Livre I - Chapitre 25
Prologue en prose | Prologue en vers | Chapitre 1 | Chapitre 2 | Chapitre 3 | Chapitre 4 | Chapitre 5 | Chapitre 6 | Chapitre 7 | Chapitre 8 | Chapitre 9 | Chapitre 10 | Chapitre 11 | Chapitre 12 | Chapitre 13 | Chapitre 14 | Chapitre 15 | Chapitre 16 | Chapitre 17 | Chapitre 18 | Chapitre 19 | Chapitre 20 | Chapitre 21 | Chapitre 22 | Chapitre 23 | Chapitre 24 | Chapitre 25 | Chapitre 26
97r
Theodebert et ſon oncle Childebert font guerre a Clotaire.§Senſuyt comment Clotilde fiſt priere Deuotement a ſainct martin de tours [4505]Pour ſes enfans / mectans par faulx deſtours Guerre en auant / et concorde en arriere.
§ Chapitre. § xxue .Loncle et nepueu dhoſtilles appareilz, Cōmuns en foy / et de foꝛce pareilz, Foꝛt equippez / menacerent Clotaire [4510]Par gꝛand furie / et felonnie auſtere. Luy dautre part congnoiſſant leur vouloir Neut en ce cas pareſſeux nonchalloir, Mais renfoꝛca tellement ſon armee Quil tint contre eulx oppinion fermee [4515]Bien reſiſter a la contention De leur peruerſe et laſche intention. Se lun fut chault /. lautre eut bꝛuſlant couraige Se lun ſeſmeut / lautre ſenfla de raige Se lun mect ſus gens darmes couraigeux, [4520]Lautre ne quiſt ſouldardz moins oultraigeux. Et par ainſi lun a lautre appareille Sert
97v
Clotilde prie ſainct martin pour ſes enfans. [4525]Dedans paris /. mais de feruent couraige Atours courut / imploꝛer le ſuffraige De ſainct martin gloꝛieux confeſſeur Penſant au ſien merite / quon fait ſeur Peril doubteux /genoulx flechiz / mains ioinctes, [4530]Les yeulx au ciel diſtillans larmes maintes Et cueur plonge au gꝛand lac de ſoucy, Fit ſa pꝛiere en ceſte ſoꝛte icy : §Amy de Dieu. Ie te ſupply, regarde Celle qui ſoubz la tienne ſauuegarde [4535]A touſiours quis ſecours / ayde et ſuppoꝛt. Helas, ſeigneur /. oꝛ me voy ie ſur poꝛt Daffliction / pꝛeſte dentrer au haure Treſangoiſſeux / qui cueurs contriſtez naure . Ie veoy ceulx la que en mes flans ay poꝛtez [4540]Lun contre lautre oultre loy tranſpoꝛtez De fraternelle amoureuſe nature. Sang contre ſang ſi foꝛt ſe deſnature Que lun vouldꝛoit lautre a dur ply renger Pire que nul ennemy eſtranger [4545]Ie foꝛtunee afflicte et triſte mere Veoy auiourdvy loꝛde et vile chimere Guerre ſur piedz / pour rendꝛe ceulx deffaitz Que ay enfantez /. Oꝛ ſcay ie quilz ont faictz Pluſieurs gꝛandz maulx /. Par quoy dieu veult permectre98r
Oraiſon de Clotilde pour mectre paix entre ſes enfans. [4550]Moꝛtelle playe a eulx / celle part mectre. Las, chier ſeigneur / te plaiſe interceder Pour moy / vers luy / que ſans plus pꝛoceder Lun contre lautre a ſi cruelz oultraiges, Son plaiſir ſoit amollir leurs couraiges [4555]Et demonſtrer par ſignes euidentz Que pour leur crime98v
Miracle en loſt des deux roys Childebert et Theodebert. [4575]En laer y eut gꝛandz alterations Car eolus / les choꝛuſcations De Aquarius ſoufloit a la trauerſe Que oncques ne fut tempeſte plus diuerſe. Gꝛeſle a monceaulx foꝛte et dure ſingloit [4580]Qui tellement genſdarmes aueugloit Que pluſieurs deulx / (comme paour gentz atterre, Furent contrainctz mectre le nez a terre. Harnois rompuz / cheuaulx effarouchez Donnerent loꝛs telle frayeur aux chiefz [4585]Que leurs ſubiectz voyans feu du ciel fondꝛe Cuyderent tous abiſmer et confondꝛe. Ce fut gꝛand cas /. Car ſur les oſtz des deux Oncle et nepueu / fiſt temps ſi tres hideux, Trouble et obſcur / que a peine on voyoit goutte [4590]Et ſur celluy de Clotaire / oncques goutte Nen degoutta /. Cela rendit paoureux Iceulx penſans dieu neſtre pas pour eulx Et veyꝛent bien en la ſignifiance Que a leur gꝛand toꝛt fut ceſte deffiance, [4595]Par quoy ſans plus autre terme querir Pꝛindꝛent aduis la paix loꝛs requerir. A ces moyens vers Clotaire enuoyerent Ambaſſadeurs / qui ne ſe foꝛuoyerent, Car tout ainſi quilz ſceurent recoꝛder99r
