Livre II - Chapitre 2
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7r
[625]§Voyons (auant laiſſer ce roy du tout) Comme la ſeur eſpouſa de ſa femme, Et comme il fiſt ung tour laſche et infame A ung Normand / dit.GaultierDivetout.
§ Chapitre. iie.
7v
8r
Pourquoy Clotaire eſpouſa Ragonde ſeur de ſa femme Ingonde. TRoys femmes eut Clotaire /.Lune Ingonde [630]En pꝛopꝛe nom /.La ſeconde Ragonde, Lautre Conſone /. Oyez quil pꝛopoſa Pour quoy la ſeur de ſa femme eſpouſa. Ingonde, ung iour, deuers luy arriuee, Tenant maniere et parolle pꝛiuee, [635]Le ſupplia quil voulſiſt marier Sa ſeur Ragonde / et faire apparier Au plus puiſſant / plus noble / et plus riche homme De ſon royaulme /. Ouyz ces motz , ne chomme. Ragonde quiert /. et pour femme la pꝛend. [640]En quoy vers Dieu et le monde meſpꝛend, Quant ſon eſtat royal tant ſcandaliſe Sur loꝛdonnance et loy de ſaincte Egliſe /. Vela que ceſt /. Pluſieurs compte / ne font Se leur honneur diminue et ſe fond . [645]§Luy retourne deuers ladicte Ingonde, Va racompter de ſa femme ſeconde, Et dit /.Mamye /. il ne fault teſbahir De ce quay fait /. Te voulant obeyꝛ, En maintes partz ay ie tourne ma veue, [650]Affin de veoir la tienne ſeur pourueue Bien a ſon gꝛe / et ſelon ton deſir. Mais ie nay ſceu duc ny conte choyſir, A beaucoup pꝛes, mappꝛouchant en nobleſſe,8v
De la ſainctete de Ragonde femme du roy Clotaire laiſſee Honneurs et biens /. Par ainſi, ie ne bleſſe [655]Le renom delle /. Et non fais ie le tien, Quant pꝛiſe lay a femme /. Ainſi le tien , Et ſi tu fais de ce cas bonne enqueſte, Bien trouueras quen ſuyuant ta requeſte, Ie lay pourueue auecq le plus puiſſant [660]De mon royaulme /. Oꝛ cela congnoiſſant, Se en fut troublee / et eut triſteſſe de ame, Non ſans raiſon /. Mais ceſte bonne dame Paciemment le poꝛta /. ſans monſtrer Semblant du dueil / dont pourroit femme oultrer. [665]De fier deſpit /. en voyant quon la laiſſe Contre la loy dhonneur et gentilleſſe, Ceſte Ragonde /.Apꝛes le cas, eſleut La bonne part / en ce quelle voulut Plus ſe aſſeruir a Dieu amer / et craindꝛe, [670]Que a homme nul ſe lier et abſtraindꝛe. Et, au moyen de ſes feaulx amys, Tantoſt luy fut de Clotaire permys Eſtre, (ſelon ſa voulente, foꝛmee ) Religieuſe / en maiſon reffoꝛmee /. [675]La, ſi treſbien et ſainctement veſquit, Que apꝛes ſa vie / au bon bꝛuict quelle acquit, On la denomme et pꝛeſche, par les pꝛoſnes, De gꝛand merite / entre ſainctes matrones.9r
La hayne du roy Clotaire par faulx rapportz contre Gaultier de Divetout /. §Pour loꝛs / encourt ung pꝛeudhomme y auoit, [680]De bonne ſoꝛte / et qui foꝛt bien viuoit, Homme tout plain de pꝛofonde ſcience, De bon conſeil et necte conſcience. Ceſtoit GaultierDyvetout /. que ay nomme Icy deſſus, homme bien renomme. [685]Le roy lamoit /.Car bien ſcauoit conduyꝛe Ung gꝛos affaire / et a poꝛt le reduyꝛe Dentier effect /. Il eut ſi bon credit Que apꝛes ſon mot, ny auoit autre edit Receu a gꝛe /. Mais ſoudain / dame enuie, [690]Qui ne peult veoir le bon heur de ame en vie, Encontre luy dꝛeſſa tant denuieux, Que a tout compter, en ieunes et en vieulx, Tel nombꝛe y eut de ceſte faulſe race Que, par rappoꝛtz, le mirent hoꝛs de gꝛace. [695]Et ſi treſfoꝛt leut en hayne / le roy Que ung iour, iura le mectre en deſarroy, Ou ſont mys ceulx quon accuſe de crime. §Ceſt gꝛand pitie / quant faulx rappoꝛt impꝛime Dedans le cueur dun pꝛince / telz exces, [700]Dont ſans figure et foꝛme de pꝛoces, Par moꝛt cruelle eſt la paine impartie A laccuſe, / ſans eſcoutter partie /. Comme on euſt fait de ceſtuy innoſcent9v
Remonſtrance denuie par laucteuʀ. Sil ne ſe fuſt bien toſt rendu abſent ? [705]§O faulſe enuie /. Eſt-ce la fois pꝛemiere Que as fait de maulx ſourdꝛe feu et fumiere ? Non /. En Geneſe / exemple y en a bel : Par toy /Cayn occiſt ſon frere Abel. Par toy Ioſeph fut vendu en Egipte. [710]Par toy receut Abſalon mauluais giſte. Par toy Saul perdit ſens et raiſon. Amaſa fis occire en trahiſon. Par toy le filz de la uierge marie Pendit en croix /.Et, par toy, mal varie [715]La mauuaiſtie des enuieux en court. Quant verrons nous, a pꝛendꝛe ung terme court, Enuie a fin ?/ Quant nous pourrons congnoiſtre Religieux nauoir murmure en cloiſtre. Quant on verra loyaulte aux monniers, [720]Quant vzuriers ſeront gꝛandz aulmonniers, Quant les chartiers nauront fierte ſi haulte Et ne vouldꝛont iurer / que par ſans faulte, Quant aduocatz ſeruiront poures gentz Plus par pitie / que riches pour argentz , [725]Quant on verra cloꝛre et fermer la bonde Des detracteurs / dont tant de mal habonde. Il ſera doncq bien tard quant ce ſera. Ce ſera loꝛs que deſir ceſſera10r
Lexil de Gaultier de divetout /. Toucher les cueurs / pour amaſſer finance, [730]Ou aurons potz de terre a ſi fine ance, Que pour tumber ne ſeront ia caſſez. Ceſt trop reſue / Nous nen parlons que aſſez, Mais a pꝛopos /. Ne penſons point que enuie, Tant que le monde aura ſon cours / deſuie [735]Ou pꝛeigne fin /.Enuie, a ung mot rond, Ia ne mourra /. Mais enuieux mourront / §Oꝛ repꝛenons /.Gaultier / affin que on voye Quel chemin tient /. et quel vent le conuoye, Le bon ſeigneur, voyant le mal talent [740]Du roy ſon maiſtre /.Ennuyeux et dolant, Se departit / eſperant que foꝛtune Luy fuſt a temps / plus doulce et oppoꝛtune. Et, deſirant ſeruir dieu et lamer, Seſuertua paſſer oultre la mer. [745]Loꝛs, charite / qui noble cueurs excite Aux armes pꝛendꝛe encontre lexcercite Des maulditz tvrcz, a ung oſt le ioignit De bons creſtiens / ou il ne ſe faignit Bien batailler / et donner maint alarme, [750]Car il eſtoit ung bien gaillard gendarme. La fut dix ans, en couraige et vouloir Delibere de ce faire valloir, En trauaillant, pour la foy catholicque,10v
Gaultier de divetout a Romme compte ſon cas au pape. Contre lerreur faulſe et diabolicque [755]Des meſcreans /. Exploictz de gꝛandz effectz Y exerca /. dont ſes geſtes et faictz Font bonne foy / que armes victoꝛieuſes Luy donnent loz de palmes gloꝛieuſes. §Apꝛes dix ans / diſpoſa du retour, [760]Et voulut bien, a Romme, faire ung tour, Pour racompter ſa raiſon au sainct pere Du deſhonneur / faulx blaſme et vitupere Quon luy auoit laſchement impoſe Deuant le roy /. Cela pꝛeſſuppoſe, [765]Et le rappoꝛt ia fait de ſa pꝛoueſſe, Bonte / vertu / et gꝛande hardieſſe, Le pape eſtant pour loꝛs / luy fit recueil De foꝛt honneſte et gꝛacieux accueil. Et, pour la ſienne extreme diligence, [770]Obtint pardon et planiere indulgence De peine et coulpe. Auſſi, luy donna bꝛief Ou contenu eſtoit ce toꝛt et gꝛief Si exceſſif / faiſant au roy pꝛiere Quen ſa faueur miſt ceſte hayne arriere, [775]Et voulſiſt / quant aux accuſations, Louyꝛ en ſes iuſtifications. §Le bon pꝛeudhomme, eſiouy / et tout aiſe, Pꝛenant congie / les piedz du pape baiſe,11r
