre le vueil de Dieu, mal en vſerent Et du diuin pꝛiuileige abuſerent. Autre parolle icy tenir nen puys Foꝛs ſeullement que ay entendu : depuys, [2585]A la ſemblance une a eſte beneyſte Et eſt dedans legliſe deſſus dicte Miſe et gardee aupꝛes du benoiſt coꝛps De ſainct Denys /. Qui ne croyt mes recoꝛdz, Lœil en fera (ſil y va ) ſeure pꝛeuue. [2590]Dire ne puys ſinon ce que ien treuue.
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§Cil, qui de lire hystoyres+histoire [BnFfr23145] l’esbat ayme, Verra, en moins+moindz [BnFfr17274] de fueillet et demy, Comme ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
receut de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique [2420]Le digne et sainct sacrement de baptesme.
§ Chapitre xiiii+om. [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.quatorziesme. [Cha514]
La saincte ampolle transmise du ciel au baptesme de ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Au jour esleu et assigné pour faire Songneusement et par ordre l’affaire, Le roy, la+et
, aprés confessïon, Se presenta, monstrant l’affectïon+affection [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] Trés grande avoir de recevoir baptesme. Mais au besoing deffaillit+deffault [BnFfr23145] le sainct cresme [2435]Par le deffault du ministre, ou de ceulx Ayans la charge, en cela paresseux. Ou cela vint, ce croy je et non devine, Par disposee ordonnance divine. Et comme on feust sans riens quelconcque+ quelzconques [BnFfr23145] ouvrer, [2440]Par+Pour [BnFfr23145] non pouoir le cresme recouvrer, Soudainement une blanche columbe, Venant du ciel, devant le peuple tumbe, Et en volant à l’entour+enlentour [Vat966] et parmy Toute la tourbe, es mains de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique [2445]Visiblement posa une fïolle,
ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
baptisé incite tous ses gentz à estre baptiséz Que maintenant disons la saincte ampolle, Pleine de doulce et souefve liqueur, Que croyre doibt tout humble et devot cueur Avoir esté ministré par l’office [2450]Du sainct Esprit+Esperit [BnFfr23145]Saint-Esprit Concept de Dieu dans de nombreuses religions et divin benefice. De la liqueur trés bien receue à gré, Fut lors le roy enoingt et consacré. Et aussi ont esté les roys de France Tousjours depuys, ains que avoir delivrance [2455]Du paÿs leur, par entiere actïon De jouÿssante administratïon. Aprés ce sainct et sollempnel baptesme, Le roy, parlant à ses gentz, prist son tesme Sur bon propos qu’en briefz motz+mot [Aix419] leur descript, [2460]Et les pria de croyre en Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens, Dont tient avoir la victoyre obtenue. Et se repent que tant a soustenue La faulse loy et superstitïon Qui ses fauteurs meyne à perditïon. [2465]Il leur+leurs [Aix419] suade à laisser les ydolles, Et de leurs dieux tous temples, capitolles+
temples et capitolles [BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
temples et capitoles [BnFfr23145] ;
temples et cappitolles [Aix419]
,
Prophanes lieux, simulachres aultiers,
Ne souffrir veoir et demourer entiers,
Mais tout briser, rompre et à terre abatre,
[2470]Et pour la foy du RedempteurJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens combatre
ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
fonda l’eglise du mont Saincte Genevefve à Paris En congnoissant que au+le [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299] rachapt des humains Son digne corps, chef, costé, piedz+piedz [BnFfr4967] et mains Souffrit percer, sur le perron d’oultrance Tenant le pas1. À ceste remonstrance, [2475]Furent les cueurs des Françoys amoliz Si que, leurs dieux laisséz et aboliz, Tous les presens et autres, quant le sceurent, Le sacrement de baptesme receurent. §Le roy aprés, pour augmenter tousjours [2480]La foy de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, fist en bien peu de jours Construyre ung +peud
Les troys fleurs de liz envoyees du ciel au roy ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Mais DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme voulut les faire transporter, Quant à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
