Livre I - Chapitre 13
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48v
§Icy sera sommairement descript [2170]Comme Clotilde, honneste dame et saincte, De deux enfanſ suyuamment fut ensainte, Et comme eut foy Clouyſ en Iesuſ Crist.
§ Chapitre. xiiie .
Clouiſ murmure de son filz mort qui auoit este baptiſe.49r AInsi que Dieu la permyſ et voulu, La bonne dame, auant lan reuolu, [2175]Au terme escheu / de sa couche pꝛemiere, Fist ung beau filz /. qui, selon la maniere Deſ crestienſ, aux sainctz fontz eut ce nom : Cest Clodomire /. Et ne vesquit, sinon Deux iourſ depuyſ que neust la bouche close. [2180] Le roy, treſ foꝛt dolent de ceste chose, Veu son filz moꝛt / eut loꝛſ moult odieux Le sacrement de baptesme /. Et aux dieux Dit estre faicte scandaleux vituperer, Et ce deffault a la royne impꝛopere, [2185]A quoy respond ceſ motz tout simplement : Le Createur remercye humblement, Dont luy a pleu ma pꝛemiere poꝛtee Auoir la suſ aux sainctz cieulx transpoꝛtee. Puyſ, luy gectant ung trect de seſ doulz yeulx, [2190]Ce mot adiouxte, honneste et gꝛacieux, Disant. Amy / Celluy qui oste et donne, Qui maulx punit /. et meriteſ guerdonne, A vouſ et moy ce filz auoit donne, Et la repꝛiſ /. Puyſ quil a oꝛdonne, [2195] Pour son plaisir / de noz mainſ le repꝛendꝛe, Nest ce raison le debuoir en gꝛe pꝛendꝛe ? Certeſ si est /. Car cest le roy deſ royſ.
Clouyſ et Clotilde engendrerent Clodomire.49v Qui pour ung bien tollu en donne troyſ. Au son plaisant de sa voix feminine, [2200]Et doulx recit de parolle benigne, Il appaisa son despit ennuyeux, Et lhonnoꝛa comme deuant / et myeulx. Bien tost apꝛeſ ceste desconuenue, Elle se treuue ensaincte deuenue, [2205]Et eut ung filz / Au quel a terme ne, Fut le baptesme / et pareil nom donne Comme au pꝛemier deſsuſ dit : Clodomyꝛe. Maiſ celluy seul vray medecin et myꝛe, Donnant remede a toute infirmite, [2210]Le permist cheoir en telle extremite Dexceſsif gꝛief /. que attendant quil desuie, On esperoit pluſ la moꝛt que la vie. Sur ce, le roy, aduerty / non content, A autre chose il naspire et contend, [2215]Foꝛſ blaphemer toute la court celeste, Et a sa femme imputer ce moleste, Disant quelle a, par seſ temeritez Et folle erreur / leſ dieux tant irritez Que deulx touſ est Ia si foꝛt desdaignee [2220]Quilz nont plaisir veoir viure sa lignee. Il se tourmente et tempeste en vagant, Crie a Iouiſ / Appolin / Taruagant /
A la priere de Clotilde lenfant|Clodomire eut sante.50r Radamantuſ / Pluton / et Pꝛoserpine, Leſ supplianſ que la secte vulpine [2225]Deſ crestienſ, leurſ criminelz hayneux, Veuillent confondꝛe /. Et que tost croye
Bataille de Clouyſ et deſ francoyſ contre leſ Allemanſ.50v Pareillement, luy voullant se deffendꝛe, Desire aux champſ seſ ennemyſ trouuer, [2250]Pour au mestier deſ armeſ ſespꝛouuer. Loꝛſ a plain vent desploya mainte enseigne, Dont conuiendꝛa / que lourde playe en seigne. Et dautre part /. fustz / et glayueſ trenchantz Firent tantost Allemanſ mectre aux champſ. [2255]Qui loꝛſ eust veu leſ batailleſ rengeeſ Bien dist / que aigꝛeur de besteſ enraigeeſ Pluſ fierement ne se sceust dommaiger, Car chascun deulx fut content den menger. Au choc donner dedanſ lune deſ trouppeſ, [2260]Auſsi soudain que feu dure en estouppeſ, Leſ Allemanſ, rudement bataillanſ, Leſ genſ du roy trenchanſ et detaillanſ, Si fierement et rudement chargerent Que maugꝛe eulx contenanceſ changerent [2265]Et tellement leſ sceurent bacculler Que sur leurſ genſ de pied vont reculler, Qui fut aſsez / pour tost leſ faire toꝛdꝛe Du seur endꝛoit / et leſ mectre en desoꝛdꝛe. Dont lauant garde / a lheure ſestonna [2270]Pluſ / quant et quant / foꝛt aigꝛement donna, Dun deſ costez, une autre gꝛoſse trouppe Ioincte et serree ensemble, sur la crouppe
Clouiſ payan inuocquāt Iesuſ Crist eut victoire cōtre leſ Allemanſ.51r Dune montaigne / et pꝛeſ que en desarroy Ia tournoit l ost deſ francoyſ /. Loꝛſ le roy, [2275]Voyant bꝛansler toute enseigne et baniere, Leſ yeulx au ciel / dist en ceste maniere /. O Dieu puiſsant, en qui Clotilde croyt, Donne moy ayde en ce doubteux destroyt ! Se ma pꝛiere obtient lieu meritoyꝛe [2280] Et il te plaist moctroyer la victoyꝛe, Si que auiourdvy puiſse meſ ennemyſ Veoir soubz le ioug de ma dextre soubmyſ, Ie te pꝛomectz / iure / voue / et afferme Que desoꝛmaiſ, de cueur entier et ferme, [2285] Te seruiray en couraige constant. §Son oꝛaison parfaicte / en ung instant, Voit a seſ genſ repꝛendꝛe cueur et foꝛce. Leſ Allemanſ, congnoiſsanſ quon leſ foꝛce Par dur / cruel / et terrible combat [2290]Que Francoyſ ont encontre eulx /. et quon bat Si rudement / leur puiſsance affoyblie, Chascun / le foꝛt de sa pꝛoueſse oublie. Et au contraire / hardy couraige / au cueur Deſ Francoyſ) ſenfle /. ensi foꝛte vigueur [2295]Que la bataille, a Clouyſ / pꝛeſ perdue , Fut restablie / et a bon poꝛt rendue, Si que le roy deſ Allemanſ occiſ
Clotilde et sainct Remy vont au deuant de Clouyſ conuerty51v Et seſ gentz moꝛtz deſ millierſ cinq ou six, Leſ autreſ touſ / non de cueurſ voluntaireſ, [2300]Rendit a luy subiectz et tributaireſ. §En l ost du roy ung bon pꝛeudhomme estoit Appelle Vast /. qui foꝛt l admonnestoit Foy adiouxter /. que la sienne creance Auoit cauſe gaigner la recreance [2305]De ce pꝛoceſ /. le pꝛiant bien gouster Comment lauoit dieu voulu escouter Et luy donner (sanſ acte meritoyꝛe, Si trivmphante / et heureuse victoyꝛe. Sur ce, le roy, doulcement lescoutant , [2310]A son parler pꝛist plaisir et goust tant Que tousiourſ leut depuyſ en reuerence. Auſsi, cestoit bien homme dapparance, Cestoit celluy (comme iay veu et leu) Qui depuyſ fut d Arraz euesque esleu. [2315]La royne, loꝛſ, ceste nouuelle sceue, Dedanſ son cueur telle ioye a conceue Que pꝛomptement a Reimſ se achemina, Et verſ le roy larcheuesque amena Ce bon pasteur /