Gaultier de divetout occis par le roy Clotaire en legliſe. Extimant toſt, (le cas bien entendu) [780] Rentrer au ſien pꝛemier eſtat et deu. Et pour la haſte / empꝛiſt gꝛandes iournees, Ainſi que font perſonnes adiournees, Doubtans faillir au iour a eulx donne. Oꝛ luy auoit le sainct pere oꝛdonne [785]Ne pꝛeſenter, (pour rien) au roy, ſa lettre, Sil le ſcauoit en chambꝛe ou en ſalle eſtre, Mais en legliſe /. et quil fuſt aduerty Ce faire / au iour du benoiſt vendꝛedy. §Ainſi fut fait /. Mais myeulx euſt le poure homme [790] Gaigne auoir vze ſes iours a Romme, Car auſſi toſt que le roy lapperceut, Freſche rancune en vieil couroux conceut. Si leut la lettre /.Et, apꝛes lauoir veue, Par cruaulte de fureur impourueue, [795]Tira leſpee au plus pꝛouchain de luy Et la fourra dꝛoit au cueur dicelluy Poure Gaultier /. Ainſi fut ſeparee Lame du coꝛps /. Deuant dieu ſoit paree De laureole oꝛdonnee au partir [800]A ung chaſcun catholicque martir, Puys quen ce monde ainſi fut aſſeruie, A dieu ſeruir / elle la deſſeruie. §De ceſte choſe, eut ennuyeux deſpit /11v
Le pape indigne contre Clotaire pour la mort de Gaultier de dIuetout. Quant il le ſceut / celluy pape Agapit, [805]Et a bon dꝛoit /. Car ſi, pour ſa pꝛiere, Riens nen faiſoit /. Raiſon bien dꝛoicturiere Ladmonneſtoit /. et luy pouoit cauſer Craincte en ſon cueur / et matiere / que oſer Ne deuſt vouloir / par telle angoiſſe amere, [810]Meurdꝛir lenfant / au ventre de ſa mere. Ceſt en legliſe /. et ſi a ſauluete Par ce / ne fut / au moins que euſt fauf fauf eſte, Conſiderant ceſte iournee heureuſe Ou Ieſuſcriſt ſouffrit moꝛt douloureuſe. [815]§Plus dur que pierre eſt cueur qui namolit , A ce ſainct iour /. et ſoubz pied nabolit Tout mal talent / diniure et impꝛopere. Le doulx saulueur(en croix) pꝛia ſon pere, Que du merite aux pecheurs / part donnaſt [820]De ſa moꝛt digne / et quil leur pardonnaſt. Meilleur eſcu ne pouons, pour deffenſes Au monde auoir / ſe voulons noz offenſes Maulx et pechez / eſtre de dieu remys, Que pardonner a tous noz ennemys. [825]Le pape ayant au cueur ce cas enoꝛme, Et non content que ainſi la choſe doꝛme, Manda au roy ample reſcription, Ladmonneſtant auoir contriction,12r
La terre de Divetout redigee en royaulme par le roy Clotaire. Et ſatiſfaire enuers Dieu / et le monde [830] Du vilain crime / et homicide immunde ; Ou autrement / les clefz ſur luy tendꝛoit, Et le pouoir de ſainct pierre extendꝛoit, Laiguillonnant des pongnantes moꝛſeures Et coups moꝛtelz daggꝛauantes cenſures. [835]§Tantoſt apꝛes auoir veu le reſcript / Tranſmys de Romme / eut moult le cueur contrict, Et penſa bien / eſtre cenſures telles Plus a doubter / que autres playes moꝛtelles /. Faicte du cas gꝛiefue comparaiſon, [840]Se offrit renger a iuſtice et raiſon Car il, ayant en gꝛande reuerence Le pere ſainct /. loꝛs, pꝛiſt gentz dapparence, Pꝛacticiens / et ſubtilz aduocatz, Pour diſcuter / comme pourroit au cas [845] Bien ſatiſfaire /. Oꝛ fut dit, par les ſaiges, Que tous les hoirs du deffunct / et les aages Deulx /. leurs enfans ou autres ſucceſſeurs Venans apꝛes / paiſibles poſſeſſeurs De ceſte terre / et toute lextendue, [850]Ne ſeroit choſe a iamais pꝛetendue De par les roys de frāce /Mais auroit Liberte pure /. et touſiours demourroit Pour affranchie / en tous reliefz de hommaiges .12v
Des franchiſes de la terre de Divetout. Et iceulx hoirs , de couſtz / miſes / dommaiges, [855]Subuencions / et tout autre debuoir Que peuent vaſſaulx a leurs ſeigneurs debuoir, Sans nullement eſtre ditz redeuables, Seroient exemptz / quictes / et non ſoluables. Et dauantaige / auroient par pur octroy, [860]Loy de poꝛter nom et tiltre de roy. Chartres des loꝛs / leur en furent baillees En laz de ſoye / et cire verd ſeellees /. De noſtre temps, meſmes , dire ay ie ouy Que le ſeigneur dyvetout a iouy [865]Paiſiblement du nom et royal tiltre. Et, pour teſmoing / Ie pꝛendz certain chapitre, Auquel ay veu ce cas mys et aſſis, En lan de gꝛace /. ou cinq centz trente ſix De ans ſont nombꝛez /. Ceſt aſſez longue datte [870] Pour alleguer iouyſſance audit acte /. Et quil ſoit vray /. On dit, de ce, iouyꝛ Ceulx de la terre /. et du nom ſeſiouyꝛ.Afficher les surlignagesMasquer les surlignagesAfficher les appels de collationsMasquer les appels de collationsAfficher les appels de notesMasquer les appels de notes
[625]§Voyons, avant laisser ce+se [BnFfr23146] roy du tout, Comme la seur espousa de sa femme, + 2 [BnFfr4965] Et comme il fist ung tour lasche et infame À ung Normand, ditGaultierGautier d’Yvetot ( — )d’Ivetout.
§ Chapitre iie+om. [BnFfr4965, BnFfr23146]Chappitre iime [Cha515]
Pourquoy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
espousa RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde seur de sa femme IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs Troys femmes eut ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
:l’une IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs [630]En propre nom,la seconde RagondeAmbiguïtéAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegondeou bienRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde1, L’autre +
. Oyez qu’il proposa Pour quoy la seur de sa femme espousa. IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs, ung jour, devers luy arrivee, Tenant maniere et parolle privee, [635]Le supplia qu’il voulsist marïer Sa seur RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde, et faire apparïer Au+À [Aix419] plus puissant, plus noble et plus riche homme De son royaulme.Ouyz ces motz+Ces motz ouyz [BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515] ; Ces motz ouys [BnFfr23146], ne chomme. RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde quiert, et pour femme la prend. [640]En quoy vers DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et le monde mesprend, Quant son estat royal tant scandalise Sur l’ordonnance +
Reine des Francs, Va racompter de sa femme seconde, Et dit :« Ma mye, il ne fault t’esbahir De ce qu’ay fait. Te voulant obeyr, En maintes+maincte [BnFfr23146] partz ay je tourné ma veue, [650]Affin de veoir la tienne seur pourveue Bien à son gré et selon ton desir. Mais je n’ay sceu duc ny conte choysir, À beaucoup près, m’approuchant en noblesse,
De la saincteté de RagondeRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde femme du roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
laissee Honneurs et biens. Par ainsi, je ne blesse [655]Le renom d’elle, et non fais je le tien, Quant prise l’ay à femme. Ainsi le tien+tieng [BnFfr17274], Et si tu fais de ce cas bonne enqueste, Bien trouveras qu’en+que [BnFfr4965] suyvant ta requeste, Je l’ay pourveue avecq le plus puissant [660]De mon royaulme. » Or cela congnoissant, Se en fut troublee et eut tristesse de ame, Non sans raison. Mais ceste bonne dame Pacïemment le porta, sans monstrer Semblant du+de [BnFfr23146] dueil dont pourroit femme oultrer. [665]De fier despit, en voyant qu’on la laisse Contre la loy d’honneur et gentillesse, Ceste RagondeRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde,aprés le cas, esleut La bonne part, en ce qu’elle voulut Plus se asservir à DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme amer et craindre, [670]Que à homme nul se lïer et abstraindre. Et, au moyen de ses+ces [BnFfr23146] feaulx amys, Tantost luy fut de ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
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permys Estre, selon sa voulenté, formee+fermee [Aix419] Religïeuse en maison refformee. [675]Là, si trés bien et sainctement vesquit, Que aprés sa vie,au bon bruict qu’elle acquit, On la denomme et presche, par les prosnes2, De grand merite, entre sainctes matrones.