furent du ciel transmises Fleurs de liz d’or, pour estre en ce lieu +et [BnFfr4967]mises. Sur champ d’azur la celeste couleur [2500]Les fist asseoir. De ceste digne fleur, À Joye en Val y a preuve certaine, Par une vifve et trés clere fontaine Où l’on maintient que fut fait ce transport À ung preudhomme hermite. Et au rapport [2505]De luy, prenant d’un tel tresor moult joye, Fut pris+puis [BnFfr17274] le nom du roy d’armes : Montjoye. Là gist, à moins d’un+en moindz du [BnFfr17274]en moins d’ung [Aix419, Cha514] traict d’arc et demy, Le benoist corps de sainct BarthelemyBarthélemy, saint (Ier siècle avant J.C. — Ier siècle) Apôtre du Christ. Là, pour tesmoing de ce divin mistere [2510]Prent+Prens [BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514] joye en val ce+le [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514] devot monastere. Mais c’est ung cas bien sauvaige et assez À reprimer+reprouver [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514], que les roys trespasséz N’ont eu ce lieu en plus grand reverence. Y+Il [BnFfr17274] trouvez vous propos ne+ny [BnFfr17274] apparence ? [2515]Deussent ilz pas en ce joyeux pourpris Avoir basty quelque ouvraige de pris ? Laisser le lieu en si grande ruÿne, Où vint la fleur dont fut ceste bruÿne2 Des+De [Vat966] troys enfléz et venimeux crapaulx [2520]Mise soubz piedz ! De tous lieux principaulx,
Du mal des escrouelles dont le roy de France guerist Ce Joye en Val vault bien pour debvoir estre Plus extimé que autre nul royal estre+aistre [BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514]. Capable est il, voire entre ung milïon, D’y bastir l’autre et second Ylïon 3. [2525]Là devroit on, sur blanc marbre et porphire, Faire entailler ymaiges à souffire Et beaulx escriptz où feussent contenuz Les excellentz faictz d’armes que ont tenuz Tous roys françoys, pour en telz repertoyres [2530]À l’œil choysir4 leurs heureuses victoyres. O roy des roys et seigneur des seigneurs, Quelz si grandz biens, privileiges, honneurs, Quelz si beaux dons+dont [BnFfr4967] et graces si affectes Ont autres euz, que aux roys françoys as faictes ? [2535]Certes il n’est si grande natïon Qui de ses+des [BnFfr4967] dieux ayt eu donatïon Si approuchante à l’heur, dont cueur franc+franc cueur [BnFfr23145] se ayse, Que a eu de toy la natïon françoyse. Loué+Lout [BnFfr4967] en soit ton sainct nom precïeux, [2540]Et honnoré en la terre et aux cieulx. Reste adjouxter, aux graces dessus dictes, Entre autres deux qui ne sont pas petites. L’une et+om. [BnFfr17274]est [Vat966] plus grande est ceste, or la retien, C’est que le roy nommé trés crestïen [2545]D’un seul toucher guarist, sans doubter croy le,
Des graces divines que ont les roys de France La malladie appellee escrouelle. Miracle grand ! Est il place ou destour Où soit celluy qui puist+peult [BnFfr17274]peust [Aix419] faire un tel tour ? On dit assez, mais c’est le fort du+de [BnFfr23145]à [BnFfr4967] faire. [2550]Je ne croyray jamais en cest+ceste [BnFfr17274] affaire Que filz septiesme a ce bien esprouvé+approuvé [BnFfr4967]5. Soit ja de luy ung seul guary trouvé ! L’autre grace est, et tien où que je soye, Avoir esté ung drap de rouge soye [2555]Transmys du ciel, jadis, resplendissant Au desployer comme soleil naissant Vers le matin, sans ce que noyre nue6 De sa clarté en riens luy diminue. Ce drap de soye, en la façon, estoit [2560]D’un estandart, et des roys se portoit Quant on fondoit querelles des+de [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514] batailles, Joindre sur l’ost de viles+villes [Aix419] truendailles, Turcz, mescreans, ennemys de la foy. On dit+tient [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] aussi que a esté fait l’envoy [2565]De ceste enseigne appellee auriflamme À CharlemaigneCharlemagne (entre 06/04/742 et 06/04/748 — 01/02/814) Roi des Francs (13/10/768-01/02/814)
Roi des Lombards (14/07/774-01/02/814)
Empereur d'Occident (29/12/800-01/02/814)
Duc de Bavière (?-?)
ardant comme la flamme, Et en son cueur ayant le zele escript À soustenir la foy de Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens Et observer+En observant [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] droit juste et canonicque, [2570]Comme verrons en cueillant sa cronicque.
De l’auriflamme envoyee du ciel à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Ceste auriflamme avoit telle vertu Que, quant ung ost s’en trouvoit revestu, Et desployee+
desployé [Aix419] ;
desploié [BnFfr17274]
au vent estoit+estoit au vent [BnFfr23145]
singlee+sanglee [Aix419],
Partie adverse en venoit aveuglee.
[2575]Elle a esté gardee bien longtemps
À Sainct Denys en
France,
mais j’entendz,
Ainsi que vent va souflant en ouye,
Que du lieu s’est pieça7
esvanouye.
Et la raison : pour ce que aucuns+
aucune
[BnFfr17274]aucun [Aix419] des roys
[2580]Sur crestiens, par impourveuz desroys,
Contre le vueil de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, mal en
userent
Et du divin privileige abuserent.