Paix entre Theodebert / Childebert et Clotaire. [4600]Par leur demande / il voulut accoꝛder En lieu de hayne et fiere violance Signe monſtra dhumble begniuolance, Ce doibt on croyꝛe, a la petition, Saincte pꝛiere et interceſſion [4605]De ceſte bonne et catholicque dame Auoir eſte /. Par une deuote ame Souuenteſfois Dieu amoliſt les cueurs Et en doulceur mue toutes rigueurs. Doncques / apꝛes ceſte guerre odieuſe [4610]Paix leur donna chanſon melodieuſe ; Apꝛes debat de fiere auſterite Amour entra en plaine auctoꝛite ; Vraye union chaſſa toute rancune Et ſen alla chaſcun en ſa chaſcune.Afficher les surlignagesMasquer les surlignagesAfficher les appels de collationsMasquer les appels de collationsAfficher les appels de notesMasquer les appels de notes
TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
et son oncle ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
font guerre à ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
§S’ensuyt comment +feist priere[BnFfr17274]ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
fist prïere Devotement à sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe de Tours [4505]Pour ses enfans mectans par faulx destours Guerre en avant et concorde en arriere.
§ Chapitre § xxve +om. [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.vingt.ve. [Cha514]L’oncle et nepveu d’hostilles appareilz, Communs en foy et de force pareilz, Fort equippéz+me [BnFfr4967]menacerent ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
[4510]Par grand furie+fierté [BnFfr17274] et felonnie austere. Luy d’autre part congnoissant leur vouloir N’eut en ce cas paresseux nonchalloir, Mais renforça tellement son armee Qu’il tint contre eulx oppinïon fermee+fromee [Aix419] [4515]Bien resister à la contentïon De leur perverse et lasche intentïon. Se l’un fut chault, l’autre eut bruslant+bouillant [BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ; boullant [BnFfr17274] couraige Se+Le [BnFfr4967] l’un s’esmeut, l’autre s’enfla de raige Se l’un mect+myct [Aix419, Vat966, Cha514] ; mist [BnFfr17274, BnFfr5299] ; mit [BnFfr23145] sus gens d’armes couraigeux, [4520]L’autre ne quist souldardz moins+mains [Aix419] oultraigeux. Et par ainsi l’un à+et [BnFfr17274, Cha514] ; et [Aix419] l’autre appareille Sert+Sorte [BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514]Secte [BnFfr23145]Serte [BnFfr4967] de metz esgal pour la pareille. Or au plus tost que ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
entendit Ceste nouvelle, une heure n’actendit
ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
prie sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe pour ses enfans [4525]Dedans Paris mais de fervent couraige ÀTours courutimplorer le suffraige+fuffraige [BnFfr17274] De sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe glorïeux confesseur Pensant au sien merite qu’on fait seur Peril doubteux.Genoulx flechiz, mains joinctes, [4530]Les yeulx au ciel distillans larmes maintes Et cueur plongé au+à [BnFfr17274] grand lac de soucy, Fit sa priere en ceste sorte icy : §« Amy de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, je te supply, regarde Celle qui soubz la tienne sauvegarde [4535]A tousjours quis+qu’ilz [BnFfr4967] secours, ayde et support. Helas, seigneurDieu Concept de Dieu dans le christianisme, or me+ne [Aix419] voy je sur port D’afflictïon, preste d’entrer au havre Trés angoisseux qui cueurs contristéz navre. Je veoy ceulx là que en mes flans ay portéz [4540]L’un contre l’autre oultre loy transportéz De fraternelle amoureuse nature. Sang contre sang si fort se desnature Que l’un vouldroit l’autre à dur ply renger Pire que nul ennemy estranger [4545]Je fortunee afflicte et triste mere Veoy aujourd’uy l’orde et vile chimere Guerre sur piedz+pied [BnFfr17274] pour rendre ceulx deffaitz Que ay enfantéz. Or sçay je qu’ilz ont faictz Plusieurs grandz maulx. Par quoy DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme veult permectre