De la sainctete de sainct remy archeuesque de Reinſ.52r Cest cestuy la / qui neut oncqueſ enuie De nourrir chienſ / noyseaulx estant en vie. [2325]Cheuaulx / mulletz / et mulleſ falereeſ, Robeſ de soye haultement couloureeſ, Maistreſ dhostelz / escuyerſ / train de gentz, Tapiſserie / amast de gꝛandz argentz, Riche tresoꝛ / et autre gꝛand demaine, [2330]De tout cela / en ceste vie humaine, Ne vsa il point, comme ung taſ de pꝛelatz Qui monstrent bien estre de leur pꝛe laz. Laz, diz ie, laſ voyꝛe pour bien y mectre ! Maiſ pꝛendꝛe aſsez / chascun en est le maistre. [2335]Ce bon pasteur faisoit bien autrement Car oncquesmaiſ ne vendit sacrement. Du pꝛe ostoit leſ mauluaiseſ espineſ Et ne tendoit auoir donſ ne pꝛopineſ. Officiaulx auoit et pꝛomoteurſ [2340]Non pour faillir comme gꝛandz pꝛomecteurſ. Il ne pꝛenoit pꝛouffit sur leſ officeſ, Il ne vendoit le scel deſ beneficeſ, Il nexigeoit sur peuple peu ne point, Il ne tondoit bꝛebiz que bien apoint, [2345]Il nauoit paſ abayeſ en commande, Pour tout riffler / ainsi quon leſ gourmande. Ceulx de pꝛesent seront intronizez
Sainct Remy presche a Clouyſ la foy de Iesuſ Crist.52v La suſ au ciel /. et touſ canonisez, Silz veullent viure en chaste continence, [2350]Tenanſ en boyꝛe et menger labstinence Quentretenoit ce bon pere en son tempſ. Pasteur repaist quant seſ ouailleſ sont enſ. Icy endꝛoit ouailleſ pꝛenſ pour leſ ameſ. §Oꝛ repꝛenonſ le pꝛopoſ que laiſsasmeſ. [2355]La royne ayant feruente affection Pouoir venir a la perfection Et seur exploict de sa deuote empꝛise, Le bon Seigneur que tant extime et pꝛise Mena au roy / qui luy tendit la main [2360]Et le receut de recueil treſ humain. Loꝛſ, le sainct homme, Affin de luy construyꝛe Seur fondement /. le voulut bien instruyꝛe Et luy pꝛescher la foy de Iesuſ Crist. En quoy faisant, exposa maint escript [2365]Luy demonstrant labuſion chestifue, La folle erreur si vaine et deceptiue Qui le rendoit de merite expelle Auant que Dieu leust ainsi appelle Pour estre myſ en la franche tutelle [2370]Deſ bienheureux /. dont de la gꝛace telle Dist luy debuoir donner gloyꝛe et honneur Et le tenir a souuerain seigneur.
Sainct Remy enseigne la foy de Iesuſ Crist a Clouiſ.53r Oultre luy dist / comme Euangille poꝛte Que nul pourra entrer deſ cieulx la poꝛte [2375]Ne de bienfaict estre remunere, Si par baptesme il nest regenere. Et dauantaige / en la haulte dꝛoctine De la sacree et saincte unite trine Lendoctrina /. Puyſ laſsignation, [2380]Fondee au fruict de lincarnation, Sanſ le meſsie en la loy pꝛomyſ taire, Luy declairant ce treſ digne mistere Par le quel / Dieu se voult veoir incarne, Pour se faire homme / et de vierge estre ne. [2385]Il luy monstra la clere certitude De ceste poure et vile seruitude Ou fusmeſ myſ par noz pꝛemierſ parentz. Pluſ leſ raisonſ / et signeſ apparentzu, La pꝛophecie / et le vray tesmongnaige [2390]Luy allegua / comme lhumain lignaige Estoit captif / et a dampnation Si Iesuſ Crist / pꝛiſ de redemption, Neust en la croix voulu mourir et pendꝛe, Pour le sien sang pꝛecieux y espendꝛe ; [2395]Et poſe oꝛ que luy eust tant couste, Quant on fendit son treſ digne coste, Comme sa|moꝛt rendit moꝛt aſseruie,
Sainct Remy fait cōsentir Clouyſ a soy baptiser.53v Comme au tierſ iour tourna de moꝛt a vie Et comme apꝛeſ sa resurrection [2400]Fist aux sainctz cieulx sa digne ascention, Lemiſſion du sainct Espꝛit escoute, Transmyſ aux sienſ le iour de Penthecoste ; Et comme auſsi, enfin, viendꝛa iuger Viuanſ et moꝛtz / pour leſ iusteſ loger [2405]La suſ au ciel / qui seront a sa dextre, Et leſ mauluaiſ au feu deternel estre . Le roy, pꝛenant a ce goust et saueur, Par la bonte et gꝛace du Saulueur, Ce dont a fait le sainct homme conte ample, [2410]Pense / rumine / estudie et contemple Et ia, du feu damour / sent attize Son cueur /. Par quoy / veult estre baptize. Clotide, la / pꝛesente et bien ioyeuse, Den auoir soing ne fut paſ oublieuse, [2415]Maiſ commenda faire touſ leſ appꝛestz, Comme sera declaire cy apꝛeſ :-
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§Icy sera sommairement descript [2170]Comme ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
, honneste dame et saincte, De deux enfans suyvamment fut ensainte, Et comme eut foy ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
en Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens.
§ Chapitre xiiie +om. [BnFfr23145, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.treziesme. [Cha514]
ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
murmure de son filz mort qui avoit esté baptisé Ainsi que DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme l'a permys et voulu, La bonne dame, avant l'an revolu, [2175]Au terme escheu de sa couche premiere, Fist ung beau filz qui, selon la maniere Des crestïens, aux sainctz fontz eut ce nom : C'est ClodomireClodomir (mort-né) (entre 01/01/492 et 01/01/496 — entre 01/01/492 et 01/01/496) (?-?)
Un des enfants morts-nés de Clovis et Clotilde.. Et ne vesquit, sinon Deux jours depuys que n'eust+eust [BnFfr17274] la bouche close. [2180] Le roy, trés fort dolent de ceste chose,+om. [BnFfr4967] Veu+Voir [BnFfr17274] son filz mort, eut +om. [BnFfr17274] lors moult odïeux Le sacrement de baptesme, et aux dieux Dit estre [faict]+faict [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967] scandaleux vituperer, Et ce deffault à la royne impropere, [2185]À quoy respond ces motz tout simplement : « Le CreateurDieu Concept de Dieu dans le christianisme remercye humblement, Dont luy a pleu ma premiere portee Avoir là sus aux sainctz cieulx transportee. » Puys, luy gectant ung+le [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, Cha514] trect de ses doulz yeulx, [2190]Ce mot adjouxte, honneste et gracieux, Disant : « Amy, celluy qui oste et donne, Qui maulx punit et merites guerdonne, À vous et moy ce filz avoit donné, Et l'a repris. Puys+ainsy [Aix419]qu'il a ordonné, [2195] Pour son plaisir, de noz mains le reprendre, N'est ce raison le debvoir en gré prendre ? Certes si est. Car c'est le roy des roys,
ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
et ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
engendrerent ClodomireClodomir (mort-né) (entre 01/01/492 et 01/01/496 — entre 01/01/492 et 01/01/496) (?-?)