La hayne du roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
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par faulx rapportz contre GaultierGautier d’Yvetot ( — ) [] d’Ivetout §Pour lors, en court ung preud’homme y avoit, [680]De bonne sorte,et qui fort bien vivoit, Homme tout plain de profonde scïence, De bon conseil et necte conscïence. C’estoit GaultierGautier d’Yvetot ( — )d’Yvetout, que ay nommé Icy dessus, homme bien renommé. [685]Le roy l’amoit,car bien sçavoit conduyre Ung gros affaire, et à port le reduyre D’entier effect. Il eut si bon credit Que aprés son mot, n’y avoit autre edit Receu à gré. Mais soudain dame EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose, [690]Qui ne peult veoir le bonheur de ame en vie, Encontre luy dressa tant d’envïeux, Que à tout compter, en jeunes et en vieulx, Tel nombre y eut de ceste faulse race Que, par rapportz, le mirent hors de grace. [695]Et si trés fort l’eut en hayne le roy Que ung jour, jura le mectre en+au [Aix419, BnFfr17274, Cha515] desarroy, Où sont mys ceulx+sus [Aix419] qu’on accuse de crime. §C’est grand pitié quant faulx rapport imprime Dedans le cueur d’un princetelz+tel [BnFfr23146] excés, [700]Dont sans figure et forme de procés, Par mort cruelle est la paine impartie À l’accusé,+l’accuser [Aix419] ; l’acuser [BnFfr23146] sans escoutter partie ! Comme on eust fait de cestuy innoscent
Remonstrance d’envie par l’aucteur S’il ne se fust bientost rendu absent ? [705]§O faulse EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose !Est-ce+esse [BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515] la fois+foy [BnFfr23146] premiere Que as fait de maulx sourdre feu et fumiere ? Non. En Genese exemple y en a bel : Par toyCaynCaïn Personnage biblique occist son frere AbelAbel Personnage de la Genèse3, Par toy JosephJoseph Fils de Jacob ; prophète de la Bible et du Coran fut vendu en Egipte4, [710]Par toy receut AbsalonAbsalon Personnage de la Bible, troisième fils de David maulvais giste5, Par toy Saül+Sabel [Aix419]Saül Premier roi des Israélites en Terre d'Israël perdit sens+scens [BnFfr17274]sans [BnFfr23146] et raison6, AmasaAmasa Personnage bibliquefis +
L’exil de GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d’Ivetout Toucher+Trancher [BnFfr23146] les cueurs pour amasser finance, [730]Ou +que [BnFfr23146, Cha515] ; que [Aix419]aurons+auront [BnFfr17274, BnFfr23146] potz de terre à si+assés [BnFfr17274] fine ance, Que pour tumber ne seront ja+ja [BnFfr4964] casséz. C’est trop resvé ! Nous n’en parlons que assez, Mais à propos. Ne pensons point que EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose, Tant que le monde aura son cours,desvie [735]Ou preigne fin.EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose, à ung mot rond, Ja ne mourra. Mais envïeux mourront. §Or reprenons.GaultierGautier d’Yvetot ( — ), affin que on voye Quel chemin tient et quel vent le convoye, Le bon seigneur, voyant le mal talent [740]Du roy son maistre,ennuyeux et dolant, Se departit, esperant que fortune Luy fust à temps+tant [BnFfr17274, BnFfr23146] plus doulce et opportune. Et, desirant servir DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et l’amer, S’esvertua passer oultre la mer. [745]Lors, charité, qui noble+nobles [BnFfr17274, Cha515]cueurs+cueur [BnFfr23146] excite Aux armes prendre encontre l’excercite Des maulditz+mauldict [BnFfr17274]Turcz, à ung ost le joignit De bons+om. [BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146]crestiens, où il ne se faignit Bien+De [BnFfr4965] batailler et donner maint alarme, [750]Car il estoit ung bien gaillard gendarme. Là fut dix ans, en couraige et vouloir+
GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d’Ivetout à Romme compte son cas au pape Contre l’erreur faulse et dïabolicque [755]Des mescreans. Exploictz de grandz effectz+grand effaict [BnFfr23146] Y exerça, dont ses+ces [BnFfr23146] gestes et faictz Font bonne foy que armes victorïeuses Luy donnent loz de palmes glorïeuses. §Aprés dix ansdisposa du retour, [760]Et voulut bien, à Romme, faire ung tour, Pour racompter sa raison au Sainct Pere Du deshonneur, faulx blasme et vitupere Qu’on luy avoit laschement imposé Devant le roy. Cela pressupposé, [765]Et le rapport ja+desja
GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d’Ivetout occis par le roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
en l’eglise Extimant tost, le cas bien entendu, [780]Rentrer au sien premier estat et+et [BnFfr4964] deu. Et pour la hasteemprist grandes journees, Ainsi que font personnes adjournees, Doubtans faillir au jour à eulx donné. Or luy avoit le Sainct Pere ordonné [785]Ne presenter, pour rien, au roy, sa lettre, S’il le sçavoit en chambre ou en salle estre, Mais en l’eglise, et qu’il fust adverty Ce faire au jour du benoist vendredy. §Ainsi fut fait. Mais myeulx eust le povre homme [790]Gaigné avoir uzé+user [BnFfr23146] ses jours à Romme, Car aussitost que le roy l’apperceut, Fresche rancune en vieil couroux conceut. Si leut la lettre et, aprés l’avoir veue, Par cruaulté de fureur impourveue, [795]Tira l’espee au plus prouchain de luy Et la fourra droit au cueur d’icelluy+de celluy [BnFfr23146] Povre GaultierGautier d’Yvetot ( — ). Ainsi fut separee L’ame du +du [BnFfr17274]corps. Devant DieuDieu Concept de Dieu dans le christianismesoit paree De l’aureole ordonnee au partir [800]À ung chascun catholicque martir, Puysqu’en ce+se [BnFfr23146] monde ainsi fut asservie, À DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme servir elle l’a desservie. §De ceste chose, eut ennuyeux despit,
Le pape indigné contre ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