Oraison de ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
pour mectre paix entre ses enfans [4550]Mortelle playe à eulx celle part mectre. Las, chier seigneur, te plaise interceder Pour moy vers luy que sans plus proceder L’un contre l’autre à+ et [Aix419]et [BnFfr4967] si +om. [BnFfr17274] cruelz oultraiges, Son plaisir soit amollir leurs couraiges [4555]Et demonstrer par signes evidentz Que pour leur crime ont ces lourdz accidentz. Luy plaise aussi, à ta priere, duyre Hayne en amour et si bien les reduyre À bonne paix de conjoincte unité [4560]Que desormais la leur fraternité Ne soit par dol enuieux separee Mais d’amytié loyalle soit paree. » §Croyre debvons que la sienne oraison Fut exaulcee, et à bonne raison, [4565]Quant DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme monstra telz signes et miracles Sur pavillons, tentes et tabernacles C’est assavoir en l’ost de ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Et du nepveu aussi+Et à celluy du nepveu [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299]+dit [Cha514] ; dict [BnFfr17274]TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
Car tout soudain en icelle journee [4570]Que ja estoit la bataille ordonnee, Quoyque le temps feust coy, paisible et cler, Fouldre du ciel, tonnerre et fort escler Si asprement tumberent et tonnerrent Que les chevaulx et gentz fort estonnerent
Miracle en l’ost des deux roys ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
et TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
[4575]En l’aer y eut grandz alteratïons+altercatïons [Cha514] Car EolusÉole Personnage de la mythologie grecque, fils d'Hippotès et maître des vents les choruscatïons De AquarïusAquarius Divinité marine soufloit à la traverse Que oncques ne fut tempeste plus+sy [BnFfr17274, Cha514]si [Aix419] diverse. Gresle à monceaulx forte et dure singloit [4580]Qui tellement gens d’armes aveugloit Que plusieurs d’eulx, comme paour gentz atterre, Furent contrainctz mectre le nez à terre. Harnois rompuz, chevaulx effarouchéz Donnerent lors telle frayeur aux chiefz [4585]Que leurs subjectz voyans feu du ciel fondre Cuyderent tous abismer et confondre. Ce fut grand cas,car+ca
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
oncques goutte N’en degoutta. Cela rendit paoureux Iceulx pensans DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme n’estre pas pour eulx Et veyrent bien en la signifïance Que à leur grand tort fut ceste deffïance, [4595]Par quoy sans plus autre terme querir Prindrent advis la paix lors requerir. À ces moyens vers ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
envoyerent Ambassadeurs qui ne se forvoyerent, Car tout ainsi qu’ilz sceurent recorder
Paix entre TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
, ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
et ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
[4600]Par leur demande, il voulut accorder En lieu de+et à [BnFfr4967] hayne et fiere vïolance Signe monstra d’humble begnivolance, Ce doibt on croyre, à+en [Vat966] la petitïon, Saincte prïere et intercessïon [4605]De ceste bonne et catholicque dame Avoir esté. Par une devote ame Souventesfois DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme amolist les cueurs Et en doulceur mue toutes rigueurs. Doncques aprés ceste guerre odïeuse [4610]Paix leur donna+sonna [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514] chanson melodïeuse ; Aprés debat de fiere austerité Amour entra+rentra [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514] en plaine auctorité ; Vraye unïon chassa toute rancune Et s’en alla chascun en sa chascune.