Un des enfants morts-nés de Clovis et Clotilde. Qui pour ung bien tollu en donne troys. » Au son plaisant de sa voix feminine, [2200]Et doulx recit de parolle benigne, Il appaisa son despit ennuyeux, Et l'honnora comme devant et myeulx. Bien tost aprés ceste desconvenue, Elle se treuve ensaincte devenue, [2205]Et eut ung filz, auquel à terme né, Fut le baptesme, et pareil nom donné Comme au premier dessus dit : ClodomyreClodomir (01/01/495 — 21/06/524) Roi des Francs d'Orléans (511-524)
. Mais celluy seul vray medecin et myre, Donnant remede à toute infirmité, [2210]Le permist cheoir en telle extremité D'excessif grief que attendant qu'il desvie, On esperoit plus la mort que la vie. Sur ce, le roy, adverty, non content, À+om. [BnFfr17274, Aix419] autre chose il n'aspire et +ne [BnFfr17274] contend, [2215]Fors blaphemer toute la court celeste, Et à sa femme imputer ce moleste1, Disant qu'elle a, par ses temeritez Et folle erreur, les dieux tant irritez Que d'eulx tous est ja si fort desdaignee [2220]Qu'ilz n'ont plaisir veoir vivre sa lignee. Il se tourmente et tempeste en+om. [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] vagant2, Crie à JovisJupiter Dieu romain, AppolinApollon Dieu grec des arts du chant, de la musique, de la beauté masculine, de la poésie et de la lumière, TarvagantTervagant Dieu fictif prétendûment adoré par les Sarrazins,
À la priere de ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
l'enfant ClodomireClodomir (mort-né) (entre 01/01/492 et 01/01/496 — entre 01/01/492 et 01/01/496) (?-?)
Un des enfants morts-nés de Clovis et Clotilde. eut santé RadamantusRhadamanthe Personnage de la mythologie grecque, fils de Zeus et d'Europe, PlutonPluton Divinité de la mythologie romaine, dieu des Enfers et ProserpineProserpine (VI siècle — 580) Concubine de Clovis, le fils de Chilpéric, Les supplians que la secte vulpine [2225]Des crestïens, leurs criminelz hayneux, Veuillent confondre, et que tost croye en eulx+croire eulx [BnFfr23145] La sienne espouse, affin que reveree En soit leur loy et tousjours honnoree. Ce grief meschief patïemment portant, [2230]La saincte dame eut tel espoir et tant Fist+Faict [BnFfr17274] d'oraisons vers la divine essence Que son enfant vint à convalescence. §C'est le reffuge où doibvent courir+avoir [BnFfr23145] ceulx Qui seuffrent maulx divers et angoisseux, [2235]Car nostre DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme est si bon qu'il n'oublie Jamais celluy qui, de cueur, le supplie. Voyant aussi la machinatïon Des endurcys par obstinatïon, Il fait tumber en moins+mains [BnFfr17274] qu'on ne scet dire [2240]Sur eulx la force et rigueur de son ire. Comme à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
, pour l'obstinee+son obstinee [Aix419] erreur De son dur cueur, suscita la fureur Des Allemans, qui soudain s'esleverent En+De [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299] grosse armee, et gens assez leverent [2245]Encontre+Contre [BnFfr17274] luy, deliberez trés fort+poursuyvans mectre effort [Cha514]
poursuyvant mectre effort [BnFfr17274]
Sur+Car [Aix419] ses paÿs faire ennuyeux effort+sang y espandre fort [BnFfr17274, Cha514]le sang
espandre fort [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]sang espandre à effort [Aix419]3
Et feu cruel jusques aux
carreaux fendre.
Bataille de ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
et des Françoys contre les Allemans Pareillement, luy voullant se deffendre, Desire aux champs ses ennemys trouver, [2250]Pour au mestier des armes s'esprouver. Lors à plain vent desploya mainte enseigne, Dont conviendra que lourde playe en seigne. Et d'autre part, fustz et glayves trenchantz Firent tantost Allemans mectre aux champs. [2255]Qui lors eust veu les batailles rengees Bien dist que aigreur de bestes enraigees Plus fierement+seurement [Vat966] ne se sceust dommaiger, Car chascun d'eulx fut content d'en menger. Au choc donner dedans l'une des trouppes, [2260]Aussi soudain que feu dure en estouppes4, Les Allemans, rudement bataillans, Les gens du roy trenchans et detaillans, Si fierement et rudement chargerent Que maugré eulx contenances changerent [2265]Et tellement les sceurent bacculler Que sur leurs gens de pied vont reculler, Qui fut assez pour tost les faire tordre Du seur endroit, et les mectre en desordre. Dont l'avant garde à l'heure s'estonna [2270]Plus, quant et quant fort aigrement donna, D'un des costez, une autre grosse trouppe Joincte et serree ensemble, sur la crouppe
ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
payan invocquant Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens eut victoire contre les Allemans D'une montaigne, Et presque en desarroy Ja tournoit l' ost des Françoys. Lors le roy, [2275]Voyant bransler toute enseigne et baniere, Les yeulx au ciel, dist en ceste maniere : « O DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme puissant, en qui ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
croyt, Donne moy ayde en ce doubteux destroyt ! Se ma prïere obtient lieu meritoyre [2280] Et il te plaist m'octroyer la victoyre, Si que aujourd'uy puisse mes ennemys Veoir soubz le joug+sur les jougz [BnFfr17274]soubz le jig [Aix419] de ma dextre soubmys, Je te promectz, jure, voue et afferme Que desormais, de cueur entier et ferme, [2285] Te serviray en couraige constant. » §Son oraison parfaicte, en ung instant, Voit+Veid [BnFfr17274] à ses gens reprendre cueur et force. Les Allemans,+ Les Allemantz [BnFfr17274] congnoissans qu'on les force Par dur, cruel et terrible combat [2290]Que Françoys ont+font [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Aix419, Cha514] encontre eulx, et qu'on bat Si rudement leur puissance affoyblie, Chascun le fort de sa prouësse oublie. Et au contraire, hardy couraige au cueur Des Françoys s'enfle [en si] forte vigueur [2295]Que la bataille, à ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
, prés perdue, Fut restablie et à bon port rendue, Si que le roy des Allemans occis
ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
et sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique vont au devant de ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
converty Et ses gentz mortz des milliers cinq ou six, Les autres tous, non de cueurs voluntaires, [2300]Rendit à luy subjectz et tributaires. §En l' ost du roy ung bon+om. [BnFfr4967, BnFfr5299] preud'homme estoit Appellé VastVaast d'Arras, saint (453 — 540) Evêque français, qui fort l' admonnestoit Foy adjouxter que la sienne creance Avoit causé gaigner la recreance [2305]De ce+ses [BnFfr17274] procés, le prïant bien gouster Comment l'avoit DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme voulu escouter Et luy donner , sans acte meritoyre, Si trïumphante et heureuse victoyre. Sur ce, le roy, doulcement l'escoutant+escoutant [BnFfr17274, Aix419, Cha514], [2310]À son parler prist plaisir et goust+goust et plaisir [BnFfr23145] tant Que tousjours l'eut depuys en reverence. Aussi, c'estoit bien homme d'apparance, C'estoit celluy, comme j'ay veu et leu, Qui depuys fut+
fut
depuis [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
fust depuis [BnFfr17274]
d'
Arraz evesque esleu.
[2315]La royne, lors, ceste nouvelle sceue,
Dedans son cueur telle joye a conceue
Que promptement à
Reims se achemina,
Et vers le roy l'archevesque amena
Ce bon pasteur
est+c'est [BnFfr17274, BnFfr23145] celluy que l'eglise
[2320]Reveremment celebre et sollempnise,
C'est le loyal serviteur et amy
Du
RedempteurJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens, c'est le bon sainct
RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique.