pour la mort de GaultierGautier d’Yvetot ( — ) [] d’Ivetout Quant il le sceut, celluy pape AgapitAgapet Ier ( — ?) Pape de l’Église catholique romaine, [805]Et à bon droit. Car si, pour+par [BnFfr4965] sa prïere, Riens+Rien [BnFfr23146] n’en faisoit, Raison bien droicturiere L’admonnestoit, et luy pouoit causer Craincte en son cueur et matiere que oser Ne deust vouloir, par telle angoisse amere, [810]Meurdrir l’enfant au ventre de sa mere. C’est en l’eglise, et si a saulveté Par ce, ne fut au moins+moinds [BnFfr17274] que eust [sauf]8fauf+sauf [Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515] esté, Considerant ceste journee heureuse Où Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens souffrit mort douloureuse.9 [815]§Plus dur que pierre est cueur qui n’amolit+n’a mollit [BnFfr4965], À ce sainct jour+jour sainct [BnFfr17274], et soubz pied n’abolit Tout mal talent d’injure et impropere10. Le doulx SaulveurJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiensen croixpria+cria [BnFfr23146] son PereDieu Concept de Dieu dans le christianisme, Que du merite aux pecheurspart donnast [820]De sa mort digne+deuue [BnFfr23146], et qu’il leur pardonnast. Meilleur escu ne pouons, pour deffenses Au monde avoir, se voulons noz offenses Maulx et pechéz estre de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme remys, Que pardonner à tous noz ennemys11. [825]Le pape ayant au+à [BnFfr4964, BnFfr4965, Cha515] cueur ce cas enorme, Et non content que ainsi la chose dorme, Manda au roy ample rescriptïon, L’admonnestant avoir contrictïon,
La terre de d’Ivetout redigee en royaulme par le roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
Et satisfaire envers DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et le monde [830]Du+De [BnFfr23146] vilain crime et homicide immunde ; Ou autrement les clefz sur luy tendroit, Et le pouoir+pouuer pouair [BnFfr23146] de sainct PierrePierre, saint (Ier siècle avant J.C. — entre 64 et 68) Apôtre du Christ et premier pape de l'Église catholique extendroit, L’aiguillonnant des+de [BnFfr17274] pongnantes morseures Et coups mortelz d’aggravantes censures. [835]§Tantost aprés avoir veu le rescript Transmys de Romme, eut moult le cueur contrict, Et pensa bien+bien pensa [Aix419, BnFfr17274, Cha515]penssa [BnFfr23146] estre censures telles Plus à doubter que autres playes mortelles. Faicte du cas griefve comparaison12, [840]Se offrit renger à justice et raison Car il, ayant+
Des franchises de la terre de d’Ivetout Et iceulx hoirs+hors [Cha515], de coustz+coupz [BnFfr23148], mises, dommaiges, [855]Subvencïons et tout autre debvoir Que peuent vassaulx à leurs seigneurs+peult vassal à son seigneur [BnFfr4965] debvoir,+ Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir [BnFfr23146] Sans nullement estre ditz+dictz estre [BnFfr17274] redevables, Seroient exemptz+francz [BnFfr4965], quictes et non solvables. Et davantaige auroient par pur+peur [BnFfr23146] octroy, [860]Loy de porter nomet tiltre de+de tiltre et de [BnFfr23146] roy. Chartres dès lorsleur+leurs [BnFfr23146] en furent baillees En laz de soye et cire verd seellees. De nostre temps, mesmes+mesme [BnFfr17274, BnFfr23146], dire ay je ouy Que le seigneur d’YvetoutGautier d’Yvetot ( — ) a jouy [865]Paisiblement du nom et royal tiltre. Et, pour tesmoing,je+j’en [BnFfr17274] prendz certain chapitre, Auquel ay veu ce+se [BnFfr23146] cas mys et assis, En l’an de graceoù+
Note n°1
Cretin superpose en Ragonde
deux personnages historiques : Arégonde, soeur d’Ingonde, qui fut la
troisième épouse de Clotaire, ainsi que Radegonde, quatrième épouse
du roi, qui se fit religieuse à Poitiers.
Note n°2
Grille
séparant le choeur de la nef.
Note n°3
Genèse 4.
Note n°4
Genèse 37.
Note n°5
Deuxième Livre de Samuel.
Note n°6
Premier Livre de Samuel.
Note n°7
Deuxième Livre de
Samuel.
Note n°8
Les autres manuscrits donnent bien la
leçon "sauf".
Note n°9
Cela s'est passé dans une église, et s'il y a un
motif de salut dans cette affaire, c'est seulement parce que cela
s'est produit le jour du sacrifice du Christ.
Note n°10
Déshonneur.
Note n°11
Reformulation
de la prière du Notre-Père : Pardonne-nous nos offenses, comme nous
pardonnons aussi à ceux qui nous ont offensés.
Note n°12
Construction en ablatif absolu,
fréquente chez Cretin, caractéristique de la prose
latine.
BnFfr23146 se
Non num.
BnFfr4965
2
Non num.
BnFfr4965, BnFfr23146 om.
Cha515 Chappitre iime
BnFfr4965 con
Aix419 À
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515 Ces
motz ouyz ; BnFfr23146 Ces motz ouys
BnFfr4964 de
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 Voy là
BnFfr23146 comment
BnFfr23146 finit
BnFfr23146 maincte
BnFfr17274 tieng
BnFfr4965 que
BnFfr23146 de
BnFfr23146 ces
Aix419 fermee
Aix419, BnFfr17274, Cha515 au
Aix419 sus
BnFfr23146 tel
Aix419 l’accuser ; BnFfr23146 l’acuser
BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 esse
BnFfr23146 foy
Aix419 Sabel
BnFfr4965 ocup
BnFfr17274, BnFfr23146 au
BnFfr23146 grant
BnFfr17274 vauldront
BnFfr23146 pour
BnFfr23146 argent
BnFfr23146 Trancher
BnFfr23146, Cha515 que ; Aix419
que
BnFfr17274, BnFfr23146 auront
BnFfr17274 assés
BnFfr4964 ja
BnFfr17274, BnFfr23146 tant
BnFfr17274, Cha515 nobles
BnFfr23146 cueur
BnFfr17274 mauldict
BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146 om.
BnFfr4965 De
BnFfr23146 valeur valoir
Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 se
BnFfr23146 grand effaict
BnFfr23146 ces
BnFfr17274 desjay
BnFfr17274 om.
BnFfr23146 faict
BnFfr23146 se
BnFfr4964 et
BnFfr23146 user
BnFfr23146 de celluy
BnFfr17274 du
BnFfr23146 se
BnFfr4965 par
BnFfr23146 Rien
BnFfr17274 moinds
Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 sauf
BnFfr4965 n’a mollit
BnFfr17274 jour sainct
BnFfr23146 cria
BnFfr23146 deuue
BnFfr4964, BnFfr4965, Cha515 à
BnFfr23146 De
BnFfr23146 pouuer pouair
BnFfr17274 de
BnFfr4965 du
BnFfr4965 à toujours seroit
BnFfr4965 à franchir
et om.
BnFfr17274 relief
BnFfr23146 hommage
Cha515 hors
BnFfr23148 coupz
BnFfr23146
Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir
BnFfr4965 peult vassal à son seigneur
BnFfr17274 dictz estre
BnFfr4965 francz
BnFfr23146 peur
BnFfr23146 de tiltre et de
BnFfr23146 leurs
BnFfr17274, BnFfr23146 mesme
BnFfr17274 j’en
BnFfr23146 se
BnFfr17274 et
7r
[625]§Voyons (auant laiſſer ce roy du tout) Comme la ſeur eſpouſa de ſa femme, Et comme il fiſt ung tour laſche et infame A ung Normand / dit.GaultierDivetout.
§ Chapitre. iie.