Autre parolle icy tenir n’en puys
Fors seullement que ay entendu : depuys8,
[2585]À la semblance une a esté beneyste
Et est dedans l’eglise dessus dicte
Mise et+en [BnFfr4967] gardee auprés du benoist corps
De sainct DenysDenis, saint (IIIe siècle — 250) Saint catholique et orthodoxe. Qui ne croyt mes recordz,
L’œil en fera, s’il y va, seure preuve.
[2590]Dire ne puys sinon ce que j’en treuve.
Note n°1
L'expression évoque le
Pas du Perron Fée, le récit d'un tournoi qui
s'est tenu à Bruges en 1463 (Le Pas du Perron fée. Édition
des manuscrits Paris, BnF fr. 5739 et Lille, BU 104, éd.
Chloé Horn, Anne Rochebouet et Michelle Szkilnik. Les classiques
français du Moyen Âge 169. Paris, Champion, 2013). Même si Cretin ne
renvoie peut-être pas explicitement à ce texte ici, il associe
volontairement une expression relevant du domaine de la chevalerie à
la description de la Passion.
Note n°2
Trouble, tapage.
Note n°3
Rime riche mais convenue. Pierre de Ronsard fera
encore rimer ces deux mêmes mots dans la Franciade,
liv. 1, vers 35-36.
Note n°4
Apercevoir
Note n°5
Référence à la croyance populaire selon
laquelle un septième fils a le pouvoir de guérir des écrouelles.
Voir Marc Bloch, "Une contamination des croyances: Les rois de
France, guérisseurs d’écrouelles, saint Marcoul et les septièmes
fils", Compte rendu du Ve Congrès international des sciences
historiques, éd. Guillaume Des Marez et François-Louis
Ganshof, Bruxelles, Weissenbruch, 1923, p. 315-316.
Note n°6
Nuages.
Note n°7
Depuis.
Note n°8
Une
autre lecture possible de ce vers ferait de l'adverbe "depuys" un
commentaire de Cretin sur sa propre composition de la
Chronique, plutôt que sur la bénédiction d'un
nouvel étendart. Une telle interprétation, cependant, suggère que
Cretin aurait ajouté ces vers a posteriori, après avoir écrit le
livre IV de sa Chronique, qui traite de Charlemagne.
Or Cretin semble avoir offert ses livres au roi à mesure qu'il les
écrivait, ce qu'indiquent les liminaires dans lesquels il témoigne
de son engagement à produire douze livres, entravé par sa fatigue.
Voir en particulier le livre II, BnF fr. 2818, f. Ar et
CXIVr.
BnFfr23145 histoire
BnFfr17274 moindz
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.quatorziesme.
BnFfr17274 et la
BnFfr23145 Les
BnFfr17274 et
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 affection
BnFfr23145 deffault
BnFfr23145
quelzconques
BnFfr23145 Pour
Vat966 enlentour
BnFfr23145 Esperit
Aix419 mot
Aix419 leurs
BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 temples et capitolles ;
BnFfr23145 temples et capitoles ;
Aix419 temples et cappitolles
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 le
BnFfr4967 piedz
BnFfr4967 peud peuple
Aix419 Cest
Aix419, Cha514 Sainctz
Aix419
que
Vat966 om.
BnFfr4967 sainct
Aix419 subricitant
BnFfr4967 et
BnFfr17274 puis
BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514 Prens
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 le
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514 reprouver
BnFfr17274 Il
BnFfr17274 ny
Vat966 De
BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 aistre
BnFfr4967 dont
BnFfr4967 des
BnFfr23145 franc cueur
BnFfr4967 Lout
BnFfr17274 ceste
BnFfr4967 approuvé
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514 de
Aix419 villes
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 tient
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 En observant
Aix419 desployé ;
BnFfr17274 desploié
BnFfr23145 estoit au vent
Aix419 sanglee
BnFfr4967 en








53v
§Cil, qui de lire hyſtoyres leſbat ayme, Verra, en moins de fueillet et demy. Comme Clouis receut de ſainct Remy [2420]Le digne et ſainct ſacrement de bapteſme.
§ Chapitre. . xiiii.