De la saincteté de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique archevesque de Reins C'est cestuy là qui n'eut oncques envie De nourrir chiens n'oyseaulx+oyseaulx [BnFfr17274] estant en vie. [2325]Chevaulx, mulletz et mulles falerees, Robes de soye haultement coulourees, Maistres d'hostelz, escuyers, train de gentz, Tapisserie, amast de grandz argentz, Riche tresor+dressouer [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299]dressoir [Vat966, Cha514]tressouer [BnFfr4967] et autre grand demaine, [2330]De tout cela, en ceste vie humaine, Ne usa il point, comme ung tas de prelatz Qui monstrent bien estre de leur pré laz. Laz, diz je, las+la [BnFfr4967] voyre pour bien y+y bien [Aix419] mectre ! Mais prendre assez chascun en est le maistre. [2335]Ce bon pasteur faisoit bien autrement Car oncquesmais ne vendit sacrement. Du pré ostoit les maulvaises+
toutes males [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
toutes malles [Aix419]
espines
Et ne tendoit avoir dons ne
propines.
Officïaulx avoit et promoteurs
[2340]Non pour faillir comme grandz promecteurs.
Il ne prenoit prouffit sur les+le [Cha514] offices,
Il ne vendoit le scel des benefices,
Il n'exigeoit sur peuple +ne [BnFfr17274] peu ne point,
Il ne tondoit brebiz que bien à point,
[2345]Il n'avoit pas abayes en commande,
Pour tout
riffler, ainsi qu'on les gourmande.
Ceulx de present seront intronizez
Sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique presche à ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
la foy de Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens La sus au ciel, et tous canonisez, S'ilz+Sy [BnFfr17274]S'il [Cha514] veullent vivre en chaste continence, [2350]Tenans en boyre et menger l'abstinence Qu'entretenoit ce bon pere en son temps. Pasteur repaist quant ses ouailles sont ens. Icy endroit ouailles prens+prens ouailles [BnFfr17274]ouailles prenez [Aix419] pour les+om. [BnFfr17274] ames. §Or reprenons le propos que laissasmes. [2355]La royne ayant fervente affectïon Pouoir venir à la perfectïon Et seur exploict de sa devote emprise, Le bon Seigneur que tant extime et prise Mena au roy, qui luy tendit la main [2360]Et le receut de recueil trés humain. Lors, le sainct homme, affin de luy construyre Seur+
bien
heurez [Aix419, Cha514, BnFfr4967, BnFfr5299] ;
biens eurez [BnFfr17274]
, dont de la grace telle
Dist luy debvoir donner gloyre et honneur
Et le tenir à souverain seigneur.
Sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique enseigne la foy de Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Oultre luy dist, comme Evangille porte Que nul+Qu'il ne [BnFfr23145] pourra entrer+entre [BnFfr17274] des cieulx la porte [2375]Ne de bienfaict estre remuneré, Si par baptesme il n'est regeneré5. Et davantaige en la haulte [doctrine]6+doctrine [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967] De la sacree et saincte unité trine L'endoctrina. Puys l'assignatïon, [2380]Fondee au fruict de l'incarnatïon, Sans le MessieJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens en la loy promys taire, Luy declairant ce+le
Comme [BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
Comme
[BnFfr17274]
on fendit son trés digne costé,
Comme sa mort rendit mort asservie,
Sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique fait consentir ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
à soy baptiser Comme au tiers jour tourna de mort à vie Et comme+
Puis comme [BnFfr4967, Vat966, Cha514] ;
Puis comme
[BnFfr23145] ;
Puys comme [Aix419]
aprés sa resurrectïon
[2400]Fist aux sainctz cieulx sa digne ascentïon,
L'emissïon +om. [BnFfr17274] du
sainct Esprit+Esperit [BnFfr23145]espReine des Francs (493-511)
, là, presente et bien joyeuse, D'en avoir soing ne fut pas oublïeuse, [2415]Mais commenda faire tous les apprestz, Comme sera declairé cy aprés.
Note n°1
Dommage
Note n°2
Aller çà et là.
Note n°3
Le parchemin du manuscrit de référence semble
avoir été gratté sous « faire ennuyeux effort ». Peut-être était-ce
auparavant une leçon proche des variantes (on distingue un "s" long
quelque part avant un "ng", peut-être pour "sansg", ainsi qu'un "sp"
derrière le "nu" et une lettre qui pourrait être un "e" juste après
le "dr", sans doute pour "espandre") ?
Note n°4
Cretin convoque peut-être
également ici l'expression « mettre le feu aux estoupes » qui
signifie « exciter les esprits, allumer les dissensions, mettre de
l'huile sur le feu ».
Note n°5
Celui qui
croira et qui sera baptisé sera sauvé (Mc 16 : 16).
Note n°6
Nous corrigeons en "doctrine",
conformément aux autres manuscrits, cette erreur manifeste
du manuscrit BnF fr. 2817.
Note n°7
Tout ce passage est un souvenir de la prière
du Credo.
Non num.
BnFfr23145, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.treziesme.
BnFfr17274 eust
BnFfr4967 om.
BnFfr17274 Voir
BnFfr17274 om.
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967 faict
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, Cha514 le
Aix419 ainsy
BnFfr17274 ne
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 om.
BnFfr17274 Faict
BnFfr23145 avoir
BnFfr17274 mains
Aix419 son obstinee
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 De
BnFfr17274 Contre
Aix419 Car
BnFfr17274, Cha514 sang y espandre fort
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 le sang
espandre fort
Aix419 sang espandre à effort
Vat966 seurement
BnFfr17274 Veid
BnFfr17274
Les Allemantz
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Aix419, Cha514 font
BnFfr4967, BnFfr5299 om.
BnFfr17274 ses
BnFfr17274, Aix419, Cha514 escoutant
BnFfr23145 goust et plaisir
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 fut
depuis ;
BnFfr17274 fust depuis
BnFfr17274 oyseaulx
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299 dressouer
Vat966, Cha514 dressoir
BnFfr4967 tressouer
BnFfr4967 la
Aix419 y bien
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 toutes males ;
Aix419 toutes malles
Cha514 le
BnFfr17274 ne
BnFfr17274 om.
BnFfr17274 Sur
BnFfr23145, BnFfr5299 De
BnFfr4967 monstrant
Aix419, Cha514, BnFfr4967, BnFfr5299 bien
heurez ;
BnFfr17274 biens eurez
BnFfr23145 Qu'il ne
BnFfr17274 entre
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967 doctrine
BnFfr23145 cercitude
BnFfr23145 om.
Aix419 humain
BnFfr4967 om.
BnFfr17274 à
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 Comme ;
BnFfr17274
Comme
BnFfr4967, Vat966, Cha514 Puis comme ;
BnFfr17274
Puis
Comment
;
BnFfr23145 Puis comme
;
Aix419 Puys comme
BnFfr17274 om.
Aix419 vouldra
BnFfr23145, Aix419, Cha514 aistre
BnFfr5299 et
Aix419 fut











48v
§Icy sera sommairement descript [2170]Comme Clotilde, honneste dame et saincte, De deux enfanſ suyuamment fut ensainte, Et comme eut foy Clouyſ en Iesuſ Crist.
§ Chapitre. xiiie .
Clouiſ murmure de son filz mort qui auoit este baptiſe.49r AInsi que Dieu la permyſ et voulu, La bonne dame, auant lan reuolu, [2175]Au terme escheu / de sa couche pꝛemiere, Fist ung beau filz /. qui, selon la maniere Deſ crestienſ, aux sainctz fontz eut ce nom : Cest Clodomire /. Et ne vesquit, sinon Deux iourſ depuyſ que neust la bouche close. [2180] Le roy, treſ foꝛt dolent de ceste chose, Veu son filz moꝛt / eut loꝛſ moult odieux Le sacrement de baptesme /. Et aux dieux Dit estre faicte scandaleux vituperer, Et ce deffault a la royne impꝛopere, [2185]A quoy respond ceſ motz tout simplement : Le Createur remercye humblement, Dont luy a pleu ma pꝛemiere poꝛtee Auoir la suſ aux sainctz cieulx transpoꝛtee. Puyſ, luy gectant ung trect de seſ doulz yeulx, [2190]Ce mot adiouxte, honneste et gꝛacieux, Disant. Amy / Celluy qui oste et donne, Qui maulx punit /. et meriteſ guerdonne, A vouſ et moy ce filz auoit donne, Et la repꝛiſ /. Puyſ quil a oꝛdonne, [2195] Pour son plaisir / de noz mainſ le repꝛendꝛe, Nest ce raison le debuoir en gꝛe pꝛendꝛe ? Certeſ si est /. Car cest le roy deſ royſ.