7v
8r
Pourquoy Clotaire eſpouſa Ragonde ſeur de ſa femme Ingonde. TRoys femmes eut Clotaire /.Lune Ingonde [630]En pꝛopꝛe nom /.La ſeconde Ragonde, Lautre Conſone /. Oyez quil pꝛopoſa Pour quoy la ſeur de ſa femme eſpouſa. Ingonde, ung iour, deuers luy arriuee, Tenant maniere et parolle pꝛiuee, [635]Le ſupplia quil voulſiſt marier Sa ſeur Ragonde / et faire apparier Au plus puiſſant / plus noble / et plus riche homme De ſon royaulme /. Ouyz ces motz , ne chomme. Ragonde quiert /. et pour femme la pꝛend. [640]En quoy vers Dieu et le monde meſpꝛend, Quant ſon eſtat royal tant ſcandaliſe Sur loꝛdonnance et loy de ſaincte Egliſe /. Vela que ceſt /. Pluſieurs compte / ne font Se leur honneur diminue et ſe fond . [645]§Luy retourne deuers ladicte Ingonde, Va racompter de ſa femme ſeconde, Et dit /.Mamye /. il ne fault teſbahir De ce quay fait /. Te voulant obeyꝛ, En maintes partz ay ie tourne ma veue, [650]Affin de veoir la tienne ſeur pourueue Bien a ſon gꝛe / et ſelon ton deſir. Mais ie nay ſceu duc ny conte choyſir, A beaucoup pꝛes, mappꝛouchant en nobleſſe,8v
De la ſainctete de Ragonde femme du roy Clotaire laiſſee Honneurs et biens /. Par ainſi, ie ne bleſſe [655]Le renom delle /. Et non fais ie le tien, Quant pꝛiſe lay a femme /. Ainſi le tien , Et ſi tu fais de ce cas bonne enqueſte, Bien trouueras quen ſuyuant ta requeſte, Ie lay pourueue auecq le plus puiſſant [660]De mon royaulme /. Oꝛ cela congnoiſſant, Se en fut troublee / et eut triſteſſe de ame, Non ſans raiſon /. Mais ceſte bonne dame Paciemment le poꝛta /. ſans monſtrer Semblant du dueil / dont pourroit femme oultrer. [665]De fier deſpit /. en voyant quon la laiſſe Contre la loy dhonneur et gentilleſſe, Ceſte Ragonde /.Apꝛes le cas, eſleut La bonne part / en ce quelle voulut Plus ſe aſſeruir a Dieu amer / et craindꝛe, [670]Que a homme nul ſe lier et abſtraindꝛe. Et, au moyen de ſes feaulx amys, Tantoſt luy fut de Clotaire permys Eſtre, (ſelon ſa voulente, foꝛmee ) Religieuſe / en maiſon reffoꝛmee /. [675]La, ſi treſbien et ſainctement veſquit, Que apꝛes ſa vie / au bon bꝛuict quelle acquit, On la denomme et pꝛeſche, par les pꝛoſnes, De gꝛand merite / entre ſainctes matrones.9r
La hayne du roy Clotaire par faulx rapportz contre Gaultier de Divetout /. §Pour loꝛs / encourt ung pꝛeudhomme y auoit, [680]De bonne ſoꝛte / et qui foꝛt bien viuoit, Homme tout plain de pꝛofonde ſcience, De bon conſeil et necte conſcience. Ceſtoit GaultierDyvetout /. que ay nomme Icy deſſus, homme bien renomme. [685]Le roy lamoit /.Car bien ſcauoit conduyꝛe Ung gꝛos affaire / et a poꝛt le reduyꝛe Dentier effect /. Il eut ſi bon credit Que apꝛes ſon mot, ny auoit autre edit Receu a gꝛe /. Mais ſoudain / dame enuie, [690]Qui ne peult veoir le bon heur de ame en vie, Encontre luy dꝛeſſa tant denuieux, Que a tout compter, en ieunes et en vieulx, Tel nombꝛe y eut de ceſte faulſe race Que, par rappoꝛtz, le mirent hoꝛs de gꝛace. [695]Et ſi treſfoꝛt leut en hayne / le roy Que ung iour, iura le mectre en deſarroy, Ou ſont mys ceulx quon accuſe de crime. §Ceſt gꝛand pitie / quant faulx rappoꝛt impꝛime Dedans le cueur dun pꝛince / telz exces, [700]Dont ſans figure et foꝛme de pꝛoces, Par moꝛt cruelle eſt la paine impartie A laccuſe, / ſans eſcoutter partie /. Comme on euſt fait de ceſtuy innoſcent9v
Remonſtrance denuie par laucteuʀ. Sil ne ſe fuſt bien toſt rendu abſent ? [705]§O faulſe enuie /. Eſt-ce la fois pꝛemiere Que as fait de maulx ſourdꝛe feu et fumiere ? Non /. En Geneſe / exemple y en a bel : Par toy /Cayn occiſt ſon frere Abel. Par toy Ioſeph fut vendu en Egipte. [710]Par toy receut Abſalon mauluais giſte. Par toy Saul perdit ſens et raiſon. Amaſa fis occire en trahiſon. Par toy le filz de la uierge marie Pendit en croix /.Et, par toy, mal varie [715]La mauuaiſtie des enuieux en court. Quant verrons nous, a pꝛendꝛe ung terme court, Enuie a fin ?/ Quant nous pourrons congnoiſtre Religieux nauoir murmure en cloiſtre. Quant on verra loyaulte aux monniers, [720]Quant vzuriers ſeront gꝛandz aulmonniers, Quant les chartiers nauront fierte ſi haulte Et ne vouldꝛont iurer / que par ſans faulte, Quant aduocatz ſeruiront poures gentz Plus par pitie / que riches pour argentz , [725]Quant on verra cloꝛre et fermer la bonde Des detracteurs / dont tant de mal habonde. Il ſera doncq bien tard quant ce ſera. Ce ſera loꝛs que deſir ceſſera10r
Lexil de Gaultier de divetout /. Toucher les cueurs / pour amaſſer finance, [730]Ou aurons potz de terre a ſi fine ance, Que pour tumber ne ſeront ia caſſez. Ceſt trop reſue / Nous nen parlons que aſſez, Mais a pꝛopos /. Ne penſons point que enuie, Tant que le monde aura ſon cours / deſuie [735]Ou pꝛeigne fin /.Enuie, a ung mot rond, Ia ne mourra /. Mais enuieux mourront / §Oꝛ repꝛenons /.Gaultier / affin que on voye Quel chemin tient /. et quel vent le conuoye, Le bon ſeigneur, voyant le mal talent [740]Du roy ſon maiſtre /.Ennuyeux et dolant, Se departit / eſperant que foꝛtune Luy fuſt a temps / plus doulce et oppoꝛtune. Et, deſirant ſeruir dieu et lamer, Seſuertua paſſer oultre la mer. [745]Loꝛs, charite / qui noble cueurs excite Aux armes pꝛendꝛe encontre lexcercite Des maulditz tvrcz, a ung oſt le ioignit De bons creſtiens / ou il ne ſe faignit Bien batailler / et donner maint alarme, [750]Car il eſtoit ung bien gaillard gendarme. La fut dix ans, en couraige et vouloir Delibere de ce faire valloir, En trauaillant, pour la foy catholicque,10v
Gaultier de divetout a Romme compte ſon cas au pape. Contre lerreur faulſe et diabolicque [755]Des meſcreans /. Exploictz de gꝛandz effectz Y exerca /. dont ſes geſtes et faictz Font bonne foy / que armes victoꝛieuſes Luy donnent loz de palmes gloꝛieuſes. §Apꝛes dix ans / diſpoſa du retour, [760]Et voulut bien, a Romme, faire ung tour, Pour racompter ſa raiſon au sainct pere Du deſhonneur / faulx blaſme et vitupere Quon luy auoit laſchement impoſe Deuant le roy /. Cela pꝛeſſuppoſe, [765]Et le rappoꝛt ia fait de ſa pꝛoueſſe, Bonte / vertu / et gꝛande hardieſſe, Le pape eſtant pour loꝛs / luy fit recueil De foꝛt honneſte et gꝛacieux accueil. Et, pour la ſienne extreme diligence, [770]Obtint pardon et planiere indulgence De peine et coulpe. Auſſi, luy donna bꝛief Ou contenu eſtoit ce toꝛt et gꝛief Si exceſſif / faiſant au roy pꝛiere Quen ſa faueur miſt ceſte hayne arriere, [775]Et voulſiſt / quant aux accuſations, Louyꝛ en ſes iuſtifications. §Le bon pꝛeudhomme, eſiouy / et tout aiſe, Pꝛenant congie / les piedz du pape baiſe,11r
Gaultier de divetout occis par le roy Clotaire en legliſe. Extimant toſt, (le cas bien entendu) [780] Rentrer au ſien pꝛemier eſtat et deu. Et pour la haſte / empꝛiſt gꝛandes iournees, Ainſi que font perſonnes adiournees, Doubtans faillir au iour a eulx donne. Oꝛ luy auoit le sainct pere oꝛdonne [785]Ne pꝛeſenter, (pour rien) au roy, ſa lettre, Sil le ſcauoit en chambꝛe ou en ſalle eſtre, Mais en legliſe /. et quil fuſt aduerty Ce faire / au iour du benoiſt vendꝛedy. §Ainſi fut fait /. Mais myeulx euſt le poure homme [790] Gaigne auoir vze ſes iours a Romme, Car auſſi toſt que le roy lapperceut, Freſche rancune en vieil couroux conceut. Si leut la lettre /.Et, apꝛes lauoir veue, Par cruaulte de fureur impourueue, [795]Tira leſpee au plus pꝛouchain de luy Et la fourra dꝛoit au cueur dicelluy Poure Gaultier /. Ainſi fut ſeparee Lame du coꝛps /. Deuant dieu ſoit paree De laureole oꝛdonnee au partir [800]A ung chaſcun catholicque martir, Puys quen ce monde ainſi fut aſſeruie, A dieu ſeruir / elle la deſſeruie. §De ceſte choſe, eut ennuyeux deſpit /11v