La ſaincte ampolle trāſmiſe du ciel au bapteſme de Clouis.54r Au iour eſleu et aſſigne / pour faire Songneuſement et par oꝛdꝛe / laffaire, Le roy / la royne / a gꝛande et gꝛoſſe court, Sen vont a Reims /. Loꝛs la nobleſſe court. [2425]Seigneurs du ſang / les pꝛinces / ducz / et comtes, Suyuent apꝛes / ſans y trouuer meſcontes, Tous richement acouſtrez et parez. Oꝛ ſont tantoſt les ſainctz fontz pꝛeparez, La comparans archeueſques / eueſques, [2430]Tout le clerge / nobleſſe et peuple auecques. Le roy Clouis, apꝛes confeſſion, Se pꝛeſenta / monſtrant laffection Tres gꝛande auoir de receuoir bapteſme. Mais au beſoing deffaillit le ſainct creſme [2435]Par le deffault du miniſtre /. ou de ceulx Ayans la charge / en cela pareſſeux. Ou cela vint, ce croy ie / et non deuine, Par diſpoſee oꝛdonnance diuine. Et comme on feuſt / ſans riens quelconcque ouurer, [2440] Par non pouoir le creſme recouurer, Soudainement une blanche columbe, Venant du ciel / deuant le peuple tumbe, Et en volant a lentour / et parmy Toute la tourbe /. Es mains de ſainct Remy [2445]Viſiblement poſa une fiolle,
Clouys baptiſe incite tous ſes gentz a eſtre baptiſez.54v Que maintenant diſons la ſaincte ampolle, Pleine de doulce et ſouefue liqueur, Que croyꝛe doibt tout humble et deuot cueur Auoir eſte miniſtre par loffice [2450]Du ſainct Eſpꝛit / et diuin benefice. De la liqueur tres bien receue a gꝛe, Fut loꝛs le roy enoingt et conſacre. Et auſſi ont eſte les roys de France Touſiours depuys/ ains que auoir deliurance [2455]Du pays leur / par entiere action De iouyſſante adminiſtration. Apꝛes ce ſainct et ſollempnel bapteſme, Le roy, parlant a ſes gentz, pꝛiſt ſon teſme Sur bon pꝛopos quen bꝛiefz motz leur deſcript, [2460]Et les pꝛia de croyꝛe en Ieſus Criſt, Dont tient auoir la victoyꝛe obtenue . Et ſe repent que tant a ſouſtenue La faulſe loy / et ſuperſtition Qui ſes fauteurs meyne a perdition. [2465]Il leur ſuade a laiſſer les ydolles, Et de leurs dieux tous temples / capitolles , Pꝛophanes lieux / ſimulachꝛes / aultiers, Ne ſouffrir veoir et demourer entiers, Mais tout bꝛiſer / rompꝛe / et a terre abatre, [2470]Et pour la foy du Redempteur combatre
Clouis fonda legliſe du mont saincte Geneuefue a paris.55r En congnoiſſant que au rachapt des humains Son digne coꝛps / chef / coſte / piedz / et mains Souffrit percer, ſur le perron doultrance Tenant le pas /. A ceſte remonſtrance, [2475]Furent les cueurs des Francoys amoliz Si que, leurs dieux laiſſez et aboliz, Tous les pꝛeſens / et autres, quant le ſceurent, Le ſacrement de bapteſme receurent. §Le roy apꝛes / pour augmenter touſiours [2480]La foy de Dieu /. fiſt en bien peu de iours Conſtruyꝛe ung temple a paris /. pꝛincipalle Cite tenue / et ville capitalle De ſon royaulme / et couſta maint eſcu Ce baſtyment. svr le mont dit Aygu, [2485]Ou il auoit la terre et place acquiſe, Fut erigee une bien belle egliſe, Fondee au nom des apoſtres benoiſtz Sainct Pierre et Paul /. Et a ce quen congnoys, Ceſt le lieu pꝛopꝛe / ou ſaincte Geneuefue [2490]Maint langoureux febꝛicitant relieue De ſa douleur / peine et calamite, Donnant remede a toute infirmite. Les roys de France en leurs armes poꝛtoyent, Durant ce temps, troys crapaulx / qui eſtoyent [2495]Armes par trop eſtranges a poꝛter.
Les troys fleurs de liz enuoyees du ciel au roy Clouys.55v Mais Dieu voulut les faire tranſpoꝛter, Quant a Clouis furent du ciel tranſmiſes Fleurs de liz doꝛ / pour eſtre en ce lieu miſes. Sur champ dazur la celeſte couleur [2500]Les fiſt aſſeoir /. De ceſte digne fleur, A Ioye en Val y a pꝛeuue certaine, Par une vifue et tres clere fontaine Ou lon maintient que fut fait ce tranſpoꝛt A ung pꝛeudhomme hermite /. Et au rappoꝛt [2505]De luy /. pꝛenant dun tel treſoꝛ moult ioye, Fut pꝛis le nom du roy darmes : Montioye. La giſt, a moins dun traict darc et demy, Le benoiſt coꝛps de ſainct Barthelemy. La, pour teſmoing de ce diuin miſtere [2510] Pꝛent ioye en val ce deuot monaſtere. Mais ceſt ung cas bien ſauuaige / et aſſez A repꝛimer /. que les roys treſpaſſez Nont eu ce lieu en plus gꝛand reuerence. Y trouuez vous pꝛopos ne apparence ? [2515]Deuſſent ilz pas en ce ioyeux pourpꝛis Auoir baſty quelque ouuraige de pꝛis ? Laiſſer le lieu en ſi gꝛande ruyne, Ou vint la fleur / dont fut ceſte bꝛuyne Des troys enflez et venimeux crapaulx [2520]Miſe ſoubz piedz /. De tous lieux pꝛincipaulx,