BnFfr17274 feist priere
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.vingt.ve.
BnFfr4967 me
BnFfr17274 fierté
Aix419 fromee
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 bouillant ; BnFfr17274 boullant
BnFfr4967 Le
Aix419, Vat966, Cha514 myct ; BnFfr17274, BnFfr5299 mist ; BnFfr23145 mit
Aix419 mains
BnFfr17274, Cha514 et ; Aix419
et
BnFfr17274 fuffraige
BnFfr17274 à
BnFfr4967 qu’ilz
Aix419 ne
BnFfr17274 pied
BnFfr17274 om.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 Et à celluy du
nepveu
Cha514 dit ; BnFfr17274 dict
Cha514 altercatïons
Vat966 car
BnFfr4967 et à
Vat966 en
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514 sonna
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514 rentra
97r
Theodebert et ſon oncle Childebert font guerre a Clotaire.§Senſuyt comment Clotilde fiſt priere Deuotement a ſainct martin de tours [4505]Pour ſes enfans / mectans par faulx deſtours Guerre en auant / et concorde en arriere.
§ Chapitre. § xxue .Loncle et nepueu dhoſtilles appareilz, Cōmuns en foy / et de foꝛce pareilz, Foꝛt equippez / menacerent Clotaire [4510]Par gꝛand furie / et felonnie auſtere. Luy dautre part congnoiſſant leur vouloir Neut en ce cas pareſſeux nonchalloir, Mais renfoꝛca tellement ſon armee Quil tint contre eulx oppinion fermee [4515]Bien reſiſter a la contention De leur peruerſe et laſche intention. Se lun fut chault /. lautre eut bꝛuſlant couraige Se lun ſeſmeut / lautre ſenfla de raige Se lun mect ſus gens darmes couraigeux, [4520]Lautre ne quiſt ſouldardz moins oultraigeux. Et par ainſi lun a lautre appareille Sert
97v
Clotilde prie ſainct martin pour ſes enfans. [4525]Dedans paris /. mais de feruent couraige Atours courut / imploꝛer le ſuffraige De ſainct martin gloꝛieux confeſſeur Penſant au ſien merite / quon fait ſeur Peril doubteux /genoulx flechiz / mains ioinctes, [4530]Les yeulx au ciel diſtillans larmes maintes Et cueur plonge au gꝛand lac de ſoucy, Fit ſa pꝛiere en ceſte ſoꝛte icy : §Amy de Dieu. Ie te ſupply, regarde Celle qui ſoubz la tienne ſauuegarde [4535]A touſiours quis ſecours / ayde et ſuppoꝛt. Helas, ſeigneur /. oꝛ me voy ie ſur poꝛt Daffliction / pꝛeſte dentrer au haure Treſangoiſſeux / qui cueurs contriſtez naure . Ie veoy ceulx la que en mes flans ay poꝛtez [4540]Lun contre lautre oultre loy tranſpoꝛtez De fraternelle amoureuſe nature. Sang contre ſang ſi foꝛt ſe deſnature Que lun vouldꝛoit lautre a dur ply renger Pire que nul ennemy eſtranger [4545]Ie foꝛtunee afflicte et triſte mere Veoy auiourdvy loꝛde et vile chimere Guerre ſur piedz / pour rendꝛe ceulx deffaitz Que ay enfantez /. Oꝛ ſcay ie quilz ont faictz Pluſieurs gꝛandz maulx /. Par quoy dieu veult permectre98r