Clouyſ et Clotilde engendrerent Clodomire.49v Qui pour ung bien tollu en donne troyſ. Au son plaisant de sa voix feminine, [2200]Et doulx recit de parolle benigne, Il appaisa son despit ennuyeux, Et lhonnoꝛa comme deuant / et myeulx. Bien tost apꝛeſ ceste desconuenue, Elle se treuue ensaincte deuenue, [2205]Et eut ung filz / Au quel a terme ne, Fut le baptesme / et pareil nom donne Comme au pꝛemier deſsuſ dit : Clodomyꝛe. Maiſ celluy seul vray medecin et myꝛe, Donnant remede a toute infirmite, [2210]Le permist cheoir en telle extremite Dexceſsif gꝛief /. que attendant quil desuie, On esperoit pluſ la moꝛt que la vie. Sur ce, le roy, aduerty / non content, A autre chose il naspire et contend, [2215]Foꝛſ blaphemer toute la court celeste, Et a sa femme imputer ce moleste, Disant quelle a, par seſ temeritez Et folle erreur / leſ dieux tant irritez Que deulx touſ est Ia si foꝛt desdaignee [2220]Quilz nont plaisir veoir viure sa lignee. Il se tourmente et tempeste en vagant, Crie a Iouiſ / Appolin / Taruagant /
A la priere de Clotilde lenfant|Clodomire eut sante.50r Radamantuſ / Pluton / et Pꝛoserpine, Leſ supplianſ que la secte vulpine [2225]Deſ crestienſ, leurſ criminelz hayneux, Veuillent confondꝛe /. Et que tost croye
Bataille de Clouyſ et deſ francoyſ contre leſ Allemanſ.50v Pareillement, luy voullant se deffendꝛe, Desire aux champſ seſ ennemyſ trouuer, [2250]Pour au mestier deſ armeſ ſespꝛouuer. Loꝛſ a plain vent desploya mainte enseigne, Dont conuiendꝛa / que lourde playe en seigne. Et dautre part /. fustz / et glayueſ trenchantz Firent tantost Allemanſ mectre aux champſ. [2255]Qui loꝛſ eust veu leſ batailleſ rengeeſ Bien dist / que aigꝛeur de besteſ enraigeeſ Pluſ fierement ne se sceust dommaiger, Car chascun deulx fut content den menger. Au choc donner dedanſ lune deſ trouppeſ, [2260]Auſsi soudain que feu dure en estouppeſ, Leſ Allemanſ, rudement bataillanſ, Leſ genſ du roy trenchanſ et detaillanſ, Si fierement et rudement chargerent Que maugꝛe eulx contenanceſ changerent [2265]Et tellement leſ sceurent bacculler Que sur leurſ genſ de pied vont reculler, Qui fut aſsez / pour tost leſ faire toꝛdꝛe Du seur endꝛoit / et leſ mectre en desoꝛdꝛe. Dont lauant garde / a lheure ſestonna [2270]Pluſ / quant et quant / foꝛt aigꝛement donna, Dun deſ costez, une autre gꝛoſse trouppe Ioincte et serree ensemble, sur la crouppe
Clouiſ payan inuocquāt Iesuſ Crist eut victoire cōtre leſ Allemanſ.51r Dune montaigne / et pꝛeſ que en desarroy Ia tournoit l ost deſ francoyſ /. Loꝛſ le roy, [2275]Voyant bꝛansler toute enseigne et baniere, Leſ yeulx au ciel / dist en ceste maniere /. O Dieu puiſsant, en qui Clotilde croyt, Donne moy ayde en ce doubteux destroyt ! Se ma pꝛiere obtient lieu meritoyꝛe [2280] Et il te plaist moctroyer la victoyꝛe, Si que auiourdvy puiſse meſ ennemyſ Veoir soubz le ioug de ma dextre soubmyſ, Ie te pꝛomectz / iure / voue / et afferme Que desoꝛmaiſ, de cueur entier et ferme, [2285] Te seruiray en couraige constant. §Son oꝛaison parfaicte / en ung instant, Voit a seſ genſ repꝛendꝛe cueur et foꝛce. Leſ Allemanſ, congnoiſsanſ quon leſ foꝛce Par dur / cruel / et terrible combat [2290]Que Francoyſ ont encontre eulx /. et quon bat Si rudement / leur puiſsance affoyblie, Chascun / le foꝛt de sa pꝛoueſse oublie. Et au contraire / hardy couraige / au cueur Deſ Francoyſ) ſenfle /. ensi foꝛte vigueur [2295]Que la bataille, a Clouyſ / pꝛeſ perdue , Fut restablie / et a bon poꝛt rendue, Si que le roy deſ Allemanſ occiſ
Clotilde et sainct Remy vont au deuant de Clouyſ conuerty51v Et seſ gentz moꝛtz deſ millierſ cinq ou six, Leſ autreſ touſ / non de cueurſ voluntaireſ, [2300]Rendit a luy subiectz et tributaireſ. §En l ost du roy ung bon pꝛeudhomme estoit Appelle Vast /. qui foꝛt l admonnestoit Foy adiouxter /. que la sienne creance Auoit cauſe gaigner la recreance [2305]De ce pꝛoceſ /. le pꝛiant bien gouster Comment lauoit dieu voulu escouter Et luy donner (sanſ acte meritoyꝛe, Si trivmphante / et heureuse victoyꝛe. Sur ce, le roy, doulcement lescoutant , [2310]A son parler pꝛist plaisir et goust tant Que tousiourſ leut depuyſ en reuerence. Auſsi, cestoit bien homme dapparance, Cestoit celluy (comme iay veu et leu) Qui depuyſ fut d Arraz euesque esleu. [2315]La royne, loꝛſ, ceste nouuelle sceue, Dedanſ son cueur telle ioye a conceue Que pꝛomptement a Reimſ se achemina, Et verſ le roy larcheuesque amena Ce bon pasteur /
De la sainctete de sainct remy archeuesque de Reinſ.52r Cest cestuy la / qui neut oncqueſ enuie De nourrir chienſ / noyseaulx estant en vie. [2325]Cheuaulx / mulletz / et mulleſ falereeſ, Robeſ de soye haultement couloureeſ, Maistreſ dhostelz / escuyerſ / train de gentz, Tapiſserie / amast de gꝛandz argentz, Riche tresoꝛ / et autre gꝛand demaine, [2330]De tout cela / en ceste vie humaine, Ne vsa il point, comme ung taſ de pꝛelatz Qui monstrent bien estre de leur pꝛe laz. Laz, diz ie, laſ voyꝛe pour bien y mectre ! Maiſ pꝛendꝛe aſsez / chascun en est le maistre. [2335]Ce bon pasteur faisoit bien autrement Car oncquesmaiſ ne vendit sacrement. Du pꝛe ostoit leſ mauluaiseſ espineſ Et ne tendoit auoir donſ ne pꝛopineſ. Officiaulx auoit et pꝛomoteurſ [2340]Non pour faillir comme gꝛandz pꝛomecteurſ. Il ne pꝛenoit pꝛouffit sur leſ officeſ, Il ne vendoit le scel deſ beneficeſ, Il nexigeoit sur peuple peu ne point, Il ne tondoit bꝛebiz que bien apoint, [2345]Il nauoit paſ abayeſ en commande, Pour tout riffler / ainsi quon leſ gourmande. Ceulx de pꝛesent seront intronizez
Sainct Remy presche a Clouyſ la foy de Iesuſ Crist.52v La suſ au ciel /. et touſ canonisez, Silz veullent viure en chaste continence, [2350]Tenanſ en boyꝛe et menger labstinence Quentretenoit ce bon pere en son tempſ. Pasteur repaist quant seſ ouailleſ sont enſ. Icy endꝛoit ouailleſ pꝛenſ pour leſ ameſ. §Oꝛ repꝛenonſ le pꝛopoſ que laiſsasmeſ. [2355]La royne ayant feruente affection Pouoir venir a la perfection Et seur exploict de sa deuote empꝛise, Le bon Seigneur que tant extime et pꝛise Mena au roy / qui luy tendit la main [2360]Et le receut de recueil treſ humain. Loꝛſ, le sainct homme, Affin de luy construyꝛe Seur fondement /. le voulut bien instruyꝛe Et luy pꝛescher la foy de Iesuſ Crist. En quoy faisant, exposa maint escript [2365]Luy demonstrant labuſion chestifue, La folle erreur si vaine et deceptiue Qui le rendoit de merite expelle Auant que Dieu leust ainsi appelle Pour estre myſ en la franche tutelle [2370]Deſ bienheureux /. dont de la gꝛace telle Dist luy debuoir donner gloyꝛe et honneur Et le tenir a souuerain seigneur.