Du mal des eſcrouelles dont le roy de france gueriſt.56r Ce ioye en Val vault bien pour debuoir eſtre Plus extime que autre nul royal eſtre . Capable eſt il, voire entre ung milion, Dy baſtir lautre et ſecond Ylion . [2525]La deuroit on, ſur blanc marbꝛe et poꝛphire, Faire entailler ymaiges a ſouffire Et beaulx eſcriptz / ou feuſſent contenuz Les excellentz faictz darmes que ont tenuz Tous roys francoys / pour en telz repertoyꝛes [2530]A lœil choyſir leurs heureuſes victoyꝛes. O roy des roys / et ſeigneur des ſeigneurs, Quelz ſi gꝛandz biens / pꝛiuileiges / honneurs, Quelz ſi beaux dons / et gꝛaces ſi affectes Ont autres euz / que aux roys francoys as faictes ? [2535]Certes il neſt ſi gꝛande nation Qui de ſes dieux ayt eu donation Si appꝛouchante a lheur, dont cueur franc ſe ayſe, Que a eu de toy la nation francoyſe. Loue en ſoit ton ſainct nom pꝛecieux, [2540]Et honnoꝛe en la terre et aux cieulx. Reſte adiouxter, aux gꝛaces deſſus dictes, Entre autres / deux / qui ne ſont pas petites. Lune et plus gꝛande eſt ceſte /. Or la retien, Ceſt que le roy nomme tres creſtien [2545]Dun ſeul toucher guariſt / ſans doubter / croy le,
Des graces diuines que ont les roys de france.56v La malladie appellee eſcrouelle /. Miracle gꝛand /. Eſt il place ou deſtour Ou ſoit celluy qui puiſt faire un tel tour ? On dit aſſez /. Mais ceſt le foꝛt du faire. [2550]Ie ne croyꝛay iamais en ceſt affaire Que filz ſeptieſme a ce bien eſpꝛouue . Soit ia de luy ung ſeul guary trouue ! Lautre gꝛace eſt / et tien ou que ie ſoye, Auoir eſte ung dꝛap de rouge ſoye [2555]Tranſmys du ciel / iadis, reſplendiſſant Au deſployer / comme ſoleil naiſſant Vers le matin / ſans ce que noyꝛe nue De ſa clarte en riens luy diminue. Ce dꝛap de ſoye / en la facon, eſtoit [2560]Dun eſtandart / et des roys ſe poꝛtoit Quant on fondoit querelles des batailles, Ioindꝛe ſur loſt de viles truendailles, Turcz / meſcreans / ennemys de la foy. On dit auſſi que a eſte fait lenuoy [2565]De ceſte enſeigne appellee auriflamme A Charlemaigne / ardant comme la flamme, Et en ſon cueur / ayant le zele eſcript A ſouſtenir la foy de Ieſus Criſt Et obſeruer dꝛoit iuſte et canonicque, [2570]Comme verrons en cueillant ſa cronicque.
De lauriflamme enuoyee du ciel a Clouis57r Ceſte auriflamme auoit telle vertu Que, quant ung oſt ſen trouuoit reueſtu, Et deſployee au vent eſtoit ſinglee , Partie aduerſe en venoit aueuglee. [2575]Elle a eſte gardee bien longtemps A Sainct Denys en France /. Mais ientendz, Ainſi que vent va ſouflant en ouye, Que du lieu ſeſt pieca eſuanouye. Et la raiſon /. pource que aucuns des roys [2580]Sur creſtiens, par impourueuz deſroys, Contre le vueil de Dieu, mal en vſerent Et du diuin pꝛiuileige abuſerent. Autre parolle icy tenir nen puys Foꝛs ſeullement que ay entendu : depuys, [2585]A la ſemblance une a eſte beneyſte Et eſt dedans legliſe deſſus dicte Miſe et gardee aupꝛes du benoiſt coꝛps De ſainct Denys /. Qui ne croyt mes recoꝛdz, Lœil en fera (ſil y va ) ſeure pꝛeuue. [2590]Dire ne puys ſinon ce que ien treuue.
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§Cil, qui de lire hystoyres+histoire [BnFfr23145] l’esbat ayme, Verra, en moins+moindz [BnFfr17274] de fueillet et demy, Comme ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
receut de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique [2420]Le digne et sainct sacrement de baptesme.