Oraiſon de Clotilde pour mectre paix entre ſes enfans. [4550]Moꝛtelle playe a eulx / celle part mectre. Las, chier ſeigneur / te plaiſe interceder Pour moy / vers luy / que ſans plus pꝛoceder Lun contre lautre a ſi cruelz oultraiges, Son plaiſir ſoit amollir leurs couraiges [4555]Et demonſtrer par ſignes euidentz Que pour leur crime98v
Miracle en loſt des deux roys Childebert et Theodebert. [4575]En laer y eut gꝛandz alterations Car eolus / les choꝛuſcations De Aquarius ſoufloit a la trauerſe Que oncques ne fut tempeſte plus diuerſe. Gꝛeſle a monceaulx foꝛte et dure ſingloit [4580]Qui tellement genſdarmes aueugloit Que pluſieurs deulx / (comme paour gentz atterre, Furent contrainctz mectre le nez a terre. Harnois rompuz / cheuaulx effarouchez Donnerent loꝛs telle frayeur aux chiefz [4585]Que leurs ſubiectz voyans feu du ciel fondꝛe Cuyderent tous abiſmer et confondꝛe. Ce fut gꝛand cas /. Car ſur les oſtz des deux Oncle et nepueu / fiſt temps ſi tres hideux, Trouble et obſcur / que a peine on voyoit goutte [4590]Et ſur celluy de Clotaire / oncques goutte Nen degoutta /. Cela rendit paoureux Iceulx penſans dieu neſtre pas pour eulx Et veyꝛent bien en la ſignifiance Que a leur gꝛand toꝛt fut ceſte deffiance, [4595]Par quoy ſans plus autre terme querir Pꝛindꝛent aduis la paix loꝛs requerir. A ces moyens vers Clotaire enuoyerent Ambaſſadeurs / qui ne ſe foꝛuoyerent, Car tout ainſi quilz ſceurent recoꝛder99r
Paix entre Theodebert / Childebert et Clotaire. [4600]Par leur demande / il voulut accoꝛder En lieu de hayne et fiere violance Signe monſtra dhumble begniuolance, Ce doibt on croyꝛe, a la petition, Saincte pꝛiere et interceſſion [4605]De ceſte bonne et catholicque dame Auoir eſte /. Par une deuote ame Souuenteſfois Dieu amoliſt les cueurs Et en doulceur mue toutes rigueurs. Doncques / apꝛes ceſte guerre odieuſe [4610]Paix leur donna chanſon melodieuſe ; Apꝛes debat de fiere auſterite Amour entra en plaine auctoꝛite ; Vraye union chaſſa toute rancune Et ſen alla chaſcun en ſa chaſcune.Afficher les surlignagesMasquer les surlignagesAfficher les appels de collationsMasquer les appels de collationsAfficher les appels de notesMasquer les appels de notes
TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
et son oncle ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
font guerre à ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
§S’ensuyt comment +feist priere[BnFfr17274]ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
fist prïere Devotement à sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe de Tours [4505]Pour ses enfans mectans par faulx destours Guerre en avant et concorde en arriere.