Sainct Remy enseigne la foy de Iesuſ Crist a Clouiſ.53r Oultre luy dist / comme Euangille poꝛte Que nul pourra entrer deſ cieulx la poꝛte [2375]Ne de bienfaict estre remunere, Si par baptesme il nest regenere. Et dauantaige / en la haulte dꝛoctine De la sacree et saincte unite trine Lendoctrina /. Puyſ laſsignation, [2380]Fondee au fruict de lincarnation, Sanſ le meſsie en la loy pꝛomyſ taire, Luy declairant ce treſ digne mistere Par le quel / Dieu se voult veoir incarne, Pour se faire homme / et de vierge estre ne. [2385]Il luy monstra la clere certitude De ceste poure et vile seruitude Ou fusmeſ myſ par noz pꝛemierſ parentz. Pluſ leſ raisonſ / et signeſ apparentzu, La pꝛophecie / et le vray tesmongnaige [2390]Luy allegua / comme lhumain lignaige Estoit captif / et a dampnation Si Iesuſ Crist / pꝛiſ de redemption, Neust en la croix voulu mourir et pendꝛe, Pour le sien sang pꝛecieux y espendꝛe ; [2395]Et poſe oꝛ que luy eust tant couste, Quant on fendit son treſ digne coste, Comme sa|moꝛt rendit moꝛt aſseruie,
Sainct Remy fait cōsentir Clouyſ a soy baptiser.53v Comme au tierſ iour tourna de moꝛt a vie Et comme apꝛeſ sa resurrection [2400]Fist aux sainctz cieulx sa digne ascention, Lemiſſion du sainct Espꝛit escoute, Transmyſ aux sienſ le iour de Penthecoste ; Et comme auſsi, enfin, viendꝛa iuger Viuanſ et moꝛtz / pour leſ iusteſ loger [2405]La suſ au ciel / qui seront a sa dextre, Et leſ mauluaiſ au feu deternel estre . Le roy, pꝛenant a ce goust et saueur, Par la bonte et gꝛace du Saulueur, Ce dont a fait le sainct homme conte ample, [2410]Pense / rumine / estudie et contemple Et ia, du feu damour / sent attize Son cueur /. Par quoy / veult estre baptize. Clotide, la / pꝛesente et bien ioyeuse, Den auoir soing ne fut paſ oublieuse, [2415]Maiſ commenda faire touſ leſ appꝛestz, Comme sera declaire cy apꝛeſ :-
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§Icy sera sommairement descript [2170]Comme ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
, honneste dame et saincte, De deux enfans suyvamment fut ensainte, Et comme eut foy ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
en Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens.
§ Chapitre xiiie +om. [BnFfr23145, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.treziesme. [Cha514]
ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
murmure de son filz mort qui avoit esté baptisé Ainsi que DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme l'a permys et voulu, La bonne dame, avant l'an revolu, [2175]Au terme escheu de sa couche premiere, Fist ung beau filz qui, selon la maniere Des crestïens, aux sainctz fontz eut ce nom : C'est ClodomireClodomir (mort-né) (entre 01/01/492 et 01/01/496 — entre 01/01/492 et 01/01/496) (?-?)
Un des enfants morts-nés de Clovis et Clotilde.. Et ne vesquit, sinon Deux jours depuys que n'eust+eust [BnFfr17274] la bouche close. [2180] Le roy, trés fort dolent de ceste chose,+om. [BnFfr4967] Veu+Voir [BnFfr17274] son filz mort, eut +om. [BnFfr17274] lors moult odïeux Le sacrement de baptesme, et aux dieux Dit estre [faict]+faict [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967] scandaleux vituperer, Et ce deffault à la royne impropere, [2185]À quoy respond ces motz tout simplement : « Le CreateurDieu Concept de Dieu dans le christianisme remercye humblement, Dont luy a pleu ma premiere portee Avoir là sus aux sainctz cieulx transportee. » Puys, luy gectant ung+le [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, Cha514] trect de ses doulz yeulx, [2190]Ce mot adjouxte, honneste et gracieux, Disant : « Amy, celluy qui oste et donne, Qui maulx punit et merites guerdonne, À vous et moy ce filz avoit donné, Et l'a repris. Puys+ainsy [Aix419]qu'il a ordonné, [2195] Pour son plaisir, de noz mains le reprendre, N'est ce raison le debvoir en gré prendre ? Certes si est. Car c'est le roy des roys,
ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
et ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
engendrerent ClodomireClodomir (mort-né) (entre 01/01/492 et 01/01/496 — entre 01/01/492 et 01/01/496) (?-?)
Un des enfants morts-nés de Clovis et Clotilde. Qui pour ung bien tollu en donne troys. » Au son plaisant de sa voix feminine, [2200]Et doulx recit de parolle benigne, Il appaisa son despit ennuyeux, Et l'honnora comme devant et myeulx. Bien tost aprés ceste desconvenue, Elle se treuve ensaincte devenue, [2205]Et eut ung filz, auquel à terme né, Fut le baptesme, et pareil nom donné Comme au premier dessus dit : ClodomyreClodomir (01/01/495 — 21/06/524) Roi des Francs d'Orléans (511-524)
. Mais celluy seul vray medecin et myre, Donnant remede à toute infirmité, [2210]Le permist cheoir en telle extremité D'excessif grief que attendant qu'il desvie, On esperoit plus la mort que la vie. Sur ce, le roy, adverty, non content, À+om. [BnFfr17274, Aix419] autre chose il n'aspire et +ne [BnFfr17274] contend, [2215]Fors blaphemer toute la court celeste, Et à sa femme imputer ce moleste1, Disant qu'elle a, par ses temeritez Et folle erreur, les dieux tant irritez Que d'eulx tous est ja si fort desdaignee [2220]Qu'ilz n'ont plaisir veoir vivre sa lignee. Il se tourmente et tempeste en+om. [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] vagant2, Crie à JovisJupiter Dieu romain, AppolinApollon Dieu grec des arts du chant, de la musique, de la beauté masculine, de la poésie et de la lumière, TarvagantTervagant Dieu fictif prétendûment adoré par les Sarrazins,
À la priere de ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
l'enfant ClodomireClodomir (mort-né) (entre 01/01/492 et 01/01/496 — entre 01/01/492 et 01/01/496) (?-?)