Le pape indigne contre Clotaire pour la mort de Gaultier de dIuetout. Quant il le ſceut / celluy pape Agapit, [805]Et a bon dꝛoit /. Car ſi, pour ſa pꝛiere, Riens nen faiſoit /. Raiſon bien dꝛoicturiere Ladmonneſtoit /. et luy pouoit cauſer Craincte en ſon cueur / et matiere / que oſer Ne deuſt vouloir / par telle angoiſſe amere, [810]Meurdꝛir lenfant / au ventre de ſa mere. Ceſt en legliſe /. et ſi a ſauluete Par ce / ne fut / au moins que euſt fauf fauf eſte, Conſiderant ceſte iournee heureuſe Ou Ieſuſcriſt ſouffrit moꝛt douloureuſe. [815]§Plus dur que pierre eſt cueur qui namolit , A ce ſainct iour /. et ſoubz pied nabolit Tout mal talent / diniure et impꝛopere. Le doulx saulueur(en croix) pꝛia ſon pere, Que du merite aux pecheurs / part donnaſt [820]De ſa moꝛt digne / et quil leur pardonnaſt. Meilleur eſcu ne pouons, pour deffenſes Au monde auoir / ſe voulons noz offenſes Maulx et pechez / eſtre de dieu remys, Que pardonner a tous noz ennemys. [825]Le pape ayant au cueur ce cas enoꝛme, Et non content que ainſi la choſe doꝛme, Manda au roy ample reſcription, Ladmonneſtant auoir contriction,12r
La terre de Divetout redigee en royaulme par le roy Clotaire. Et ſatiſfaire enuers Dieu / et le monde [830] Du vilain crime / et homicide immunde ; Ou autrement / les clefz ſur luy tendꝛoit, Et le pouoir de ſainct pierre extendꝛoit, Laiguillonnant des pongnantes moꝛſeures Et coups moꝛtelz daggꝛauantes cenſures. [835]§Tantoſt apꝛes auoir veu le reſcript / Tranſmys de Romme / eut moult le cueur contrict, Et penſa bien / eſtre cenſures telles Plus a doubter / que autres playes moꝛtelles /. Faicte du cas gꝛiefue comparaiſon, [840]Se offrit renger a iuſtice et raiſon Car il, ayant en gꝛande reuerence Le pere ſainct /. loꝛs, pꝛiſt gentz dapparence, Pꝛacticiens / et ſubtilz aduocatz, Pour diſcuter / comme pourroit au cas [845] Bien ſatiſfaire /. Oꝛ fut dit, par les ſaiges, Que tous les hoirs du deffunct / et les aages Deulx /. leurs enfans ou autres ſucceſſeurs Venans apꝛes / paiſibles poſſeſſeurs De ceſte terre / et toute lextendue, [850]Ne ſeroit choſe a iamais pꝛetendue De par les roys de frāce /Mais auroit Liberte pure /. et touſiours demourroit Pour affranchie / en tous reliefz de hommaiges .12v
Des franchiſes de la terre de Divetout. Et iceulx hoirs , de couſtz / miſes / dommaiges, [855]Subuencions / et tout autre debuoir Que peuent vaſſaulx a leurs ſeigneurs debuoir, Sans nullement eſtre ditz redeuables, Seroient exemptz / quictes / et non ſoluables. Et dauantaige / auroient par pur octroy, [860]Loy de poꝛter nom et tiltre de roy. Chartres des loꝛs / leur en furent baillees En laz de ſoye / et cire verd ſeellees /. De noſtre temps, meſmes , dire ay ie ouy Que le ſeigneur dyvetout a iouy [865]Paiſiblement du nom et royal tiltre. Et, pour teſmoing / Ie pꝛendz certain chapitre, Auquel ay veu ce cas mys et aſſis, En lan de gꝛace /. ou cinq centz trente ſix De ans ſont nombꝛez /. Ceſt aſſez longue datte [870] Pour alleguer iouyſſance audit acte /. Et quil ſoit vray /. On dit, de ce, iouyꝛ Ceulx de la terre /. et du nom ſeſiouyꝛ.Afficher les surlignagesMasquer les surlignagesAfficher les appels de collationsMasquer les appels de collationsAfficher les appels de notesMasquer les appels de notes
[625]§Voyons, avant laisser ce+se [BnFfr23146] roy du tout, Comme la seur espousa de sa femme, + 2 [BnFfr4965] Et comme il fist ung tour lasche et infame À ung Normand, ditGaultierGautier d’Yvetot ( — )d’Ivetout.
§ Chapitre iie+om. [BnFfr4965, BnFfr23146]Chappitre iime [Cha515]
Pourquoy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
espousa RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde seur de sa femme IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs Troys femmes eut ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
:l’une IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs [630]En propre nom,la seconde RagondeAmbiguïtéAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegondeou bienRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde1, L’autre +
. Oyez qu’il proposa Pour quoy la seur de sa femme espousa. IngondeIngonde (499 — 546) Reine des Francs (532-546)
Reine des Francs, ung jour, devers luy arrivee, Tenant maniere et parolle privee, [635]Le supplia qu’il voulsist marïer Sa seur RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde, et faire apparïer Au+À [Aix419] plus puissant, plus noble et plus riche homme De son royaulme.Ouyz ces motz+Ces motz ouyz [BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515] ; Ces motz ouys [BnFfr23146], ne chomme. RagondeAregonde (515 — 570) Reine des Francs (?-?)
Soeur d'Ingonde que Cretin confond avec Radegonde quiert, et pour femme la prend. [640]En quoy vers DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et le monde mesprend, Quant son estat royal tant scandalise Sur l’ordonnance +
Reine des Francs, Va racompter de sa femme seconde, Et dit :« Ma mye, il ne fault t’esbahir De ce qu’ay fait. Te voulant obeyr, En maintes+maincte [BnFfr23146] partz ay je tourné ma veue, [650]Affin de veoir la tienne seur pourveue Bien à son gré et selon ton desir. Mais je n’ay sceu duc ny conte choysir, À beaucoup près, m’approuchant en noblesse,
De la saincteté de RagondeRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde femme du roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
laissee Honneurs et biens. Par ainsi, je ne blesse [655]Le renom d’elle, et non fais je le tien, Quant prise l’ay à femme. Ainsi le tien+tieng [BnFfr17274], Et si tu fais de ce cas bonne enqueste, Bien trouveras qu’en+que [BnFfr4965] suyvant ta requeste, Je l’ay pourveue avecq le plus puissant [660]De mon royaulme. » Or cela congnoissant, Se en fut troublee et eut tristesse de ame, Non sans raison. Mais ceste bonne dame Pacïemment le porta, sans monstrer Semblant du+de [BnFfr23146] dueil dont pourroit femme oultrer. [665]De fier despit, en voyant qu’on la laisse Contre la loy d’honneur et gentillesse, Ceste RagondeRadegonde (518 — 15/08/587) Reine des Francs (539-?)
Sainte catholique, religieuse à Poitiers que Cretin confond avec Aregonde,aprés le cas, esleut La bonne part, en ce qu’elle voulut Plus se asservir à DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme amer et craindre, [670]Que à homme nul se lïer et abstraindre. Et, au moyen de ses+ces [BnFfr23146] feaulx amys, Tantost luy fut de ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
permys Estre, selon sa voulenté, formee+fermee [Aix419] Religïeuse en maison refformee. [675]Là, si trés bien et sainctement vesquit, Que aprés sa vie,au bon bruict qu’elle acquit, On la denomme et presche, par les prosnes2, De grand merite, entre sainctes matrones.