§ Chapitre xiiii+om. [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.quatorziesme. [Cha514]
La saincte ampolle transmise du ciel au baptesme de ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Au jour esleu et assigné pour faire Songneusement et par ordre l’affaire, Le roy, la+et
, aprés confessïon, Se presenta, monstrant l’affectïon+affection [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] Trés grande avoir de recevoir baptesme. Mais au besoing deffaillit+deffault [BnFfr23145] le sainct cresme [2435]Par le deffault du ministre, ou de ceulx Ayans la charge, en cela paresseux. Ou cela vint, ce croy je et non devine, Par disposee ordonnance divine. Et comme on feust sans riens quelconcque+ quelzconques [BnFfr23145] ouvrer, [2440]Par+Pour [BnFfr23145] non pouoir le cresme recouvrer, Soudainement une blanche columbe, Venant du ciel, devant le peuple tumbe, Et en volant à l’entour+enlentour [Vat966] et parmy Toute la tourbe, es mains de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique [2445]Visiblement posa une fïolle,
ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
baptisé incite tous ses gentz à estre baptiséz Que maintenant disons la saincte ampolle, Pleine de doulce et souefve liqueur, Que croyre doibt tout humble et devot cueur Avoir esté ministré par l’office [2450]Du sainct Esprit+Esperit [BnFfr23145]Saint-Esprit Concept de Dieu dans de nombreuses religions et divin benefice. De la liqueur trés bien receue à gré, Fut lors le roy enoingt et consacré. Et aussi ont esté les roys de France Tousjours depuys, ains que avoir delivrance [2455]Du paÿs leur, par entiere actïon De jouÿssante administratïon. Aprés ce sainct et sollempnel baptesme, Le roy, parlant à ses gentz, prist son tesme Sur bon propos qu’en briefz motz+mot [Aix419] leur descript, [2460]Et les pria de croyre en Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens, Dont tient avoir la victoyre obtenue. Et se repent que tant a soustenue La faulse loy et superstitïon Qui ses fauteurs meyne à perditïon. [2465]Il leur+leurs [Aix419] suade à laisser les ydolles, Et de leurs dieux tous temples, capitolles+
temples et capitolles [BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
temples et capitoles [BnFfr23145] ;
temples et cappitolles [Aix419]
,
Prophanes lieux, simulachres aultiers,
Ne souffrir veoir et demourer entiers,
Mais tout briser, rompre et à terre abatre,
[2470]Et pour la foy du RedempteurJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens combatre
ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
fonda l’eglise du mont Saincte Genevefve à Paris En congnoissant que au+le [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299] rachapt des humains Son digne corps, chef, costé, piedz+piedz [BnFfr4967] et mains Souffrit percer, sur le perron d’oultrance Tenant le pas1. À ceste remonstrance, [2475]Furent les cueurs des Françoys amoliz Si que, leurs dieux laisséz et aboliz, Tous les presens et autres, quant le sceurent, Le sacrement de baptesme receurent. §Le roy aprés, pour augmenter tousjours [2480]La foy de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, fist en bien peu de jours Construyre ung +peud
Les troys fleurs de liz envoyees du ciel au roy ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Mais DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme voulut les faire transporter, Quant à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
furent du ciel transmises Fleurs de liz d’or, pour estre en ce lieu +et [BnFfr4967]mises. Sur champ d’azur la celeste couleur [2500]Les fist asseoir. De ceste digne fleur, À Joye en Val y a preuve certaine, Par une vifve et trés clere fontaine Où l’on maintient que fut fait ce transport À ung preudhomme hermite. Et au rapport [2505]De luy, prenant d’un tel tresor moult joye, Fut pris+puis [BnFfr17274] le nom du roy d’armes : Montjoye. Là gist, à moins d’un+en moindz du [BnFfr17274]en moins d’ung [Aix419, Cha514] traict d’arc et demy, Le benoist corps de sainct BarthelemyBarthélemy, saint (Ier siècle avant J.C. — Ier siècle) Apôtre du Christ. Là, pour tesmoing de ce divin mistere [2510]Prent+Prens [BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514] joye en val ce+le [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514] devot monastere. Mais c’est ung cas bien sauvaige et assez À reprimer+reprouver [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514], que les roys trespasséz N’ont eu ce lieu en plus grand reverence. Y+Il [BnFfr17274] trouvez vous propos ne+ny [BnFfr17274] apparence ? [2515]Deussent ilz pas en ce joyeux pourpris Avoir basty quelque ouvraige de pris ? Laisser le lieu en si grande ruÿne, Où vint la fleur dont fut ceste bruÿne2 Des+De [Vat966] troys enfléz et venimeux crapaulx [2520]Mise soubz piedz ! De tous lieux principaulx,