Un des enfants morts-nés de Clovis et Clotilde. eut santé RadamantusRhadamanthe Personnage de la mythologie grecque, fils de Zeus et d'Europe, PlutonPluton Divinité de la mythologie romaine, dieu des Enfers et ProserpineProserpine (VI siècle — 580) Concubine de Clovis, le fils de Chilpéric, Les supplians que la secte vulpine [2225]Des crestïens, leurs criminelz hayneux, Veuillent confondre, et que tost croye en eulx+croire eulx [BnFfr23145] La sienne espouse, affin que reveree En soit leur loy et tousjours honnoree. Ce grief meschief patïemment portant, [2230]La saincte dame eut tel espoir et tant Fist+Faict [BnFfr17274] d'oraisons vers la divine essence Que son enfant vint à convalescence. §C'est le reffuge où doibvent courir+avoir [BnFfr23145] ceulx Qui seuffrent maulx divers et angoisseux, [2235]Car nostre DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme est si bon qu'il n'oublie Jamais celluy qui, de cueur, le supplie. Voyant aussi la machinatïon Des endurcys par obstinatïon, Il fait tumber en moins+mains [BnFfr17274] qu'on ne scet dire [2240]Sur eulx la force et rigueur de son ire. Comme à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
, pour l'obstinee+son obstinee [Aix419] erreur De son dur cueur, suscita la fureur Des Allemans, qui soudain s'esleverent En+De [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299] grosse armee, et gens assez leverent [2245]Encontre+Contre [BnFfr17274] luy, deliberez trés fort+poursuyvans mectre effort [Cha514]
poursuyvant mectre effort [BnFfr17274]
Sur+Car [Aix419] ses paÿs faire ennuyeux effort+sang y espandre fort [BnFfr17274, Cha514]le sang
espandre fort [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]sang espandre à effort [Aix419]3
Et feu cruel jusques aux
carreaux fendre.
Bataille de ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
et des Françoys contre les Allemans Pareillement, luy voullant se deffendre, Desire aux champs ses ennemys trouver, [2250]Pour au mestier des armes s'esprouver. Lors à plain vent desploya mainte enseigne, Dont conviendra que lourde playe en seigne. Et d'autre part, fustz et glayves trenchantz Firent tantost Allemans mectre aux champs. [2255]Qui lors eust veu les batailles rengees Bien dist que aigreur de bestes enraigees Plus fierement+seurement [Vat966] ne se sceust dommaiger, Car chascun d'eulx fut content d'en menger. Au choc donner dedans l'une des trouppes, [2260]Aussi soudain que feu dure en estouppes4, Les Allemans, rudement bataillans, Les gens du roy trenchans et detaillans, Si fierement et rudement chargerent Que maugré eulx contenances changerent [2265]Et tellement les sceurent bacculler Que sur leurs gens de pied vont reculler, Qui fut assez pour tost les faire tordre Du seur endroit, et les mectre en desordre. Dont l'avant garde à l'heure s'estonna [2270]Plus, quant et quant fort aigrement donna, D'un des costez, une autre grosse trouppe Joincte et serree ensemble, sur la crouppe
ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
payan invocquant Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens eut victoire contre les Allemans D'une montaigne, Et presque en desarroy Ja tournoit l' ost des Françoys. Lors le roy, [2275]Voyant bransler toute enseigne et baniere, Les yeulx au ciel, dist en ceste maniere : « O DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme puissant, en qui ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
croyt, Donne moy ayde en ce doubteux destroyt ! Se ma prïere obtient lieu meritoyre [2280] Et il te plaist m'octroyer la victoyre, Si que aujourd'uy puisse mes ennemys Veoir soubz le joug+sur les jougz [BnFfr17274]soubz le jig [Aix419] de ma dextre soubmys, Je te promectz, jure, voue et afferme Que desormais, de cueur entier et ferme, [2285] Te serviray en couraige constant. » §Son oraison parfaicte, en ung instant, Voit+Veid [BnFfr17274] à ses gens reprendre cueur et force. Les Allemans,+ Les Allemantz [BnFfr17274] congnoissans qu'on les force Par dur, cruel et terrible combat [2290]Que Françoys ont+font [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Aix419, Cha514] encontre eulx, et qu'on bat Si rudement leur puissance affoyblie, Chascun le fort de sa prouësse oublie. Et au contraire, hardy couraige au cueur Des Françoys s'enfle [en si] forte vigueur [2295]Que la bataille, à ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
, prés perdue, Fut restablie et à bon port rendue, Si que le roy des Allemans occis
ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
et sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique vont au devant de ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
converty Et ses gentz mortz des milliers cinq ou six, Les autres tous, non de cueurs voluntaires, [2300]Rendit à luy subjectz et tributaires. §En l' ost du roy ung bon+om. [BnFfr4967, BnFfr5299] preud'homme estoit Appellé VastVaast d'Arras, saint (453 — 540) Evêque français, qui fort l' admonnestoit Foy adjouxter que la sienne creance Avoit causé gaigner la recreance [2305]De ce+ses [BnFfr17274] procés, le prïant bien gouster Comment l'avoit DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme voulu escouter Et luy donner , sans acte meritoyre, Si trïumphante et heureuse victoyre. Sur ce, le roy, doulcement l'escoutant+escoutant [BnFfr17274, Aix419, Cha514], [2310]À son parler prist plaisir et goust+goust et plaisir [BnFfr23145] tant Que tousjours l'eut depuys en reverence. Aussi, c'estoit bien homme d'apparance, C'estoit celluy, comme j'ay veu et leu, Qui depuys fut+
fut
depuis [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
fust depuis [BnFfr17274]
d'
Arraz evesque esleu.
[2315]La royne, lors, ceste nouvelle sceue,
Dedans son cueur telle joye a conceue
Que promptement à
Reims se achemina,
Et vers le roy l'archevesque amena
Ce bon pasteur
est+c'est [BnFfr17274, BnFfr23145] celluy que l'eglise
[2320]Reveremment celebre et sollempnise,
C'est le loyal serviteur et amy
Du
RedempteurJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens, c'est le bon sainct
RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique.
De la saincteté de sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique archevesque de Reins C'est cestuy là qui n'eut oncques envie De nourrir chiens n'oyseaulx+oyseaulx [BnFfr17274] estant en vie. [2325]Chevaulx, mulletz et mulles falerees, Robes de soye haultement coulourees, Maistres d'hostelz, escuyers, train de gentz, Tapisserie, amast de grandz argentz, Riche tresor+dressouer [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299]dressoir [Vat966, Cha514]tressouer [BnFfr4967] et autre grand demaine, [2330]De tout cela, en ceste vie humaine, Ne usa il point, comme ung tas de prelatz Qui monstrent bien estre de leur pré laz. Laz, diz je, las+la [BnFfr4967] voyre pour bien y+y bien [Aix419] mectre ! Mais prendre assez chascun en est le maistre. [2335]Ce bon pasteur faisoit bien autrement Car oncquesmais ne vendit sacrement. Du pré ostoit les maulvaises+
toutes males [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
toutes malles [Aix419]
espines
Et ne tendoit avoir dons ne
propines.
Officïaulx avoit et promoteurs
[2340]Non pour faillir comme grandz promecteurs.
Il ne prenoit prouffit sur les+le [Cha514] offices,
Il ne vendoit le scel des benefices,
Il n'exigeoit sur peuple +ne [BnFfr17274] peu ne point,
Il ne tondoit brebiz que bien à point,
[2345]Il n'avoit pas abayes en commande,
Pour tout
riffler, ainsi qu'on les gourmande.