§ Chapitre § xxve +om. [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966]Chapitre.vingt.ve. [Cha514]L’oncle et nepveu d’hostilles appareilz, Communs en foy et de force pareilz, Fort equippéz+me [BnFfr4967]menacerent ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
[4510]Par grand furie+fierté [BnFfr17274] et felonnie austere. Luy d’autre part congnoissant leur vouloir N’eut en ce cas paresseux nonchalloir, Mais renforça tellement son armee Qu’il tint contre eulx oppinïon fermee+fromee [Aix419] [4515]Bien resister à la contentïon De leur perverse et lasche intentïon. Se l’un fut chault, l’autre eut bruslant+bouillant [BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514] ; boullant [BnFfr17274] couraige Se+Le [BnFfr4967] l’un s’esmeut, l’autre s’enfla de raige Se l’un mect+myct [Aix419, Vat966, Cha514] ; mist [BnFfr17274, BnFfr5299] ; mit [BnFfr23145] sus gens d’armes couraigeux, [4520]L’autre ne quist souldardz moins+mains [Aix419] oultraigeux. Et par ainsi l’un à+et [BnFfr17274, Cha514] ; et [Aix419] l’autre appareille Sert+Sorte [BnFfr17274, Aix419, Vat966, Cha514]Secte [BnFfr23145]Serte [BnFfr4967] de metz esgal pour la pareille. Or au plus tost que ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
entendit Ceste nouvelle, une heure n’actendit
ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
prie sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe pour ses enfans [4525]Dedans Paris mais de fervent couraige ÀTours courutimplorer le suffraige+fuffraige [BnFfr17274] De sainct MartinMartin de Tours, saint (316 — 08/11/397) Saint catholique et orthodoxe glorïeux confesseur Pensant au sien merite qu’on fait seur Peril doubteux.Genoulx flechiz, mains joinctes, [4530]Les yeulx au ciel distillans larmes maintes Et cueur plongé au+à [BnFfr17274] grand lac de soucy, Fit sa priere en ceste sorte icy : §« Amy de DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme, je te supply, regarde Celle qui soubz la tienne sauvegarde [4535]A tousjours quis+qu’ilz [BnFfr4967] secours, ayde et support. Helas, seigneurDieu Concept de Dieu dans le christianisme, or me+ne [Aix419] voy je sur port D’afflictïon, preste d’entrer au havre Trés angoisseux qui cueurs contristéz navre. Je veoy ceulx là que en mes flans ay portéz [4540]L’un contre l’autre oultre loy transportéz De fraternelle amoureuse nature. Sang contre sang si fort se desnature Que l’un vouldroit l’autre à dur ply renger Pire que nul ennemy estranger [4545]Je fortunee afflicte et triste mere Veoy aujourd’uy l’orde et vile chimere Guerre sur piedz+pied [BnFfr17274] pour rendre ceulx deffaitz Que ay enfantéz. Or sçay je qu’ilz ont faictz Plusieurs grandz maulx. Par quoy DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme veult permectre
Oraison de ClotildeClotilde (entre 474 et 475 — 03/06/545) Princesse burgonde (474-493)
Reine des Francs (493-511)
pour mectre paix entre ses enfans [4550]Mortelle playe à eulx celle part mectre. Las, chier seigneur, te plaise interceder Pour moy vers luy que sans plus proceder L’un contre l’autre à+ et [Aix419]et [BnFfr4967] si +om. [BnFfr17274] cruelz oultraiges, Son plaisir soit amollir leurs couraiges [4555]Et demonstrer par signes evidentz Que pour leur crime ont ces lourdz accidentz. Luy plaise aussi, à ta priere, duyre Hayne en amour et si bien les reduyre À bonne paix de conjoincte unité [4560]Que desormais la leur fraternité Ne soit par dol enuieux separee Mais d’amytié loyalle soit paree. » §Croyre debvons que la sienne oraison Fut exaulcee, et à bonne raison, [4565]Quant DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme monstra telz signes et miracles Sur pavillons, tentes et tabernacles C’est assavoir en l’ost de ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Et du nepveu aussi+Et à celluy du nepveu [BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299]+dit [Cha514] ; dict [BnFfr17274]TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
Car tout soudain en icelle journee [4570]Que ja estoit la bataille ordonnee, Quoyque le temps feust coy, paisible et cler, Fouldre du ciel, tonnerre et fort escler Si asprement tumberent et tonnerrent Que les chevaulx et gentz fort estonnerent