Du mal des escrouelles dont le roy de France guerist Ce Joye en Val vault bien pour debvoir estre Plus extimé que autre nul royal estre+aistre [BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514]. Capable est il, voire entre ung milïon, D’y bastir l’autre et second Ylïon 3. [2525]Là devroit on, sur blanc marbre et porphire, Faire entailler ymaiges à souffire Et beaulx escriptz où feussent contenuz Les excellentz faictz d’armes que ont tenuz Tous roys françoys, pour en telz repertoyres [2530]À l’œil choysir4 leurs heureuses victoyres. O roy des roys et seigneur des seigneurs, Quelz si grandz biens, privileiges, honneurs, Quelz si beaux dons+dont [BnFfr4967] et graces si affectes Ont autres euz, que aux roys françoys as faictes ? [2535]Certes il n’est si grande natïon Qui de ses+des [BnFfr4967] dieux ayt eu donatïon Si approuchante à l’heur, dont cueur franc+franc cueur [BnFfr23145] se ayse, Que a eu de toy la natïon françoyse. Loué+Lout [BnFfr4967] en soit ton sainct nom precïeux, [2540]Et honnoré en la terre et aux cieulx. Reste adjouxter, aux graces dessus dictes, Entre autres deux qui ne sont pas petites. L’une et+om. [BnFfr17274]est [Vat966] plus grande est ceste, or la retien, C’est que le roy nommé trés crestïen [2545]D’un seul toucher guarist, sans doubter croy le,
Des graces divines que ont les roys de France La malladie appellee escrouelle. Miracle grand ! Est il place ou destour Où soit celluy qui puist+peult [BnFfr17274]peust [Aix419] faire un tel tour ? On dit assez, mais c’est le fort du+de [BnFfr23145]à [BnFfr4967] faire. [2550]Je ne croyray jamais en cest+ceste [BnFfr17274] affaire Que filz septiesme a ce bien esprouvé+approuvé [BnFfr4967]5. Soit ja de luy ung seul guary trouvé ! L’autre grace est, et tien où que je soye, Avoir esté ung drap de rouge soye [2555]Transmys du ciel, jadis, resplendissant Au desployer comme soleil naissant Vers le matin, sans ce que noyre nue6 De sa clarté en riens luy diminue. Ce drap de soye, en la façon, estoit [2560]D’un estandart, et des roys se portoit Quant on fondoit querelles des+de [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514] batailles, Joindre sur l’ost de viles+villes [Aix419] truendailles, Turcz, mescreans, ennemys de la foy. On dit+tient [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] aussi que a esté fait l’envoy [2565]De ceste enseigne appellee auriflamme À CharlemaigneCharlemagne (entre 06/04/742 et 06/04/748 — 01/02/814) Roi des Francs (13/10/768-01/02/814)
Roi des Lombards (14/07/774-01/02/814)
Empereur d'Occident (29/12/800-01/02/814)
Duc de Bavière (?-?)
ardant comme la flamme, Et en son cueur ayant le zele escript À soustenir la foy de Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens Et observer+En observant [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] droit juste et canonicque, [2570]Comme verrons en cueillant sa cronicque.
De l’auriflamme envoyee du ciel à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Ceste auriflamme avoit telle vertu Que, quant ung ost s’en trouvoit revestu, Et desployee+
desployé [Aix419] ;
desploié [BnFfr17274]
au vent estoit+estoit au vent [BnFfr23145]
singlee+sanglee [Aix419],
Partie adverse en venoit aveuglee.
[2575]Elle a esté gardee bien longtemps
À Sainct Denys en
France,
mais j’entendz,
Ainsi que vent va souflant en ouye,
Que du lieu s’est pieça7
esvanouye.
Et la raison : pour ce que aucuns+
aucune
[BnFfr17274]aucun [Aix419] des roys
[2580]Sur crestiens, par impourveuz desroys,
Contre le vueil de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, mal en
userent
Et du divin privileige abuserent.
Autre parolle icy tenir n’en puys
Fors seullement que ay entendu : depuys8,
[2585]À la semblance une a esté beneyste
Et est dedans l’eglise dessus dicte
Mise et+en [BnFfr4967] gardee auprés du benoist corps
De sainct DenysDenis, saint (IIIe siècle — 250) Saint catholique et orthodoxe. Qui ne croyt mes recordz,
L’œil en fera, s’il y va, seure preuve.
[2590]Dire ne puys sinon ce que j’en treuve.
Note n°1
L'expression évoque le
Pas du Perron Fée, le récit d'un tournoi qui
s'est tenu à Bruges en 1463 (Le Pas du Perron fée. Édition
des manuscrits Paris, BnF fr. 5739 et Lille, BU 104, éd.
Chloé Horn, Anne Rochebouet et Michelle Szkilnik. Les classiques
français du Moyen Âge 169. Paris, Champion, 2013). Même si Cretin ne
renvoie peut-être pas explicitement à ce texte ici, il associe
volontairement une expression relevant du domaine de la chevalerie à
la description de la Passion.
Note n°2
Trouble, tapage.
Note n°3
Rime riche mais convenue. Pierre de Ronsard fera
encore rimer ces deux mêmes mots dans la Franciade,
liv. 1, vers 35-36.
Note n°4
Apercevoir
Note n°5
Référence à la croyance populaire selon
laquelle un septième fils a le pouvoir de guérir des écrouelles.