Ceulx de present seront intronizez
Sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique presche à ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
la foy de Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens La sus au ciel, et tous canonisez, S'ilz+Sy [BnFfr17274]S'il [Cha514] veullent vivre en chaste continence, [2350]Tenans en boyre et menger l'abstinence Qu'entretenoit ce bon pere en son temps. Pasteur repaist quant ses ouailles sont ens. Icy endroit ouailles prens+prens ouailles [BnFfr17274]ouailles prenez [Aix419] pour les+om. [BnFfr17274] ames. §Or reprenons le propos que laissasmes. [2355]La royne ayant fervente affectïon Pouoir venir à la perfectïon Et seur exploict de sa devote emprise, Le bon Seigneur que tant extime et prise Mena au roy, qui luy tendit la main [2360]Et le receut de recueil trés humain. Lors, le sainct homme, affin de luy construyre Seur+
bien
heurez [Aix419, Cha514, BnFfr4967, BnFfr5299] ;
biens eurez [BnFfr17274]
, dont de la grace telle
Dist luy debvoir donner gloyre et honneur
Et le tenir à souverain seigneur.
Sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique enseigne la foy de Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens à ClovisClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
Oultre luy dist, comme Evangille porte Que nul+Qu'il ne [BnFfr23145] pourra entrer+entre [BnFfr17274] des cieulx la porte [2375]Ne de bienfaict estre remuneré, Si par baptesme il n'est regeneré5. Et davantaige en la haulte [doctrine]6+doctrine [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967] De la sacree et saincte unité trine L'endoctrina. Puys l'assignatïon, [2380]Fondee au fruict de l'incarnatïon, Sans le MessieJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens en la loy promys taire, Luy declairant ce+le
Comme [BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ;
Comme
[BnFfr17274]
on fendit son trés digne costé,
Comme sa mort rendit mort asservie,
Sainct RemyRémi de Reims, saint (437 — 13/01/553) Saint catholique fait consentir ClovysClovis Ier (466 — 29/11/511) Roi des Francs (481-511)
à soy baptiser Comme au tiers jour tourna de mort à vie Et comme+
Puis comme [BnFfr4967, Vat966, Cha514] ;
Puis comme
[BnFfr23145] ;
Puys comme [Aix419]
aprés sa resurrectïon
[2400]Fist aux sainctz cieulx sa digne ascentïon,
L'emissïon +om. [BnFfr17274] du
sainct Esprit+Esperit [BnFfr23145]espReine des Francs (493-511)
, là, presente et bien joyeuse, D'en avoir soing ne fut pas oublïeuse, [2415]Mais commenda faire tous les apprestz, Comme sera declairé cy aprés.
Note n°1
Dommage
Note n°2
Aller çà et là.
Note n°3
Le parchemin du manuscrit de référence semble
avoir été gratté sous « faire ennuyeux effort ». Peut-être était-ce
auparavant une leçon proche des variantes (on distingue un "s" long
quelque part avant un "ng", peut-être pour "sansg", ainsi qu'un "sp"
derrière le "nu" et une lettre qui pourrait être un "e" juste après
le "dr", sans doute pour "espandre") ?
Note n°4
Cretin convoque peut-être
également ici l'expression « mettre le feu aux estoupes » qui
signifie « exciter les esprits, allumer les dissensions, mettre de
l'huile sur le feu ».
Note n°5
Celui qui
croira et qui sera baptisé sera sauvé (Mc 16 : 16).
Note n°6
Nous corrigeons en "doctrine",
conformément aux autres manuscrits, cette erreur manifeste
du manuscrit BnF fr. 2817.
Note n°7
Tout ce passage est un souvenir de la prière
du Credo.
Non num.
BnFfr23145, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.treziesme.
BnFfr17274 eust
BnFfr4967 om.
BnFfr17274 Voir
BnFfr17274 om.
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967 faict
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, Cha514 le
Aix419 ainsy
BnFfr17274 ne
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 om.
BnFfr17274 Faict
BnFfr23145 avoir
BnFfr17274 mains
Aix419 son obstinee
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 De
BnFfr17274 Contre
Aix419 Car
BnFfr17274, Cha514 sang y espandre fort
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 le sang
espandre fort
Aix419 sang espandre à effort
Vat966 seurement
BnFfr17274 Veid
BnFfr17274
Les Allemantz
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Aix419, Cha514 font
BnFfr4967, BnFfr5299 om.
BnFfr17274 ses
BnFfr17274, Aix419, Cha514 escoutant
BnFfr23145 goust et plaisir
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 fut
depuis ;
BnFfr17274 fust depuis
BnFfr17274 oyseaulx
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299 dressouer
Vat966, Cha514 dressoir
BnFfr4967 tressouer
BnFfr4967 la
Aix419 y bien
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 toutes males ;
Aix419 toutes malles
Cha514 le
BnFfr17274 ne
BnFfr17274 om.
BnFfr17274 Sur
BnFfr23145, BnFfr5299 De
BnFfr4967 monstrant
Aix419, Cha514, BnFfr4967, BnFfr5299 bien
heurez ;
BnFfr17274 biens eurez
BnFfr23145 Qu'il ne
BnFfr17274 entre
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967 doctrine
BnFfr23145 cercitude
BnFfr23145 om.
Aix419 humain
BnFfr4967 om.
BnFfr17274 à
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 Comme ;
BnFfr17274
Comme
BnFfr4967, Vat966, Cha514 Puis comme ;
BnFfr17274
Puis
Comment
;
BnFfr23145 Puis comme
;
Aix419 Puys comme
BnFfr17274 om.
Aix419 vouldra
BnFfr23145, Aix419, Cha514 aistre
BnFfr5299 et
Aix419 fut
Non num.
BnFfr23145, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.treziesme.
BnFfr17274 eust
BnFfr4967 om.
BnFfr17274 Voir
BnFfr17274 om.
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967 faict
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, Cha514 le
Aix419 ainsy
BnFfr17274 ne
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 om.
BnFfr17274 Faict
BnFfr23145 avoir
BnFfr17274 mains
Aix419 son obstinee
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 De
BnFfr17274 Contre
Aix419 Car
BnFfr17274, Cha514 sang y espandre fort
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 le sang
espandre fort
Aix419 sang espandre à effort
Vat966 seurement
BnFfr17274 Veid
BnFfr17274
Les Allemantz
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr5299, BnFfr4967, Vat966, Aix419, Cha514 font
BnFfr4967, BnFfr5299 om.
BnFfr17274 ses
BnFfr17274, Aix419, Cha514 escoutant
BnFfr23145 goust et plaisir
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 fut
depuis ;
BnFfr17274 fust depuis
BnFfr17274 oyseaulx
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299 dressouer
Vat966, Cha514 dressoir
BnFfr4967 tressouer
BnFfr4967 la
Aix419 y bien
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 toutes males ;
Aix419 toutes malles
Cha514 le
BnFfr17274 ne
BnFfr17274 om.
BnFfr17274 Sur
BnFfr23145, BnFfr5299 De
BnFfr4967 monstrant
Aix419, Cha514, BnFfr4967, BnFfr5299 bien
heurez ;
BnFfr17274 biens eurez
BnFfr23145 Qu'il ne
BnFfr17274 entre
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, Cha514, Vat966, BnFfr5299, BnFfr4967 doctrine
BnFfr23145 cercitude
BnFfr23145 om.
Aix419 humain
BnFfr4967 om.
BnFfr17274 à
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 Comme ;
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BnFfr17274
Puis
Comment
;
BnFfr23145 Puis comme
;
Aix419 Puys comme
BnFfr17274 om.
Aix419 vouldra
BnFfr23145, Aix419, Cha514 aistre
BnFfr5299 et
Aix419 fut