La hayne du roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
par faulx rapportz contre GaultierGautier d’Yvetot ( — ) [] d’Ivetout §Pour lors, en court ung preud’homme y avoit, [680]De bonne sorte,et qui fort bien vivoit, Homme tout plain de profonde scïence, De bon conseil et necte conscïence. C’estoit GaultierGautier d’Yvetot ( — )d’Yvetout, que ay nommé Icy dessus, homme bien renommé. [685]Le roy l’amoit,car bien sçavoit conduyre Ung gros affaire, et à port le reduyre D’entier effect. Il eut si bon credit Que aprés son mot, n’y avoit autre edit Receu à gré. Mais soudain dame EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose, [690]Qui ne peult veoir le bonheur de ame en vie, Encontre luy dressa tant d’envïeux, Que à tout compter, en jeunes et en vieulx, Tel nombre y eut de ceste faulse race Que, par rapportz, le mirent hors de grace. [695]Et si trés fort l’eut en hayne le roy Que ung jour, jura le mectre en+au [Aix419, BnFfr17274, Cha515] desarroy, Où sont mys ceulx+sus [Aix419] qu’on accuse de crime. §C’est grand pitié quant faulx rapport imprime Dedans le cueur d’un princetelz+tel [BnFfr23146] excés, [700]Dont sans figure et forme de procés, Par mort cruelle est la paine impartie À l’accusé,+l’accuser [Aix419] ; l’acuser [BnFfr23146] sans escoutter partie ! Comme on eust fait de cestuy innoscent
Remonstrance d’envie par l’aucteur S’il ne se fust bientost rendu absent ? [705]§O faulse EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose !Est-ce+esse [BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515] la fois+foy [BnFfr23146] premiere Que as fait de maulx sourdre feu et fumiere ? Non. En Genese exemple y en a bel : Par toyCaynCaïn Personnage biblique occist son frere AbelAbel Personnage de la Genèse3, Par toy JosephJoseph Fils de Jacob ; prophète de la Bible et du Coran fut vendu en Egipte4, [710]Par toy receut AbsalonAbsalon Personnage de la Bible, troisième fils de David maulvais giste5, Par toy Saül+Sabel [Aix419]Saül Premier roi des Israélites en Terre d'Israël perdit sens+scens [BnFfr17274]sans [BnFfr23146] et raison6, AmasaAmasa Personnage bibliquefis +
L’exil de GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d’Ivetout Toucher+Trancher [BnFfr23146] les cueurs pour amasser finance, [730]Ou +que [BnFfr23146, Cha515] ; que [Aix419]aurons+auront [BnFfr17274, BnFfr23146] potz de terre à si+assés [BnFfr17274] fine ance, Que pour tumber ne seront ja+ja [BnFfr4964] casséz. C’est trop resvé ! Nous n’en parlons que assez, Mais à propos. Ne pensons point que EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose, Tant que le monde aura son cours,desvie [735]Ou preigne fin.EnvieEnvie Allégorie tirée du Roman de la Rose, à ung mot rond, Ja ne mourra. Mais envïeux mourront. §Or reprenons.GaultierGautier d’Yvetot ( — ), affin que on voye Quel chemin tient et quel vent le convoye, Le bon seigneur, voyant le mal talent [740]Du roy son maistre,ennuyeux et dolant, Se departit, esperant que fortune Luy fust à temps+tant [BnFfr17274, BnFfr23146] plus doulce et opportune. Et, desirant servir DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et l’amer, S’esvertua passer oultre la mer. [745]Lors, charité, qui noble+nobles [BnFfr17274, Cha515]cueurs+cueur [BnFfr23146] excite Aux armes prendre encontre l’excercite Des maulditz+mauldict [BnFfr17274]Turcz, à ung ost le joignit De bons+om. [BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146]crestiens, où il ne se faignit Bien+De [BnFfr4965] batailler et donner maint alarme, [750]Car il estoit ung bien gaillard gendarme. Là fut dix ans, en couraige et vouloir+
GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d’Ivetout à Romme compte son cas au pape Contre l’erreur faulse et dïabolicque [755]Des mescreans. Exploictz de grandz effectz+grand effaict [BnFfr23146] Y exerça, dont ses+ces [BnFfr23146] gestes et faictz Font bonne foy que armes victorïeuses Luy donnent loz de palmes glorïeuses. §Aprés dix ansdisposa du retour, [760]Et voulut bien, à Romme, faire ung tour, Pour racompter sa raison au Sainct Pere Du deshonneur, faulx blasme et vitupere Qu’on luy avoit laschement imposé Devant le roy. Cela pressupposé, [765]Et le rapport ja+desja
GaultierGautier d’Yvetot ( — ) de d’Ivetout occis par le roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
en l’eglise Extimant tost, le cas bien entendu, [780]Rentrer au sien premier estat et+et [BnFfr4964] deu. Et pour la hasteemprist grandes journees, Ainsi que font personnes adjournees, Doubtans faillir au jour à eulx donné. Or luy avoit le Sainct Pere ordonné [785]Ne presenter, pour rien, au roy, sa lettre, S’il le sçavoit en chambre ou en salle estre, Mais en l’eglise, et qu’il fust adverty Ce faire au jour du benoist vendredy. §Ainsi fut fait. Mais myeulx eust le povre homme [790]Gaigné avoir uzé+user [BnFfr23146] ses jours à Romme, Car aussitost que le roy l’apperceut, Fresche rancune en vieil couroux conceut. Si leut la lettre et, aprés l’avoir veue, Par cruaulté de fureur impourveue, [795]Tira l’espee au plus prouchain de luy Et la fourra droit au cueur d’icelluy+de celluy [BnFfr23146] Povre GaultierGautier d’Yvetot ( — ). Ainsi fut separee L’ame du +du [BnFfr17274]corps. Devant DieuDieu Concept de Dieu dans le christianismesoit paree De l’aureole ordonnee au partir [800]À ung chascun catholicque martir, Puysqu’en ce+se [BnFfr23146] monde ainsi fut asservie, À DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme servir elle l’a desservie. §De ceste chose, eut ennuyeux despit,
Le pape indigné contre ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
pour la mort de GaultierGautier d’Yvetot ( — ) [] d’Ivetout Quant il le sceut, celluy pape AgapitAgapet Ier ( — ?) Pape de l’Église catholique romaine, [805]Et à bon droit. Car si, pour+par [BnFfr4965] sa prïere, Riens+Rien [BnFfr23146] n’en faisoit, Raison bien droicturiere L’admonnestoit, et luy pouoit causer Craincte en son cueur et matiere que oser Ne deust vouloir, par telle angoisse amere, [810]Meurdrir l’enfant au ventre de sa mere. C’est en l’eglise, et si a saulveté Par ce, ne fut au moins+moinds [BnFfr17274] que eust [sauf]8fauf+sauf [Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515] esté, Considerant ceste journee heureuse Où Jesus CristJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiens souffrit mort douloureuse.9 [815]§Plus dur que pierre est cueur qui n’amolit+n’a mollit [BnFfr4965], À ce sainct jour+jour sainct [BnFfr17274], et soubz pied n’abolit Tout mal talent d’injure et impropere10. Le doulx SaulveurJésus-Christ Messie et fils unique de Dieu pour les chrétiensen croixpria+cria [BnFfr23146] son PereDieu Concept de Dieu dans le christianisme, Que du merite aux pecheurspart donnast [820]De sa mort digne+deuue [BnFfr23146], et qu’il leur pardonnast. Meilleur escu ne pouons, pour deffenses Au monde avoir, se voulons noz offenses Maulx et pechéz estre de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme remys, Que pardonner à tous noz ennemys11. [825]Le pape ayant au+à [BnFfr4964, BnFfr4965, Cha515] cueur ce cas enorme, Et non content que ainsi la chose dorme, Manda au roy ample rescriptïon, L’admonnestant avoir contrictïon,
La terre de d’Ivetout redigee en royaulme par le roy ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
Et satisfaire envers DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme et le monde [830]Du+De [BnFfr23146] vilain crime et homicide immunde ; Ou autrement les clefz sur luy tendroit, Et le pouoir+pouuer pouair [BnFfr23146] de sainct PierrePierre, saint (Ier siècle avant J.C. — entre 64 et 68) Apôtre du Christ et premier pape de l'Église catholique extendroit, L’aiguillonnant des+de [BnFfr17274] pongnantes morseures Et coups mortelz d’aggravantes censures. [835]§Tantost aprés avoir veu le rescript Transmys de Romme, eut moult le cueur contrict, Et pensa bien+bien pensa [Aix419, BnFfr17274, Cha515]penssa [BnFfr23146] estre censures telles Plus à doubter que autres playes mortelles. Faicte du cas griefve comparaison12, [840]Se offrit renger à justice et raison Car il, ayant+
Des franchises de la terre de d’Ivetout Et iceulx hoirs+hors [Cha515], de coustz+coupz [BnFfr23148], mises, dommaiges, [855]Subvencïons et tout autre debvoir Que peuent vassaulx à leurs seigneurs+peult vassal à son seigneur [BnFfr4965] debvoir,+ Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir [BnFfr23146] Sans nullement estre ditz+dictz estre [BnFfr17274] redevables, Seroient exemptz+francz [BnFfr4965], quictes et non solvables. Et davantaige auroient par pur+peur [BnFfr23146] octroy, [860]Loy de porter nomet tiltre de+de tiltre et de [BnFfr23146] roy. Chartres dès lorsleur+leurs [BnFfr23146] en furent baillees En laz de soye et cire verd seellees. De nostre temps, mesmes+mesme [BnFfr17274, BnFfr23146], dire ay je ouy Que le seigneur d’YvetoutGautier d’Yvetot ( — ) a jouy [865]Paisiblement du nom et royal tiltre. Et, pour tesmoing,je+j’en [BnFfr17274] prendz certain chapitre, Auquel ay veu ce+se [BnFfr23146] cas mys et assis, En l’an de graceoù+
Note n°1
Cretin superpose en Ragonde
deux personnages historiques : Arégonde, soeur d’Ingonde, qui fut la
troisième épouse de Clotaire, ainsi que Radegonde, quatrième épouse
du roi, qui se fit religieuse à Poitiers.