Miracle en l’ost des deux roys ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
et TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
[4575]En l’aer y eut grandz alteratïons+altercatïons [Cha514] Car EolusÉole Personnage de la mythologie grecque, fils d'Hippotès et maître des vents les choruscatïons De AquarïusAquarius Divinité marine soufloit à la traverse Que oncques ne fut tempeste plus+sy [BnFfr17274, Cha514]si [Aix419] diverse. Gresle à monceaulx forte et dure singloit [4580]Qui tellement gens d’armes aveugloit Que plusieurs d’eulx, comme paour gentz atterre, Furent contrainctz mectre le nez à terre. Harnois rompuz, chevaulx effarouchéz Donnerent lors telle frayeur aux chiefz [4585]Que leurs subjectz voyans feu du ciel fondre Cuyderent tous abismer et confondre. Ce fut grand cas,car+ca
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
oncques goutte N’en degoutta. Cela rendit paoureux Iceulx pensans DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme n’estre pas pour eulx Et veyrent bien en la signifïance Que à leur grand tort fut ceste deffïance, [4595]Par quoy sans plus autre terme querir Prindrent advis la paix lors requerir. À ces moyens vers ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
envoyerent Ambassadeurs qui ne se forvoyerent, Car tout ainsi qu’ilz sceurent recorder
Paix entre TheodebertThéodebert Ier (entre 496 et 505 — 548) Roi des Francs de Metz (534-548)
, ChildebertChildebert Ier (01/01/497 — entre 13/12/558 et 25/12/558) Roi des Francs de Paris (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
et ClotaireClotaire Ier (circa 498 — entre 29/11/561 et 31/12/561) Roi des Francs (558-561)
Roi des Francs de Soissons (511-558)
Roi des Francs d'Orléans (524-558)
Roi des Francs d'Austrasie (555-558)
[4600]Par leur demande, il voulut accorder En lieu de+et à [BnFfr4967] hayne et fiere vïolance Signe monstra d’humble begnivolance, Ce doibt on croyre, à+en [Vat966] la petitïon, Saincte prïere et intercessïon [4605]De ceste bonne et catholicque dame Avoir esté. Par une devote ame Souventesfois DieuDieu Concept de Dieu dans le christianisme amolist les cueurs Et en doulceur mue toutes rigueurs. Doncques aprés ceste guerre odïeuse [4610]Paix leur donna+sonna [BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514] chanson melodïeuse ; Aprés debat de fiere austerité Amour entra+rentra [BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514] en plaine auctorité ; Vraye unïon chassa toute rancune Et s’en alla chascun en sa chascune.
BnFfr17274 feist priere
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.vingt.ve.
BnFfr4967 me
BnFfr17274 fierté
Aix419 fromee
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 bouillant ; BnFfr17274 boullant
BnFfr4967 Le
Aix419, Vat966, Cha514 myct ; BnFfr17274, BnFfr5299 mist ; BnFfr23145 mit
Aix419 mains
BnFfr17274, Cha514 et ; Aix419
et
BnFfr17274 fuffraige
BnFfr17274 à
BnFfr4967 qu’ilz
Aix419 ne
BnFfr17274 pied
BnFfr17274 om.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 Et à celluy du
nepveu
Cha514 dit ; BnFfr17274 dict
Cha514 altercatïons
Vat966 car
BnFfr4967 et à
Vat966 en
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514 sonna
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514 rentra
BnFfr17274 feist priere
Non num.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966 om.
Cha514 Chapitre.vingt.ve.
BnFfr4967 me
BnFfr17274 fierté
Aix419 fromee
BnFfr23145, Aix419, BnFfr4967, BnFfr5299, Vat966, Cha514 bouillant ; BnFfr17274 boullant
BnFfr4967 Le
Aix419, Vat966, Cha514 myct ; BnFfr17274, BnFfr5299 mist ; BnFfr23145 mit
Aix419 mains
BnFfr17274, Cha514 et ; Aix419
et
BnFfr17274 fuffraige
BnFfr17274 à
BnFfr4967 qu’ilz
Aix419 ne
BnFfr17274 pied
BnFfr17274 om.
BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299 Et à celluy du
nepveu
Cha514 dit ; BnFfr17274 dict
Cha514 altercatïons
Vat966 car
BnFfr4967 et à
Vat966 en
BnFfr17274, BnFfr23145, BnFfr4967, BnFfr5299, Aix419, Vat966, Cha514 sonna
BnFfr17274, BnFfr23145, Aix419, BnFfr5299, Vat966, BnFfr4967, Cha514 rentra