Voir Marc Bloch, "Une contamination des croyances: Les rois de
France, guérisseurs d’écrouelles, saint Marcoul et les septièmes
fils", Compte rendu du Ve Congrès international des sciences
historiques, éd. Guillaume Des Marez et François-Louis
Ganshof, Bruxelles, Weissenbruch, 1923, p. 315-316.
Note n°6
Nuages.
Note n°7
Depuis.
Note n°8
Une
autre lecture possible de ce vers ferait de l'adverbe "depuys" un
commentaire de Cretin sur sa propre composition de la
Chronique, plutôt que sur la bénédiction d'un
nouvel étendart. Une telle interprétation, cependant, suggère que
Cretin aurait ajouté ces vers a posteriori, après avoir écrit le
livre IV de sa Chronique, qui traite de Charlemagne.
Or Cretin semble avoir offert ses livres au roi à mesure qu'il les
écrivait, ce qu'indiquent les liminaires dans lesquels il témoigne
de son engagement à produire douze livres, entravé par sa fatigue.
Voir en particulier le livre II, BnF fr. 2818, f. Ar et
CXIVr.
BnFfr23145 histoire
BnFfr17274 moindz
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.quatorziesme.
BnFfr17274 et la
BnFfr23145 Les
BnFfr17274 et
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 affection
BnFfr23145 deffault
BnFfr23145
quelzconques
BnFfr23145 Pour
Vat966 enlentour
BnFfr23145 Esperit
Aix419 mot
Aix419 leurs
BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 temples et capitolles ;
BnFfr23145 temples et capitoles ;
Aix419 temples et cappitolles
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 le
BnFfr4967 piedz
BnFfr4967 peud peuple
Aix419 Cest
Aix419, Cha514 Sainctz
Aix419
que
Vat966 om.
BnFfr4967 sainct
Aix419 subricitant
BnFfr4967 et
BnFfr17274 puis
BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514 Prens
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 le
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514 reprouver
BnFfr17274 Il
BnFfr17274 ny
Vat966 De
BnFfr23145, Aix419, Vat966, Cha514 aistre
BnFfr4967 dont
BnFfr4967 des
BnFfr23145 franc cueur
BnFfr4967 Lout
BnFfr17274 ceste
BnFfr4967 approuvé
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Cha514 de
Aix419 villes
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 tient
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 En observant
Aix419 desployé ;
BnFfr17274 desploié
BnFfr23145 estoit au vent
Aix419 sanglee
BnFfr4967 en
Note n°1
L'expression évoque le
Pas du Perron Fée, le récit d'un tournoi qui
s'est tenu à Bruges en 1463 (Le Pas du Perron fée. Édition
des manuscrits Paris, BnF fr. 5739 et Lille, BU 104, éd.
Chloé Horn, Anne Rochebouet et Michelle Szkilnik. Les classiques
français du Moyen Âge 169. Paris, Champion, 2013). Même si Cretin ne
renvoie peut-être pas explicitement à ce texte ici, il associe
volontairement une expression relevant du domaine de la chevalerie à
la description de la Passion.
Note n°2
Trouble, tapage.
Note n°3
Rime riche mais convenue. Pierre de Ronsard fera
encore rimer ces deux mêmes mots dans la Franciade,
liv. 1, vers 35-36.
Note n°4
Apercevoir
Note n°5
Référence à la croyance populaire selon
laquelle un septième fils a le pouvoir de guérir des écrouelles.
Voir Marc Bloch, "Une contamination des croyances: Les rois de
France, guérisseurs d’écrouelles, saint Marcoul et les septièmes
fils", Compte rendu du Ve Congrès international des sciences
historiques, éd. Guillaume Des Marez et François-Louis
Ganshof, Bruxelles, Weissenbruch, 1923, p. 315-316.
Note n°6
Nuages.
Note n°7
Depuis.
Note n°8
Une
autre lecture possible de ce vers ferait de l'adverbe "depuys" un
commentaire de Cretin sur sa propre composition de la
Chronique, plutôt que sur la bénédiction d'un
nouvel étendart. Une telle interprétation, cependant, suggère que
Cretin aurait ajouté ces vers a posteriori, après avoir écrit le
livre IV de sa Chronique, qui traite de Charlemagne.
Or Cretin semble avoir offert ses livres au roi à mesure qu'il les
écrivait, ce qu'indiquent les liminaires dans lesquels il témoigne
de son engagement à produire douze livres, entravé par sa fatigue.
Voir en particulier le livre II, BnF fr. 2818, f. Ar et
CXIVr.
BnFfr23145 histoire
BnFfr17274 moindz
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.quatorziesme.
BnFfr17274 et la
BnFfr23145 Les
BnFfr17274 et
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 affection
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BnFfr17274, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 temples et capitolles ;
BnFfr23145 temples et capitoles ;
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BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Cha514 reprouver
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