Note n°2
Grille
séparant le choeur de la nef.
Note n°3
Genèse 4.
Note n°4
Genèse 37.
Note n°5
Deuxième Livre de Samuel.
Note n°6
Premier Livre de Samuel.
Note n°7
Deuxième Livre de
Samuel.
Note n°8
Les autres manuscrits donnent bien la
leçon "sauf".
Note n°9
Cela s'est passé dans une église, et s'il y a un
motif de salut dans cette affaire, c'est seulement parce que cela
s'est produit le jour du sacrifice du Christ.
Note n°10
Déshonneur.
Note n°11
Reformulation
de la prière du Notre-Père : Pardonne-nous nos offenses, comme nous
pardonnons aussi à ceux qui nous ont offensés.
Note n°12
Construction en ablatif absolu,
fréquente chez Cretin, caractéristique de la prose
latine.
BnFfr23146 se
Non num.
BnFfr4965
2
Non num.
BnFfr4965, BnFfr23146 om.
Cha515 Chappitre iime
BnFfr4965 con
Aix419 À
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515 Ces
motz ouyz ; BnFfr23146 Ces motz ouys
BnFfr4964 de
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 Voy là
BnFfr23146 comment
BnFfr23146 finit
BnFfr23146 maincte
BnFfr17274 tieng
BnFfr4965 que
BnFfr23146 de
BnFfr23146 ces
Aix419 fermee
Aix419, BnFfr17274, Cha515 au
Aix419 sus
BnFfr23146 tel
Aix419 l’accuser ; BnFfr23146 l’acuser
BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 esse
BnFfr23146 foy
Aix419 Sabel
BnFfr4965 ocup
BnFfr17274, BnFfr23146 au
BnFfr23146 grant
BnFfr17274 vauldront
BnFfr23146 pour
BnFfr23146 argent
BnFfr23146 Trancher
BnFfr23146, Cha515 que ; Aix419
que
BnFfr17274, BnFfr23146 auront
BnFfr17274 assés
BnFfr4964 ja
BnFfr17274, BnFfr23146 tant
BnFfr17274, Cha515 nobles
BnFfr23146 cueur
BnFfr17274 mauldict
BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146 om.
BnFfr4965 De
BnFfr23146 valeur valoir
Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 se
BnFfr23146 grand effaict
BnFfr23146 ces
BnFfr17274 desjay
BnFfr17274 om.
BnFfr23146 faict
BnFfr23146 se
BnFfr4964 et
BnFfr23146 user
BnFfr23146 de celluy
BnFfr17274 du
BnFfr23146 se
BnFfr4965 par
BnFfr23146 Rien
BnFfr17274 moinds
Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 sauf
BnFfr4965 n’a mollit
BnFfr17274 jour sainct
BnFfr23146 cria
BnFfr23146 deuue
BnFfr4964, BnFfr4965, Cha515 à
BnFfr23146 De
BnFfr23146 pouuer pouair
BnFfr17274 de
BnFfr4965 du
BnFfr4965 à toujours seroit
BnFfr4965 à franchir
et om.
BnFfr17274 relief
BnFfr23146 hommage
Cha515 hors
BnFfr23148 coupz
BnFfr23146
Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir
BnFfr4965 peult vassal à son seigneur
BnFfr17274 dictz estre
BnFfr4965 francz
BnFfr23146 peur
BnFfr23146 de tiltre et de
BnFfr23146 leurs
BnFfr17274, BnFfr23146 mesme
BnFfr17274 j’en
BnFfr23146 se
BnFfr17274 et
Note n°1
Cretin superpose en Ragonde
deux personnages historiques : Arégonde, soeur d’Ingonde, qui fut la
troisième épouse de Clotaire, ainsi que Radegonde, quatrième épouse
du roi, qui se fit religieuse à Poitiers.
Note n°2
Grille
séparant le choeur de la nef.
Note n°3
Genèse 4.
Note n°4
Genèse 37.
Note n°5
Deuxième Livre de Samuel.
Note n°6
Premier Livre de Samuel.
Note n°7
Deuxième Livre de
Samuel.
Note n°8
Les autres manuscrits donnent bien la
leçon "sauf".
Note n°9
Cela s'est passé dans une église, et s'il y a un
motif de salut dans cette affaire, c'est seulement parce que cela
s'est produit le jour du sacrifice du Christ.
Note n°10
Déshonneur.
Note n°11
Reformulation
de la prière du Notre-Père : Pardonne-nous nos offenses, comme nous
pardonnons aussi à ceux qui nous ont offensés.
Note n°12
Construction en ablatif absolu,
fréquente chez Cretin, caractéristique de la prose
latine.
BnFfr23146 se
Non num.
BnFfr4965
2
Non num.
BnFfr4965, BnFfr23146 om.
Cha515 Chappitre iime
BnFfr4965 con
Aix419 À
BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, Cha515 Ces
motz ouyz ; BnFfr23146 Ces motz ouys
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BnFfr4964, BnFfr4965, Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 Voy là
BnFfr23146 comment
BnFfr23146 finit
BnFfr23146 maincte
BnFfr17274 tieng
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BnFfr23146 ces
Aix419 fermee
Aix419, BnFfr17274, Cha515 au
Aix419 sus
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Aix419 l’accuser ; BnFfr23146 l’acuser
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BnFfr23146 foy
Aix419 Sabel
BnFfr4965 ocup
BnFfr17274, BnFfr23146 au
BnFfr23146 grant
BnFfr17274 vauldront
BnFfr23146 pour
BnFfr23146 argent
BnFfr23146 Trancher
BnFfr23146, Cha515 que ; Aix419
que
BnFfr17274, BnFfr23146 auront
BnFfr17274 assés
BnFfr4964 ja
BnFfr17274, BnFfr23146 tant
BnFfr17274, Cha515 nobles
BnFfr23146 cueur
BnFfr17274 mauldict
BnFfr4965, BnFfr17274, BnFfr23146 om.
BnFfr4965 De
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Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 se
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BnFfr17274 desjay
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BnFfr23146 se
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BnFfr23146 Rien
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Aix419, BnFfr17274, BnFfr23146, Cha515 sauf
BnFfr4965 n’a mollit
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BnFfr23146 De
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BnFfr4965 à toujours seroit
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BnFfr23146 hommage
Cha515 hors
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Que peuent vassaux à leur seigneur debvoir
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